Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 1(136) | 114–128

Article title

Wartość prognostyczna wyników rekrutacyjnych dla powodzenia w studiowaniu

Authors

Title variants

EN
Predictive validity of admission points from results of the Matura exam. The University of Warsaw example

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Od 2005 r. wyniki egzaminu maturalnego są podstawowym kryterium oceny kandydatów podczas naboru na studia pierwszego stopnia. Jednakże do tej pory wciąż nie zbadano, czy wyniki egzaminu są dobrym wskaźnikiem sukcesu na studiach. Głównym celem artykułu jest ocena wartości prognostycznej punktów rekrutacyjnych, będących funkcją wyników egzaminów maturalnych. Do analizy wykorzystano dane administracyjne, pochodzące z rejestrów elektronicznych Uniwersytetu Warszawskiego. W przypadku większości programów studiów związki pomiędzy wynikami rekrutacyjnymi a miernikami sukcesu w studiowaniu okazały się bardzo słabe. Oznacza to, że – przynajmniej w wypadku Uniwersytetu Warszawskiego – punkty rekrutacyjne oparte na wynikach maturalnych nie są dobrym predyktorem sukcesu na studiach.
EN
Since 2005, the results of the Matura exam have been the primary criterion for evaluation of applicants for admission to first cycle studies at university. However, as yet, the exam has not so far been assessed as an indicator for academic success. The main purpose of this paper was to evaluate the predictive validity of admission points, which are a function of the results of the Matura exam. The study is based on administrative data exported from administrative registers of the University of Warsaw. For the vast majority of degree courses, there was virtually no correlation between admission points and academic success. From this it can be inferred at least, that at the University of Warsaw, admission points based on the Matura exam are not a good indicator for future academic success.

Keywords

Journal

Year

Issue

Pages

114–128

Physical description

Contributors

author
  • Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia, Uniwersytet Warszawski

References

  • ACT Inc. (2007). The ACT Technical Manual. Iowa City: ACT Inc.
  • Aleamoni, L. M. i Oboler, L. (1978). ACT versus SAT in predicting first semester GPA. Educational and Psychological Measurement, 38(2), 393–399.
  • Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
  • Berry, C. M. i Sackett, P. R. (2009). Individual differences in course choice result in underestimation of the validity of college admissions systems. Psychological science, 20(7), 822–830.
  • Bridgeman, B., Burton, N. i Cline, F. (2008). Understanding what the numbers mean. A straightforward approach to GRE predictive validity. Princeton: Educational Testing Service.
  • Brody, L. E., Assouline, S. G. i Stanley, J. C. (1990). Five years of early entrants. Predicting successful achievement in college. Gifted Child Quarterly, 34(4), 138–142.
  • Chernyshenko, O. S. i Ones, D. S. (1999). How selective are psychology graduate programs? The effect of the selection ratio on GRE score validity. Educational and Psychological Measurement, 59(6), 951–961.
  • Ciekotowa, K. i Jasiński, R. (1990). Rekrutacja i kwalifikowanie na studia a efektywność systemu edukacyjnego. Warszawa–Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Coyle, T. i Pillow, D. (2008). SAT and ACT predict college GPA after removing g. Intelligence, 36(6), 719–729.
  • Donnon, T., Paolucci, E. O. i Violato, C. (2007). The predictive validity of the MCAT for medical school performance and medical board licensing examinations. A meta-analysis of the published research. Academic Medicine: Journal of the Association of American Medical Colleges, 82(1), 100–106.
  • Geisinger, K., Shaw, L. H. i McCormick, C. (2012). The validation of tests in higher education. W: J. W. Creswell i M. D. Lecompte (red.), Handbook on measurement, assessment and evaluation in higher education. New York–London: Routledge.
  • Gonnella, J. S., Erdmann, J. B. i Hojat, M. (2004). An empirical study of the predictive validity of number grades in medical school using 3 decades of longitudinal data. Implications for a grading system. Medical Education, 38(4), 425–434.
  • Goodwin, L. D. i Leech, N. L. (2006). Understanding correlation: factors that affect the size of r. The Journal of Experimental Education, 74(3), 251–265.
  • Guilford, J. P. (1960). Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Hunter, J. E. i Schmidt, F. L. (2004). Methods of meta-analysis. Correcting error and bias in research findings (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Janusz, B. i Kolonko, J. (2001). Analysis of the effectivness of candidate selection procedures used in studnet enrolment. W: K. Lisiecka i J. Kolonko (red.), Quality assurance systems in higher education. Diagnosis. Improvement. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomiczne im. Karola Adamieckiego.
  • Jasiński, M., Bożykowski, M., Zając, T., Styczeń, M. i Izdebski, A. (2015). Dokładniej, rzetelniej, taniej. Badania oparte na rejestrach publicznych jako szansa dla badań społecznych. Studia Socjologiczne, 216(1), 45–72.
  • Kądzielska, K. (1963). Egzamin wstępny jako punkt wyjścia do prognozy postępów w nauce na studiach wyższych. Warszawa: Międzyuczelniany Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym.
  • Kobrin, J. L., Patterson, B. F., Shaw, E. J., Mattern, K. D. i Barbuti, S. M. (2008). Validity of the SAT for predicting first-year college grade point average. New York: College Board.
  • Kobrin, J., Chajewski, M., Haberman, S. i Sinharay, S. (2011). An investigation of the fit of linear regression models to data from an SAT validity study. New York: College Board.
  • Komorowska, J. i Komorowski, Z. (1963). Przydatność egzaminów wstępnych dla prognozy postępów na studiach w zakresie architektury. Warszawa: Międzyuczelniany Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym.
  • Kuncel, N. R. i Hezlett, S. A. (2007). Assessment. Standardized tests predict graduate students’ success. Science, 315(5815), 1080–1081.
  • Kuncel, N. R. i Hezlett, S. A. (2010). Fact and fiction in cognitive ability testing for admissions and hiring decisions. Current Directions in Psychological Science, 19(6), 339–345.
  • Kuncel, N. R., Hezlett, S. A. i Ones, D. S. (2001). A comprehensive meta-analysis of the predictive validity of the Graduate Record Examinations: implications for graduate student selection and performance. Psychological Bulletin, 127(1), 162–181.
  • Lissowski, G., Haman, J. i Jasiński, M. (2008). Podstawy statystyki dla socjologów. Warszawa: Scholar.
  • Łobodzińska, B. (1964). Przydatność szkoły średniej dla studiów wyższych. Życie Szkoły Wyższej, 11, .
  • Lord, F. M. i Novick, M. R. (1968). Statistical theories of mental test scores (s. 337–340). London: Addison-Wesley Publishing Company.
  • Łuczak, E. (1985). Prognostyczność świadectwa maturalnego i egzaminu wstępnego. Życie szkoły wyższej, 11, .
  • Lyrén, P. (2008). Prediction of academic performance by means of the Swedish Scholastic Assessment Test. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(6), 565–581.
  • Mattern, K. D., Patterson, B. F., Shaw, E. J., Kobrin, J. L. i Barbuti, S. M. (2008). Differential validity and prediction of the SAT. New York: College Board.
  • Matuszewska-Mysior, D. (1966). Rekrutacja a postępy w studiach, Życie szkoły wyższej, 6, 12–21.
  • Odendahl, N. V. (2011). Testwise. Understanding educational assessment. Lanham: Rowman&Littlefield Education.
  • Osiński, J. (red.). (1985). Dobór młodzieży na stacjonarne studia wyższe. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Pluciński, E. i Wilczyński, R. (1974). Ocena przygotowania kandydatów na studia. Życie szkoły wyższej, 6, 83–89.
  • Sireci, S. G. i Talento-Miller, E. (2006). Evaluating the predictive validity of Graduate Management Admission Test scores. Educational and Psychological Measurement, 66(2), 305–317.
  • Steinemann, J. H. (1963). Note on “correction for restriction of range”. Psychological Reports, 13, 538–538.
  • Stilwell, L. A., Dalessandro, S. P. i Reese, L. M. (2011). Predictive validity of the LSAT: a national summary of the 2009 and 2010 LSAT correlation studies. Newtown: Law School Admission Council.
  • Talento-Miller, E. i Rudner, L. M. (2005). GMAT validity study summary report for 1997 to 2004. Reston: Graduate Management Admission Council.
  • Talento-Miller, E. i Rudner, L. M. (2008). The validity of Graduate Management Admission Test scores. A summary of studies conducted from 1997 to 2004. Educational and Psychological Measurement, 68(1), 129–138.
  • Weitzman, R. A. (1982). The prediction of college achievement by the Scholastic Aptitude Test and the high school record. Journal of Educational Measurement, 19(3), 179–191.
  • Wiberg, M. i Sundström, A. (2009). Implications of range restriction. A comparison of two approaches for correcting correlation in range restriction. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14(5). Pobrano z http://pareonline.net/getvn.asp?v=14&n=5
  • Wiśniewski, W. (1968). Wartość prognostyczna egzaminu wstępnego. Dydaktyka Szkoły Wyższej, 1. 35–74.
  • Woskowski, J. (1962). Wartość prognostyczna świadectwa maturalnego i egzaminu wstępnego na studia w szkołach wyższych w świetle badań przeprowadzonych na wybranych kierunkach studiów Akademii Medycznej w Łodzi i Politechniki Łódzkiej. Warszawa: Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego.
  • Zając, T. (2010). Wykorzystanie danych z Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów oraz systemu Internetowej Rejestracji Kandydatów w procesie ewaluacji jakości kształcenia. W: W. Przybylski, S. Rudnicki i A. Szwed (red). Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody. Narzędzia. Dobre praktyki. Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.
  • Zgliczyński, W. S. (2013). Wynagrodzenia w Polsce w latach 2004–2012. Studia BAS, 36(4), 97–123.
  • Zwick, R. (2012). Admissions testing in higher education. W: J. W. Creswell i M. D. Lecompte (red.), Handbook on measurement, assessment and evaluation in higher education. New York–London: Routledge.

Notes

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2016/1-8-zajac-wartosc-prognostyczna-wynikow-rekrutacyjnych.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f7f89a42-6325-4f9b-ae60-887b1dd45e31
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.