Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | (13) 2018 | 67-75

Article title

Wokół debaty „Ed-Tech”. krytyka edukacyjnego wykorzystania nowych technologii

Content

Title variants

EN
Around the “Ed-Tech” debate. a criticism on the educational use of new technologies

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Ostatnie lata przynoszą coraz więcej głosów krytycznych dotyczących zastosowania nowych technologii w edukacji. Uporządkowana, krytyczna debata dotycząca tego problemu ma pomóc właściwie ukierunkować refleksję badawczą. Nie chodzi o eliminację nowych technologii z edu-kacji, ale o efektywne ich wykorzystanie oparte na rzetelnym opisie aktualnego stanu, pozba-wionym przesadnego entuzjazmu charakterystycznego dla pierwszych dekad rozwoju technologii cyfrowych.
EN
Recent years have brought more and more critical voices on the application of new technolo-gies in education. A structured, critical debate on this problem is to help properly direct the re-search reflection. This is not about the elimination of new technologies from education but their effective use based on a reliable description of the current situation without exaggerated enthu-siasm being characteristic of the first decades of the development of digital technologies.

Year

Volume

Pages

67-75

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Uniwersytet Szczeciński

References

  • Atkinson P., Computer, London 2010.
  • Biesta G., Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education, „Educational Assessment, Evaluation and Accountability” 2009, No. 1.
  • Collins A., Halverson R., Rethinking education in the age of technology. The digital revolution and schooling in America, New York 2009.
  • Dean J., Blog theory: Feedback and capture in the circuits of drive, Cambridge 2010.
  • Ferster B., Teaching machines: Learning from the intersection of education and technology, Bal-timore 2014.
  • Friesen N., Lowe S., The questionable promise of social media for education: Connective learning and the commercial imperative, „Journal of Computer Assisted Learning” 2012, No. 2.
  • Jodłowska B., Pedagogika sokratejska, Kraków 2012.
  • Kellner D., Technological transformation, multiple literacies, and the re-visioning of education, „E-Learning and Digital Media” 2004, No. 1.
  • Łuszczek K., Kontrola społeczna nad dziećmi i młodzieżą w środowisku mediów elektronicznych. Studium porównawcze na przykładzie Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polski, Szczecin 2013.
  • Mayer-Schönerberger V., Cukier K., Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, tłum. M. Głatki, Warszawa 2014.
  • Nye D., Technology matters: Questions to live with, Cambridge 2007.
  • Rosenzweig R., How will the net's history be written? Historians and the Internet [w:] Academy & the Internet, New York, red. H. Nissenbaum, M.E. Price, Washington D.C./Baltimore, Bern, Frankfurt am Main, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford 2004.
  • Selwyn N., Distrusting educational technology: Critical questions for changing time, New York 2014.
  • Selwyn N., Education and technology: Key issues and debates, London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney 2017.
  • Selwyn N., Is technology good for education?, Cambridge 2017.
  • Tarpley T., Children, the internet, and other new technologies [w:] Handbook of Children and the Media, red. D.G. Singer, J.L. Singer, Thousand Oaks, London, New Delhi 2001.
  • Turkle S., Samotni razem, przekł. M. Cierpisz, Kraków 2013.
  • Bujnowska A, Łada-Szewczenko W., W poszukiwaniu harmonii świata z technologią (podsumo-wanie Web Summit 2017), http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-poszukiwaniu-harmonii- -swiata-z-technologia-podsumowanie-web-summit-2017 (dostęp: 16.12.2017 r.).
  • Francja chce zakazać używania smartfonów w szkołach. „Problem istnieje, ale zakaz pogłębi brak jego zrozumienia”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zakaz-uzywania-smartfonow-w- -szkolach-problem-istnieje-ale-zakaz-poglebi-brak-jego-zrozumienia (dostęp: 3.01.2018 r.).
  • Mason A., Digital literacy for Haiti rebuilding, http://www.inveneo.org/2013/04/digital-literacy- -for-haiti-rebuilding-2 (dostęp: 5.01.2018 r.).
  • Mitra S., The hole in the wall project and the power of self-organized learning 03.02.2012, https://www.edutopia.org/blog/self-organized-learning-sugata-mitra (dostęp: 04.01.2018).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-faef52b4-097f-405c-91cc-54a650b1bf87
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.