Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 74 | 3-4 | 653-684

Article title

„Nigdy nie dotrzeć do żadnego sedna”: Bruno Schulz i Giorgio de Chirico

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
‘Never to Get to Any Bottom of the Matter’: Bruno Schulz and Giorgio de Chirico

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The text is dedicated to the interpretation of the category of the ‘new man’ in the art and writing of Bruno Schulz analyzed in the context of Debora Vogel’s prose, as well as George Grosz’s and Giorgio de Chirico’s painting. The concept of the ‘new man’ was shaped both in the optimistic perspective of perceiving the industrialized world by the inter-war Avant-garde and also within the catastrophic diagnosis of dehumanized reality, formulated by neo-Realists and neo-Classicists of the 1920s and 1930s. The concept quickly spread onto the geo-cultural territory constituting Europe which was gaining its new shape after the disaster of the Great War; into large artistic and intellectual centres of Paris, Rome, and Berlin; as well as onto peripheral territories and into marginal centres of the Old Continent of the kind of Galicia’s Lwów and Drohobycz.

Year

Volume

74

Issue

3-4

Pages

653-684

Physical description

Contributors

  • Instytut Sztuki PAN, Warszawa

References

  • Anders Henryk, Rytm. W poszukiwaniu stylu narodowego, Warszawa 1972.
  • Baldacci Paolo, Chirico metaphysique, Paris 1997; Die Andere Moderne – De Chirico/Savinio, red. Paolo Baldacci Paolo, Wielamd Schmied, kat. wyst., Ostfildern-Ruit 2001.
  • Baldacci Paolo, De Chirico (1888-1919). La metafisica, Milano 1997.
  • Baldacci Paolo, Giorgio de Chirico: The Metaphysical Period, 1888-1919, Boston 1997.
  • Baldacci Paolo, La revisita „Metafisica” e la ricerca su Giorgio de Chirico, Milano 2006.
  • Baldacci Paolo, Vivarelli Pia, Alberto Savinio, Fondazione Mazzotta, Milano 2002.
  • Bossaglia Rossana, Il „Novecento italiano”. Storia, documenti, ikonografia, Milan 1979.
  • Buchloh Benjamin, „Figures of authority, ciphers of regression”, [w:] Art in Modern Culture: An Anthology of Critical Texts, red. Francis Frascina, John Harris, London 1992.
  • Crockett Dennis, German Post-Expressionism: The Art of Great Disorder 1918-1924, University Park, PA 1999
  • Duque Félix, „Constructions of the Spirit”, [w:] Metaphysica, red. Ester Coen, Milano 2003.
  • Fagiolo Dell’Arco Maurizio, „Classicismo pittorico: Valori Plastici, Magic Realism and Novecento”, [w:] On Classic Ground. Picasso, Léger, de Chirico and the New Classicism 1910-1930, red. Elizabeth Cowling, Jennifer Mundy, kat. wyst., Tate Gallery, London 1990.
  • Fagiolo Dell’Arco Maurizio, Realismo magico, pittura e scultura in Italia 1910-1925, kat. wyst., Galleria dello Scudo, Verona 1988-1989.
  • Fauchereau Serge, „Balthus a Schulz, Klossowski, Jouve i inni”, [w:] Bruno Schulz. In memoriam 1892-1942, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Lublin 1992.
  • Ficowski Jerzy, Regiony wielkiej herezji. Szkice o życiu i twórczości Brunona Schulza, Kraków 1967.
  • Fluck Andreas, Der „magische Realismus“ in der Malerei des 20. Jahrhunderts, Münster 1990.
  • Gay Peter, Weimar Culture. The Outsider as Insider, London 1969.
  • Golan Romy, Modernity and nostalgia. Art and politics in France between the wars, New Haven, London 1995.
  • Haskell Francis, Penny Nicholas, Taste and the Antique: The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New York-London 1981.
  • Herf Jeffrey, Reactionary Modernism. Technology, Culture and Politics in Weimar and the Third Reich, Cambridge and New York 1984.
  • Huyghe René, Rudel Jean, L’Art et le monde moderne, Paris 1970.
  • Jarzębski Jerzy, Prowincja Centrum. Przypisy do Schulza, Kraków 2005.
  • Kitowska-Łysiak Małgorzata, „Bezlik nieskończonych historyj. O Reinterpretacji Mitologicznych Pierwowzorów Na Kartach Xięgi Bałwochwalczej”, [w:] Mityzacja rzeczywistości. Bruno Schulz 1892-1942, kat. wyst., Muzeum Lubelskie, Lublin 2002.
  • Kitowska-Łysiak Małgorzata, „Bruno Schulz – Xięga Bałwochwalcza: wizja – forma – analogie”, [w:] Bruno Schulz. In memoriam 1892-1942, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Lublin 1994.
  • Kossowska Irena, „Dessins et gravures de Bruno Schulz: filiations et parentés”, [w:] Bruno Schulz. La république des rêves, kat. wyst., Musée d’art et d’histoire du Judaïsme, Paris 2004.
  • Kossowska Irena, „Odwieczna baśń”, [w:] Bruno Schulz. Republika marzeń, Warszawa 2003.
  • Kulig-Janarek Krystyna, „Erotyka – groteska – ironia – kreacja”, [w:] Bruno Schulz. In memoriam 1892-1942, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Lublin 1994.
  • Markowski Michał P., Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2007.
  • Markowski Michał P., Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Gdańsk 1999.
  • März Roland, „Republikanische Automaten. Grosz und die Pittura Metafisica”, [w:] Mythos Italien. Wintermärchen Deutschland. Die italienische Moderne und ihr Dialog mit Deutschland, red. Carla Schulz-Hoffman, München 1988.
  • Maur Karin von, „Carrà und Deutschland”, [w:] Carlo Carrá. Retrospektive, kat. wyst., Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden 1987.
  • Taylor Michael, „Between Modernism and Mythology: G. de Chirico and the Ariadne Series”, [w:] Giorgio de Taylor Chirico and the Myth of Ariadne, red. Michael Taylor, kat. wyst., Philadelphia Museum of Art, Philadelphia 2002.
  • Michalski Sergiusz, New Objectivity. Painting, Graphic Art and Photography in Weimar Germany 1919-1933, Köln 1994.
  • Peters Olaf, Neue Sachlichkeit und Nationalsozialismus. Affirmation und Kritik 1931-1947, Berlin 1998.
  • Plumb Steve, Neue Sachlichkeit 1918-1933: Unity and Diversity of an Art Movement, Amsterdam 2006.
  • Rubin William, „De Chirico und der Modernismus”, [w:] Giorgio de Chirico. Der Metaphysiker, red. William Rubin, Wieland Schmied, Jean Clair, kat. wyst., München 1992.
  • Schmied Wieland, „La pittura metafisica e il suo influsso sulla Nuova Oggettività in Germania”, [w:] La pittura metafisica, red. Giuliano Briganti, Ester Coen, kat. wyst., Palazzo Grassi, Venezia, Vicenza 1979.
  • Schmied Wieland, Baldacci Paolo, Betraying the Muse, New York 1994.
  • Schmied Wieland, De Chirico und sein Schatten, Münich 1989.
  • Schmied Wieland, De Chirico und sein Schatten. Metaphysische und surrealistische Tendenzen in der Kunst des 20. Jahrhunderts, München 1989.
  • Schmied Wieland, Neue Sachlichkeit und Magischer Realismus in Deutschland 1918-1933, Hannover 1969.
  • Schönle Andreas, „Sklepy cynamonowe Brunona Schulza: apologia tandety, [w:] Bruno Schulz. In memoriam 1892-1942, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Lublin 1992.
  • Sienkiewicz Barbara, „Wokół motywu manekina. Bruno Schulz i Debora Vogel”, [w:] W ułamkach zwierciadła…Bruno Schulz w 110 rocznicę urodzin i 60 rocznicę śmierci, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak i Władysław PANAS, Lublin 2003.
  • Sikorski Dariusz K., Symboliczny świat Brunona Schulza, Słupsk 2004.
  • Silver Kenneth, „A more durable self”, [w:] Chaos & Classicism. Art in France, Italy, and Germany, 1918-1936, red. Kenneth Silver, kat. wyst., Solomon R. Guggenheim Museum, New York 2010.
  • Stala Krzysztof, Na marginesach rzeczywistości. O paradoksach przedstawiania w twórczości Brunona Schulza, Warszawa 1995.
  • Willett John, The New Sobriety: Art and Politics in the Weimar Period 1917-1933, London 1987.
  • Willett John, The Weimar Years: a culture cut short, London 1984.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f8b560ab-cea5-49b2-a41c-46067a590610
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.