Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 19 | 79-93

Article title

Adult education efforts for refugees: a case of a border city in Turkey

Authors

Content

Title variants

PL
Edukacja dorosłych dla uchodźców: studium przypadku miasta granicznego w Turcji

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Due to the continuous and long refugee influxes towards its border, Turkey calibrated the attention to the permanence of refugee population and to the long term planning for their integration through education. In this study, the focus is on the adult education efforts for adult refugees. Adults can have social, economic or personal benefits from learning and adult education can play a key role especially for the refugees in terms of supporting them to get included in the host country. Adult education can encourage tolerance and respect to stand against xenophobia and refers to adult education as a key to cultivate active citizenship and intercultural competences. Such possibilities can built a more fruitful connection between refugees and host population. This study discusses the adult education facilities offered for refugee adults in a Turkish border city, Hatay. In this city, the majority of the refugee population live outside camps, which makes them deprived from the adult education facilities offered by the authorized institutions in camps. The data were collected through observations, intensive interviews with volunteers and refugees. The findings showed that the city has offers for adult refugees on state and on voluntary basis. However, vocational training targets men more than women and Turkish language and Turkish values have a big place in the adult education curriculum. On the other hand, the city has a sectarian division with regard to refugee settlements; and religious sect and life style were found to be important in terms of deciding which type of adult education to choose or to offer.
PL
Długotrwały napływ uchodźców do miast granicznych spowodował, że obecnie rząd turecki koncentruje swoją uwagę na utrzymaniu trwałości populacji uchodźców i planowaniu ich integracji przez edukację. W artykule skupiono się na działaniach edukacyjnych skierowanych do grupy dorosłych uchodźców. Dorośli mogą odnieść społeczne, ekonomiczne lub osobiste korzyści z uczenia się, a kształcenie dorosłych może odegrać ważną rolę w procesie inkluzji, szczególnie uchodźców, do kraju przyjmującego. Uczestnictwo w edukacji dorosłych wzmacnia tolerancję i szacunek dla postaw sprzeciwiających się ksenofobii, pielęgnuje aktywne postawy obywatelskie i kształtuje kompetencje międzykulturowe. Jednocześnie korzyści z edukacji wzmacniają związki między uchodźcami a społecznością przyjmującą. W artykule omówiono formy edukacji dla dorosłych uchodźców w tureckim mieście granicznym Hatay. W tym mieście większość uchodźców mieszka poza obozami, co sprawia, że są pozbawieni możliwości uczestnictwa w kształceniu dorosłych oferowanym przez upoważnione instytucje na terenie wyznaczonym przez władze tureckie. Do zbierania danych wykorzystano metodę obserwacji i pogłębionego wywiadu. Wywiady przeprowadzono z uchodźcami i wolontariuszami. Wyniki badań pokazały, że po pierwsze miasto oferuje zróżnicowane formy kształcenia dla dorosłych uchodźców (organizowane przez państwo, jak i organizacje). Po drugie szkolenie w zakresie kwalifikacji zawodowych było ukierunkowane bardziej na mężczyzn niż kobiety, a w programach nauczania dla dorosłych język turecki i wartości kultury tureckiej zajmują wiele miejsca. Po trzecie bardzo ważne dla oferty uczestnictwa w edukacji było otoczenie społeczne i przestrzenne. Miasto Hatay jest podzielone na osiedla dla mieszkańców i uchodźców, a religia i styl życia determinują wybory edukacyjne i oferty skierowane do uchodźców.

Year

Volume

19

Pages

79-93

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

author
  • Tthe Institute of Educational Sciences at University of Vienna, Austria

References

  • Acer Y., Kaya I. & Gümüs M. (2010), Küresel ve bölgesel perspektiften Türkiye’nin iltica stratejisi, USAK, Ankara.
  • Akdere M. & Conceicao S. (2006), Integration of Human Resource Development and Adult Education Theories and Practices: Implications for Organizational Learning. Available from https://eric.ed.gov/?id=ED492681 [23.11.2017].
  • Chao Ry (2009), Understanding The Adult Learner’s Motivation and Barriers to Learning, ESREA E-Book Conference Proceedings. Available from https://pll.asu.edu/p/sites/default/files/lrm/attachments/Understanding%20the%20Adult%20Learners%20Motivation%20and%20Barriers%20to%20Learning.pdf [24.10.2017].
  • EAEA (2015), Adult education can play a key role in the current refugee crisis. Available from http://eaea.org/wp-content/uploads/2018/01/2015_eaea_statement_refugee_crisis-1.pdf [28.04.2017].
  • European Commission (2017), Promoting adult learning. Available from:http://ec.europa.eu/education/policy/adult-learning/adult_en [17.05.2017].
  • Gökkaya Z. (2014), Yetiskin egitiminde yeni bir yaklasim: oyunlastirma, “Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi”, Vol. 11, pp. 71-84. Available from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/93187 [25.10.2017].
  • Hayatsever H. (2017), Türkiye’deki Suriyeli cocuklarin yarisi okula gidemiyor, Sputniknews, 1 June. Available from https://tr.sputniknews.com/turkiye/201706011028705859-turkiye-suriyeli-cocuklarin-yarisi-okula-gidemiyor/ [1.06.2017].
  • Kaya H. (2015), Public education centers in Turkey, “International Journal of Science Culture and Sport”, Special issue 3, pp. 268-277. Available from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/intjscs/article/view/5000131532/5000120459 [21.11.2017].
  • Komsu U.C. (2013), Yetişkin eğitimine katilim, eğitim ihtiyaçlari, güçlükler ve kazanimlar: Karaduvar Mahallesi örneği, “Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi”, Vol. 1, pp. 286-299. Available from http://www.asosjournal.com/Makaleler/1236054454_47%20-%20Ufuk%20Cem%20KOM%C5%9EU.pdf [20.09.2017].
  • La Marca T. (2016), Italy – unease and empathy, 18 November 2017. Available from https://ec.europa.eu/epale/en/content/overview-refugees-and-adult-education-europe [18.11.2017].
  • Lindeisz F. (2016), Hungary – Skeptical about migrant motives, 18 November 2017. Available from https://ec.europa.eu/epale/en/content/overview-refugees-and-adult-education-europe [18.11.2017].
  • Maksimovic M., Jovanovic I. & Koruga N. (2016), Serbia-civil society leads the effort, 18 November 2017. Available from https://ec.europa.eu/epale/en/content/overview-refugees-and -adult-education-europe [18.11.2017].
  • Merriam S. & Caffarella R. (1991), Learning in Adulthood, Jossey Bass, San Francisco.
  • Ministry of National Education (2017), Suriyeli cocuklarin egitimi icin yol haritasi belirlendi, 22 August 2016. Available from http://www.meb.gov.tr/suriyeli-cocuklarin-egitimi-icin-yol-haritasi-belirlendi/haber/11750/tr [22.10.2017].
  • Miser R. (2002), Küresellesen dünyada yetiskin egitimi, “Ankara Üniversitesi Eitim Bilimleri Fakültesi Dergisi”, Vol. 35, pp. 55-60. Available from http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423870069.pdf [2.10.2017].
  • Miser R., Ural O. & Ünlühisarcıklı Ö. (2013), Adult Education in Turkey, “Adult Learning”, Vol. 24, No 4, pp. 167-172.
  • Spradley J. (1980), Participant observation, Holt, Rinehart & Winston, New York.
  • The Council of European Union (2001), European council directive. Available from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0055&from=EN [16.09.2017].
  • The Council of European Union (2011), Council resolution on a renewed European agenda for adult learning. Available from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011G1220(01)&from=EN [16.09.2017].
  • Turkish Ministry of Interior (2017a), Turkey Migration Report. Available from http://www.goc.gov.tr/files/files/2016_yiik_goc_raporu_haziran.pdf [22.11.2017].
  • Turkish Ministry of Interior (2017b), Refugee number in cities, 29 July 2017. Available from http://www.bik.gov.tr/hangi-ilde-ne-kadar-suriyeli-var-iste-il-il-liste/ [29.07.2017].
  • Tusting K. & Barton D. (2011), Öğrenme Kuramları ve Yetişkin Öğrenme Modelleri Üzerine Kısa Bir İnceleme (Çev. A. Yıldız – A. Demirli), Dipnot Yayınları, Ankara.
  • UNCHR (1951), The 1951 Refugee convention. Available from http://www.unhcr.org/3b66c2aa10.pdf [21.05.2017].
  • UNCHR (2017), Syria regional refugee response. Available from http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country.php?id=224 [21.11.2017].
  • Ünlühisarcıklı Ö. (2008), Adult and further education: Systematic and Historical aspects of non-formal education in Turkey, [in:] A.M. Nohl, A. Akkoyunlu-Wigley & S. Wigley (eds.), Education in Turkey, Waxmann, Münster, pp. 131-151.
  • Zarifis G.K. (2016), Greece – solidarity with the others in need, 18 November 2017. Available from https://ec.europa.eu/epale/en/content/overview-refugees-and-adult-education-europe [18.11.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-2740

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f9b88977-540a-40fe-b9ca-b8a6d4466409
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.