PL EN


2017 | 18 | 213-227
Article title

ÖKOLOGISCHE ERZIEHUNG IN DER ENZYKLIKA LAUDATO SI’: KATECHETISCHE IMPLIKATIONEN

Title variants
EN
Ecological education in Laudato si’ encyclical: catechesis implications
Languages of publication
DE
Abstracts
DE
Die Enzyklika Laudato si’ von Papst Franziskus ist ein wertvolles Dokument, das den aktuellen Wissenstand über die Ökologie widerspiegelt und die Positionen der Kirche zu verschiedenen Aspekten dieser Frage thematisiert. In der Auffassung des Papstes ist die Katechese ein wichtiger Ort, an dem diese Kenntnisse vermittelt werden sollen. Ihre Rolle hat jedoch über die bloße Weitergabe des Wissens hinauszugehen. Große Bedeutung kommt auch der ökologischen Erziehung der Schüler zu, durch die sich ein richtiger christlicher Lebensstil entwickeln kann, der sich in der Sorge um die natürliche Umwelt und die Wertschätzung der Welt und ihres Schöpfers ausdrückt. Aus diesem Grund muss die gegenwärtige Katechese die päpstliche Perspektive der so verstandenen Ökologie berücksichtigen und sie in den erzieherischen Prozess integrieren, um reife Persönlichkeiten zu formen, die zum Zusammenleben mit den anderen Menschen und mit der Welt der Natur fähig und Gott für sein Werk der Schöpfung dankbar sind.
EN
Summary Pope Francis`s Laudato si’ encyclical is a valuable document, which gives us a current knowledge of ecology and shows the Church`s view on it in its different aspects. According to the Pope, a catechesis is an important means to transmit the information. Not only should its role be limited to passing the knowlegde. Ecological upbringing of students has an essential meaning here. It should form a proper Christian lifestyle that shows a concern about the environment and a respect to the world and its Creator. Thus, a modern catechesis should take into account the Pope`s view on ecology and include it in the educational process in order to form a mature personality, able to co-exist with other people and the nature, and grateful to God for creation.
Year
Volume
18
Pages
213-227
Physical description
Dates
published
2017
Contributors
author
  • Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowie
  • Wyższy Instytut Teologiczny w Częstochowie
References
  • Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
  • Borda M., Biblijna koncepcja powołania w katechezie ponadgimnazjalnej i jej recepcja przez uczniów, Kraków 2012.
  • Ceglarek R., Wychowanie religijne w rodzinie, in: Rodzina podmiotem wychowania i kreatorem komunikacji społecznej, N. Pikuła (Hg.), Kraków 2010, S. 183-195.
  • Dziekoński S., Znaczenie katechezy w edukacji ekologicznej, „Paedagogia Christiana” 2011, Nr. 2, S. 179-193.
  • Krajewski P., Integrująca rola religii w wychowaniu ekologicznym, „Pedagogia Christiana” 2011, Nr. 1, S. 135-144.
  • Kusz G., Chrystologiczno-trynitarna koncentracja treści katechezy, „Katecheta” 2000, Nr. 12, S. 4-8.
  • Majewski M., Spotkania katechezy z teologią, Kraków 1995.
  • Marek Z., Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007.
  • Mastalski J., Zasady edukacyjne w katechezie, Kraków 2002.
  • Młyńska E., Jak dziś głosić Chrystusa w katechezie?, „Studia Teologiczne Białystok, Drohiczyn, Łomża” 1998, Nr. 16, S. 159-163.
  • Panuś T., Zasada chrystocentryzmu i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2010.
  • Słotwińska H., Kształtowanie postaw religijnych w katechezie, Lublin 2004.
  • Vian G.M., Trzy ekologie, in: L’Ossevatore Romano [online], Zugang: 11.11.2016, <http://www.osservatoreromano.va/pl/news/trzy–ekologie>.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f91e329b-bbba-4ccd-8c53-c08165618872
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.