Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 21 | 4 | 125-160

Article title

Moralne korelaty nastawień wobec pracy kandydatów na nauczycieli-wychowawców

Content

Title variants

EN
The Moral Correlates of the Approach Towards the Work of Teachers-Tutors Candidates

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest empiryczna charakterystyka nastawień wobec pracy przyszłych nauczycieli-wychowawców oraz moralnych korelatów tych nastawień. Badania przeprowadzono w okresie od grudnia 2017 do lutego 2018 roku w grupie 227 studentów pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Sformułowano następujący problem badawczy: Czy istnieje związek pomiędzy nastawieniem wobec pracy a wartościami i uczuciami moralnymi studentów pedagogiki? Przyjęto hipotezę; że zachodzi istotny statystycznie związek pomiędzy nastawieniem wobec pracy a wartościami i uczuciami moralnymi badanych osób. Obliczenia statystyczne wykonane zostały w modelu korelacyjnym. Badani studenci cechowali się głównie nastawieniem do pracy jako sposobu na samorealizację; zaś w najmniejszym stopniu – jako oznaki prestiżu społecznego i konieczności. Charakteryzowali się raczej wysokim wartościowaniem wiedzy i poznania oraz pomocy innym ludziom; często też dążeniem do piękna; harmonii i tworzenia. Ponadto; przeciętnym wartościowaniem dóbr konsumpcyjnych i wygód życia oraz raczej obniżonym dążeniem do dominacji i posiadania władzy nad innymi ludźmi. W pomiarze uczuć moralnych dominowały pozytywne wartości związane z realizowaniem norm moralnych. Analiza korelacji wykazała szereg powiązań pomiędzy badanymi cechami. Najkorzystniejszymi wartościami i uczuciami moralnymi cechowały się osoby; które w większym stopniu postrzegały pracę jako narzędzie samorealizacji. Pozytywny obraz badanych zmiennych wykazywały też osoby nastawione do pracy jak do powinności społecznej; miejsca realizacji potrzeb tożsamości i identyfikacji oraz nawiązywania kontaktów społecznych. Natomiast traktowanie pracy jako ekonomicznej konieczności czy oznaki społecznego prestiżu powiązane było z mniej moralnym nastawieniem do realizacji i przekraczania norm oraz większym nasileniem niekonstruktywnych potrzeb doznawania uciech doczesnych i dominacji nad innymi ludźmi.
EN
The main goal of the article is presentation of the empirical characteristics of future teacher-tutor and the moral correlates of these approaches. The research was conducted from December 2017 to February 2018 amongst a group of 227 students of the Pedagogical Faculty of Szczecin University. The following research thesis was constructed: is there a relation between the approach towards work and moral values as well as moral feelings of Pedagogy students? The hypothesis was adopted that there is statistically significant relation between the approach towards work and moral values and moral feelings of the examined participants. The statistical calculations were conducted in correlation model. The examined students’ approach towards work mainly featured self-fulfillment; although less as an indication of social prestige and necessity. They were characterized with rather high knowledge and cognition values recognition; as well as helpfulness towards other people; often with beauty; harmony and creation desire. Moreover; they valued consuming goods; life comfort only as average and they had a lower need to dominate and possess power over other people. In moral feelings measurement; the positive values connected with the realization of moral norms dominated. The correlation analysis revealed a range of connections between the examined features. The persons who presented the most beneficial moral values and moral feelings were those who perceived their work as a tool for self-fulfillment. The positive layout of the examined variables presented persons who treated their work as a social obligation; a place to fulfill the self-identity needs and social relations. On the other hand; treating their job as an economic necessity or a sign of social prestige; related to a less moral approach to the realization of duties and schemata crossing; as well as a greater impact of the deconstructive need to use temporal pleasures and a dominance over other people.

Year

Volume

21

Issue

4

Pages

125-160

Physical description

Contributors

References

  • Beier W.; Pozytywne myślenie; przeł. M. Skalska; Bellona; Warszawa 1997.
  • Bżaława I.T.; Nastawienie – podstawa regulacji psychicznej; PWN; Warszawa 1970.
  • Csíkszentmihályi M.; Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia; przeł. M. Wajda-Kacmajor; Moderator; Taszów 2005.
  • Czapiński J.; Osobowość szczęśliwego człowieka; „Charaktery” 2004; nr 9; s. 25‒26.
  • Fromm E.; Mieć czy być?; przeł. J. Karłowski; Rebis; Poznań 2003.
  • Furmanek W.; Humanistyczna pedagogika pracy. Praca a jakość życia człowieka; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; Rzeszów 2016.
  • Furmanek W.; Rozumienie wartości pracy a orientacje życiowe człowieka; „Pedagogika Pracy” 2004; nr 45; s. 59‒67.
  • Furmanek W.; Zarys humanistycznej teorii pracy; Wydawnictwo Adam Marszałek; Toruń 2008.
  • Jan Paweł II; Laborem Exercens; w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II; Znak; Kraków 1997; s. 141‒213.
  • Jazukiewicz A.; Starkowska A.; Suchecka D.; Moralne korelaty nastawień wobec pracy studentów medycyny; w: Sprawności moralne a wartości; red. I. Jazukiewicz; E. Rojewska; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2017; s. 161‒185.
  • Jazukiewicz I.; Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy; „Studia Paedagogica Ignatiana” 2017; nr 2; s. 85‒101.
  • Jazukiewicz I.; Pedeutologiczna teoria cnoty; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2012.
  • Kozielecki J.; Koncepcje psychologiczne człowieka; Wydawnictwo Akademickie „Żak”; Warszawa 1995.
  • Legowicz J.; O Nauczycielu mistrzu samego siebie; w: Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne; red. A. Kotusiewicz; H. Kwiatkowska; W. Zaczyński; Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego; Warszawa 1993; s. 15‒25.
  • Łukasik J.M.; Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2013.
  • Noga H.; Aksjologiczno-społeczne przejawy postmodernizmu w treściach medialnych i multimedialnych jako wyzwanie dla edukacji; w: Problemy współczesnej pedagogiki – teoria i praktyka; red. H. Noga; P. Piotrowski; PWSZ; Nowy Sącz 2011; s. 8‒18.
  • Okoń W.; Słownik pedagogiczny; PWN; Warszawa 1975.
  • Popek S.L.; O istocie i mechanizmach pasji; w: O pasjach cudzych i własnych – profesorowie; red. M. Dudzikowa i M. Nowak; Wydawnictwo KUL; Lublin 2015; s. 15‒35.
  • Popper K.; W poszukiwaniu lepszego świata; przeł. A. Malinowski; Książka i Wiedza; Warszawa 1997.
  • Strus W.; Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne; Wydawnictwo Liberi Libri; Stare Kościeliska 2012.
  • Strus W.; Skala Uczuć Moralnych (SUM): konstrukcja i właściwości psychometryczne; „Studia Psychologica” 2010; nr 10; s. 273‒313.
  • Strus W.; Żylicz P.O.; Emocje samoświadomościowe – podstawowe rozróżnienia i narzędzia pomiaru; w: Metody badania emocji i motywacji; red. H. Gasiul; Difin; Warszawa 2018; s. 80-109.
  • Suchodolski B.; Skąd i dokąd idziemy; „Muza”; Warszawa 1999.
  • Tischner J.; Myślenie według wartości; Znak; Kraków 1993.
  • Walkiewicz J.; Pełna moc możliwości; Helion; Gliwice 2015.
  • Wilkins R.; Pozytywne myślenie... i co dalej; przeł. E. Jurewicz; Medium; Warszawa 1997.
  • Wojtyła K. [Jan Paweł II]; „Jestem bardzo w rękach Bożych”. Notatki osobiste 1962‒2003; Znak; Kraków 2014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f97eacb5-8166-469b-b503-9474f048fa1b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.