Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2014 | 1 | 339-354

Article title

Potencjał migracyjno-duchowy Chińczyków

Authors

Content

Title variants

DE
Das migration-spirituelle Potential von Chinesen
EN
The Chinese’ Migrating and Spiritual Potential

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Założeniem niniejszego artykułu jest wskazanie na zmianę paradygmatu migracji ludzi. Na przykładzie tzw. „klasycznych migracji” Chińczyków do Europy Zachodniej (Francja, Anglia, Niemcy i Holandia), można w ostatnich latach zauważyć nową charakterystykę chińskich ruchów migracyjnych. Choć cele migracji (głównie ekonomiczne) zasadniczo pozostają niezmienne, to wpływ nowoczesnych form komunikacji na jej dynamikę ma tu wielkie znaczenie. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż przy nominalnie mniejszej emigracji Chińczyków do Europy mamy okazję poznać ich lepiej niż na początku XX wieku. Artykuł uświadamia czytelnikowi, iż imigranci z Państwa Środka pochodzą ze zróżnicowanych grup etnicznych, kultur i środowisk (diaspor). Natomiast na uwagę zasługuje fakt, że ich wspólnym mianownikiem są pielęgnowana tradycja lokalna i przekonania o charakterze filozoficzno-religijnym (konfucjanizm i taoizm), pomimo systematycznej indoktrynacji politycznej.
EN
The aim of the present article is to indicate a shift of the people’s migration paradigm. On the example of the so-called “traditional migrations” of the Chinese to Western Europe (France, England, Germany and the Netherlands), a new characteristics of Chinese migration flows could have been observed in recent years. Although the objectives of migration (mainly economic) essentially remain the same, the impact of modern forms of communication on its dynamics is of great importance here. The result of this is the fact that with the nominally smaller Chinese emigration to Europe, we have the opportunity to acquaint with the Chinese better than at the beginning of the twentieth century. The article reminds the reader that the immigrants from the Middle Kingdom come from diverse ethnic groups, cultures and environments (diasporas). In contrast, it is worth noting the fact that their common denominator is the cherished local tradition and beliefs that are philosophical and religious in nature (Confucianism and Taoism), in spite of systematic political indoctrination.
DE
Das Ziel dieses Artikels ist eine Beschreibung des Paradigmenwechsels der menschlichen Migration. Am Beispiel der sog. „klassischen Migration” von Chinesen nach Westeuropa (Frankreich, England, Deutschland und Niederlande) ist es leicht eine neue Charakteristik der Migration zu bemerken. Obwohl sich die Ziele einer solchen ökonomischen Migration grundsätzlich nicht ändern, sind doch ihre Dynamik und eine neue Kommunikationsweise von großer Bedeutung. Als Folge dieses Status quo dient die Tatsache, dass wir, dank der geringeren Emigration der Chinesen nach Europa, sie besser kennen lernen können als je. Der Artikel macht dem Leser klar, dass die Immigranten aus dem Reich der Mitte im besonderen Maße verschiedenen Ethnien, Kulturen, Kreisen und Diasporas angehören. Als gemeinsam gelten: die von ihnen gepflegte und geschätzte eigene Kultur und die tiefen Überzeugungen, die immer einen religiösen Charakter haben, unabhängig von der Indoktrination.

Journal

Year

Issue

1

Pages

339-354

Physical description

Dates

published
2014-06-01

Contributors

author

References

  • D. Cichy, Migracje jako zjawisko ludzkie, „Nurt SVD”, z. 1-2, 2008.
  • P. Picquart, Imperium Chińskie. Historia i teraźniejszość chińskiej diaspory, tłum. I. Kałużyńska, Warszawa 2006.
  • M. Miazek-Męczyńska, Jezuicka metoda akomodacyjna w Chinach – studium niepowodzenia w świetle „Akt pekińskich”, [w:] P. Zając (red.), Konflikty perspektyw w historii i praktyce misji, Poznań 2009.
  • D.V. Nguyen, Religijno-psychologiczny profil Wietnamczyków w Europie Wschodniej, [w:] D. Cichy (red.), Ludzie w drodze. Nauki teologiczne o migracjach i migrantach, Warszawa 2012.
  • N. Wang, Chinesische Kontraktarbeiter in Frankreich im Ersten Weltkrieg, [w:] K. Bade i in. (red.), Enzyklopädie. Migration in Europa. Vom 17. Jahrhundert bis zur Gegenwart, wyd. 2, Paderborn 2007.
  • N. Wang, Chinesische Arbiter-Studenten in Frankreich nach dem Ersten Weltkrieg, [w:] K. Bade i in. (red.), Enzyklopädie. Migration in Europa. Vom 17. Jahrhundert bis zur Gegenwart, wyd. 2, Paderborn 2007.
  • M. Cutts i in. (red.), Uchodźcy świata. 50 lat pomocy humanitarnej, wyd. 1, Warszawa 2000.
  • G. Benton, Chińczycy w Europie: pochodzenie i przemiany, „Chiny dzisiaj”, nr 4, 2001.
  • P. Nyíri, Chinesische Zuwanderer aus der Provinz Fujian in London seit dem Ende des 20. Jahrhunderts, [w:] K. Bade i in. (red.), Enzyklopädie. Emigration in Europa. Vom 17. Jahrhundert bis zur Gegenwart, wyd. 2, Paderborn 2007.
  • K. Lunn, Westeuropa. Großbritannien, [w:] K. Bade i in. (red.), Enzyklopädie. Emigration in Europa. Vom 17. Jahrhundert bis zur Gegenwart, wyd. 2, Paderborn 2007.
  • F. Christiansen, L. Xiujing, Chinesische Restaurantbetreiber in den Niederlanden und in Deutschland seit dem Ende des Zweiten Weltkriegs, [w:] K. Bade i in. (red.), Enzyklopädie. Emigration in Europa. Vom 17. Jahrhundert bis zur Gegenwart, wyd. 2, Paderborn 2007.
  • J. Wan, Dobre prognozy dla chińskiej gospodarki w 2013, finanse.wp.pl/drukuj. html?kat=9231&wid=15209374
  • M. Nowicki, Chiny wzmacniają flotę w spornych rejonach, niezależna. pl/36599-chiny-wzmacniają-flotę-w spornych-rejonach
  • A. Rybczyński, Azja Centralna w objęciach smoka, „Nowe Państwo – Niezależna Gazeta Polska”, nr 6, 2011.
  • H. Shen, Chiński exodus, „Nowe Państwo - Niezależna Gazeta Polska”, nr 10, 2012.
  • M. Lubina, Chińska Republika Radziecka, pierwsze komunistyczne państwo w Chinach – geneza, powstanie i upadek, „Studenckie Zeszyty Rosjoznawstwa”, nr 2, 2008.
  • J. Konior, Historyczno-kulturowe źródła totalitaryzmu i antyindywidualizmu w Państwie Środka, „Nurt SVD”, z. 1, 2012.
  • J. Afek, Ekonomiczne i społeczne konsekwencje wiary w przesąd – numerologia (fenshui) i zodiak w Chinach, [w:] J. Marszałek-Kawy (red.), Chiny supermocarstwem XXI wieku?, Toruń 2010.
  • H. Shen, Chińskie więzienia: tortury i interes, „Nowe Państwo – Niezależna Gazeta Polska” nr 11, 2011.
  • D. Matas, D. Kilgour, Krwawe żniwo. Uaktualniony raport w sprawie zarzutów o pozyskiwanie narządów wewnętrznych od praktykujących Falungong w Chinach, z dnia 31.01.2007, davidkilgour.ca
  • International Religious Freedom Report for 2011, China (includes Tibet, Hong Kong, and Macau, www.state.gov/documents/ organization/ 192831.pdf
  • L. Wai, Obcokrajowiec, czyli kiedy ludzie dochodzą do porozumienia, [w:] K. Strittmatter, Chińczycy: instrukcja obsługi, tłum. H. Swaryczewska, Kraków 2010.
  • D. Kleinowski-Różycki, Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych, Opole 2012.
  • R. Malek, Frapujące podobieństwa. Polityka tradycyjnego i współczesnego państwa chińskiego wobec religii, [w:] W. Lizak i in. (red.), Problemy społeczno-religijne świata na progu trzeciego tysiąclecia (materiały z sesji naukowej), Krynica Morska 4-6 VI 2001, Pieniężno 2002.
  • A. Gutheinz, Immigration eines österreichischen Jesuiten in die moderne chinesische Welt, „Forum Missio”, nr 4, 2008.
  • Jan Paweł II, List do biskupów Azji z okazji V Plenarnego Zgromadzenia Federacji Konferencji Episkopatów tego kontynentu (23 IV 1990), [w:] B. Wodecki (red.), Stolica Apostolska a Chiny współczesne. Dokumenty i wypowiedzi Papieży dotyczące Chin czasów nowszych, wyd. 2 poszerzone, Pieniężno 2002.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1233-9717

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f878d51f-ce5d-43be-82f6-5461dea9da7a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.