Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 6 | 147-168

Article title

Etyczne aspekty marketingu idei w pozamilitarnej strukturze bezpieczeństwa narodowego

Content

Title variants

EN
Ethical Aspects of Idea Marketing in the Non-Military Structure of National Security

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest supozycją na temat możliwości marketingu idei, który jest rozpatrywany z punktu widzenia etyki normatywnej oraz opisowej, zajmujących się oceną i charakterystyką zachowań ludzkich w sferze życia społecznego (publicznego). W materiale zaprezentowano zatem kwestie moralne mające zastosowanie przy ocenie marketingu jako metody promocji lub zniewalania idei przydatnych w polityce czy ideologii. Refleksja etyczna sięga zatem ustalenia wpływu planowania zasięgu idei moralnych wpływających na postawy społeczne, które są możliwe do ukazania w zróżnicowanej ofercie marketingowej, w public relations czy reklamie. Z tego tła wyrasta podjęta próba ukazania koneksji etyki z marketingiem zarówno w konwencji normatywnej, jak i etologicznej tudzież kreowanej moralnej refleksji marketingu idei. W tekście ukazano więc relacje zachodzące pomiędzy etyką normatywną, opisową a marketingową strategią promocji idei moralnych. W związku z tym wskazano tu spodziewany konterfekt nieistniejącej jeszcze etyki marketingu idei, którą z jednej strony można rozumieć jako ogół ocen i norm moralnych, a z drugiej zaś naukę o moralności rynkowej cenności idei obrazowanych w systemie oczekiwań społecznych związanych z pozamilitarnym poczuciem bezpieczeństwa. W końcowej części artykułu zademonstrowano skategoryzowane idee moralne mogące mieć znaczenie w refleksji marketingowej związanej z zachętą do ich poszanowania i wyboru.
EN
The article constitutes a conjecture about the possibility of idea marketing from the viewpoint of normative and descriptive ethics which evaluate and characterize the behavior of people in the public (social) domain. Therefore, presented are moral questions applicable to the evaluation of marketing as a method to promote or suppress ideas useful in politics or ideology. An ethical reflection determines the influence of the planning of the extent of moral ideas influencing social attitudes which can be revealed in a diversified marketing offer, public relations or advertising. On this background, an attempt is made to show the connections between ethics and marketing in both the normative and the ethological perspective, and in the created moral reflection on idea marketing. Hence, the article presents the relations between normative and descriptive ethics, and the marketing strategy of promoting moral ideas. In this context, indicated is the anticipated shape of the not yet existing ethics of idea marketing. This ethics can be understood, on the one hand, as the general set of moral evaluations and norms, and on the other hand, as the knowledge of the morality of the market preciousness of ideas depicted in the system of social expectations related to the sense of nonmilitary security. The final part of the article categorizes moral ideas that may be significant in marketing considerations about respecting and choosing them.

Year

Issue

6

Pages

147-168

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2543-6961

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fae865d1-ebe0-4131-b0b8-386906bafecc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.