PL EN


2014 | 7 | 2(13) | 117-134
Article title

Zrównoważony rozwój – perspektywa bibliotekoznawcza

Content
Title variants
EN
The conception of sustainability from the perspective of library science
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Koncepcja zrównoważonego rozwoju cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Znalazła także zastosowanie w bibliotekarstwie, a co za tym idzie począwszy od lat 90. XX w. zaczęła być przedmiotem światowej literatury fachowej i naukowej. W artykule zdefiniowano pojęcie biblioteki ekologicznej i biblioteki zrównoważonej. Dokonano charakterystyki – przy braku polskiej literatury – piśmiennictwa zagranicznego dotyczącego zrównoważonego rozwoju w bibliotekarstwie. Zaprezentowano konteksty w jakich pojawia się zagadnienie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do bibliotek.
EN
The conception of sustainability is becoming more and more popular. It has been applied in librarianship field, and thereby from the beginning of the 90s of the twentieth century it began to be the subject matter of the world’s technical and research literature. In the article the terms green library and sustainable library were defined. Because of the lack of Polish literature on the subject, foreign literature relating to sustainability in librarianship was characterized. The frameworks of sustainability in relation to libraries in literature were presented.
Year
Volume
7
Issue
Pages
117-134
Physical description
Dates
published
2014-12
Contributors
  • Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
References
  • Antonelli Monika, The green library movement; an overview of green library literature and actions from 1979 to the future of green libraries. „Electronic Green Journal” [online] 2008, iss. 27 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://escholarship.org/uc/item/39d3v236.
  • Armstrong Howard, The role of the library in environmental education. Sedro – Woolley Project Report. No. 4 [online]. Bellingham: Western Washington State College; Huxley College of Environmental Studies, 1971, 27 s. [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED102047.pdf.
  • Association of University Leaders for a Sustainable Future. The Talloires Declaration 10 Point Action Plan [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ulsf.org/pdf/TD.pdf.
  • Barnes Laura L., Green building as sustainability education tools. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831-&volume=30&issue=3&articleid=17051031&show=html.
  • Brodie Maxine, Building the sustainable library at Macquarie University. „Australian Academic & Research Libraries” [online] 2012, vol. 43, iss. 1 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00048623.2012.10700619?queryID=%24%7BresultBean.queryID%7D#.U6cuA_l_spc.
  • Dempsey Megan E., Palilonis Alex, Reuse, recycle…reduce: a greener library with print management. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051033&show=html.
  • Dokumenty końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” − Szczyt Ziemi: Rio de Janeiro, 3−14 czerwca 1992 r., tł. z ang. i weryfikacja przekładu Irena Kulisz i in., Warszawa 1993.
  • Environmental Sustainability and Libraries Special Interest Group [online]. IFLA [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ifla.org/about-environmental-sustainability-and-libraries.
  • Fourie Ina, A call for libraries to go green. An information behaviour perspective to draw interest from twenty-first century librarians. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051035&show=html.
  • Going green @ your library. Environmentally friendly practices for librarians and beyond [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://greeningyourlibrary.wordpress.com/.
  • Green Libraries – Checklist [online]. Humboldt Universität zu Berlin [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: https://www.ibi.hu-berlin.de/studium/studprojekte/buchidee/bi12/checklist.
  • Green libraries. A Website for information about green and sustainable libraries [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.greenlibraries.org/.
  • Greening libraries, ed. Monika Antonelli, Mark McCullough, Los Angeles 2012.
  • Hauke Petra, Werner Klaus U., Going green as a marketing tool for libraries: environmentally sustainable management practices [online]. IFLA [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.ifla.org/147/1/086-hauke-en.pdf.
  • Jankowska Maria A., Marcum James W., Sustainability challenge for academic libraries: planning for the future. „College & Research Libraries” [online] 2010, vol. 71, no. 2 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://crl.acrl.org/content/71/2/160.full.pdf+html.
  • Jankowska Maria A., Smith Bonnie J., Buehler Marianne A., Engagement of academic libraries and information science schools in creating curriculum for sustainability: an exploratory study. „Journal of Academic Librarianship” [online] 2014, vol. 12, iss. 2 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi.umk.pl/vls2.icm.edu.pl/pdflinks/14051013062713143.pdf.
  • Jankowska Maria A., The need for environmental information quality. „Issues in Science and Technology Librarianship” [online] Spring, 2000 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.istl.org/00-spring/article5.html.
  • Kompendium wiedzy o ekologii, pod red. Jana Strzałko, Teresy Mossor-Pietraszewskiej, Warszawa−Poznań 2001.
  • Kriesberg Daniel A., Think green, take action: books and activities for kids, Santa Barbara 2010.
  • Linden Jeremy, Reilly James, Herzog Peter, Research on energy savings opportunities in university libraries. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051031&show=html.
  • Loder Michael W., Libraries with a future; how are academic library usage and green demands changing building designs? „College & Research Libraries” [online] 2010, vol. 71, iss. 4 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://crl.acrl.org/content/71/4/348.full.pdf+html.
  • McBane Mulford Sam, Himmel Ned A., How green is my library, Santa Barbara 2010.
  • Metz Katja, Seadle Michael, Green publishing with green technologies. „Library Hi-Tech” [online] 2012, vol. 30, no. 3 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi58.uci.umk.pl/www/journals.htm?issn=0737-8831&volume=30&issue=3&articleid=17051030&show=html.
  • Miller Kathryn, Public libraries going green, Chicago 2010.
  • Piątek Zdzisław, Ekofilozofia, Kraków 2008.
  • PN-ISO 26000: 2012P: Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności [CD-ROM].
  • Reitz Joan Marie, Online Dictionary for Library and Information Science [online]. Santa Barbara: ABC-CLIO, 2004−2014 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_S.aspx.
  • Report of the World Commission on Environment and Development „Our Comon Future” [online]. United Nations [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://conspect.nl/pdf/Our_Common_Future-Brundtland_Report_1987.pdf.
  • Shane Jackie, Positioning your library for solar (and financial) gain. Improving energy efficiency, lighting, and ventilation with primarily passive techniques. „Journal of Academic Librarianship” [online] 2012, vol. 38, iss. 2 [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://papi.umk.pl/vls2.icm.edu.pl/pdflinks/14052221434121229.pdf.
  • Statement on Libraries and Sustainable Development [on-line]. IFLA [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ifla.org/publications/statement-on-libraries-and-sustainable-development.
  • Talloires Declaration [online]. Association of University Leaders for a Sustainable Future [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web:http://www.ulsf.org/programs_talloires.html.
  • Task Force on the Environment [online]. American Library Association [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ala.org/srrt/tfoe/taskforceenvironment.
  • The green library: the challenge of environmental sustainability = Die Grüne Bibliothek: Ökologische Nachhaltigkeit in der Praxis, ed. on behalf of IFLA Petra Hauke, Karen Latimer, Klaus U. Werner, Berlin–Boston 2013.
  • The green library: the challenge of environmental sustainability, ed. Petra Hauke, Karen Latimer, Klaus U. Werner, The Hague 2013.
  • Walosik Alicja, Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Kraków 2013.
  • Wessen Lindsey P., Green reads: best environmental resources for youth K-12, Santa Barbara 2009.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f81dc7b3-67bc-41d3-b49f-31663e87af7a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.