Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 2 | 111-120

Article title

Kompetencje aksjologiczne doradcy zawodowego w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Axiological competences of a vocational counselor at work with socially maladjusted youth

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article attempts to answer the question whether axiological competences matter in the work of a vocational counselor with socially maladjusted youth. At present, there is a need to turn towards values and rules that guide moral behavior. Therefore, those responsible for the upbringing and education should take special care of their moral developm
: W artykule autorka podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czy kompetencje aksjologiczne mają znaczenie w pracy doradcy zawodowego z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Obecnie we współczesnej rzeczywistości odczuwa się potrzebę zwrotu ku wartościom i regułom kierującym zachowaniem moralnym. Dlatego też osoby odpowiedzialne za wychowanie i kształcenie młodzieży w szczególny sposób powinny zatroszczyć się o swój rozwój moralny.

References

  • Chodorowska-Chromiec M. (2002), Kompetencje nauczycieli do podmiotowego traktowania uczniów w wieku wczesnoszkolnym, [w:] Kompetencje nauczyciela wychowawcy, wyd. Humanistyczno-Społeczne, Zielona Góra.
  • Denek K. (1998), O nowy kształt edukacji, Akapit, Toruń.
  • Dróżka W. (1997), Wartości edukacyjne osoby nauczyciela a kształcenie aksjologiczne, [w:] Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowaka, KUL, Lublin.
  • Drzeżdżon W., Etyczno-deontologiczne kompetencje nauczyciela-wychowawcy, „Studia Gdańskie”, t. IV.
  • Fryckowski E. (1993), Etyka a rozum pedagogiczny – problemy moralne profesji nauczycielskiej, [w:] Krytyka rozumu pedagogicznego, red. S. Sarnowski, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz.
  • Homplewicz J. (1998), Aksjologia nauczycielska i jej zagrożenia, [w:] Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, praca zbiorowa pod red. W. Prokopiuka, Trans Humana, Białystok.
  • Homplewicz J. (1996), Etyka pedagogiczna, WSP, Rzeszów.
  • Kobyłecka E. (2002), O kompetencjach aksjologicznych nauczyciela-wychowawcy, [w:] Kompetencje nauczyciela wychowawcy, wyd. Humanistyczno-Społeczne, Zielona Góra.
  • Kosmala J. (1999), Autorytet nauczyciela w teorii i badaniach socjologicznych, Wyd. WSP, Częstochowa.
  • Kosyrz Z. (1992), Osobowość wychowawcy, Pedagogium, Warszawa.
  • Kotarbiński T. (1987), Pisma etyczne, pod red. P. Smoczyńskiego, Ossolineum, Wrocław.
  • Kreutz M. (1992), Osobowość nauczyciela wychowawcy, Warszawa.
  • Kwaśnica R. (2003), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego, B. Śliwierskiego, PWN, Warszawa.
  • Łobocki M. (2002), Wychowanie moralne w zarysie, Impuls, Kraków.
  • Melibruda J. (1980), Ja-Ty-My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  • Mika S. (2006), Mądrość, a nie strach buduje autorytet, „Psychologia w szkole”, nr 9.
  • Molesztak A. (1994), W kręgu powinności moralnych nauczyciela, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz.
  • Molesztak A. (1994), Misja nauczycielska – przeżytek, a może szansa dla wychowania? „Edukacja” nr 4.
  • Nijakowski M. (1973), Humanizm podstawą etyki zawodu nauczyciela, „Nauczyciel i wychowawca”, nr 3.
  • Nowak M. (1999), Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, KUL, Lublin.
  • Okoń W. (1993), Wizerunki sławnych pedagogów polskich, WSiP, Warszawa

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f8037446-1ec0-4783-b03b-73e54f0e8c58
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.