Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 3 | 1 | 257-280

Article title

Zaangażowany społecznie sąd

Content

Title variants

EN
Court community involvement

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest wypełnienie luki poznawczej w zakresie podejmowania działań społecznie odpowiedzialnych przez organizacje publiczne, na przykładzie sądu. Podstawową metodą badawczą wykorzystaną na potrzeby artykułu jest: przegląd literatury dotyczący społecznej odpowiedzialności biznesu, badania wtórne oraz badania jakościowe prowadzone przez autora artykułu. Analiza wyników badań wskazuje, że sądy podejmują działania społecznie odpowiedzialne. Mają one charakter dobrowolny i są w dużym stopniu uzależnione od inicjatywy kierownictwa sądu. W ramach artykułu zaproponowano i opisano koncepcję zaangażowanego społecznie sądu. Stanowi ona modyfikację wersji bazowej koncepcji społecznej odpowiedzialności, wrażliwości społecznej oraz zaangażowania społecznego przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono stadia zaangażowania społecznego sądów oraz model raportowania podejmowanych działań społecznie odpowiedzialnych.

Year

Volume

3

Issue

1

Pages

257-280

Physical description

Contributors

  • Dr, Katedra Przedsiębiorczości i Prawa Gospodarczego, Wydział Zarzłdzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, ul. Traugutta 79, 80-230 Gdańsk

References

  • Abrams F. W. (1951), Management’s Resposibilities in a Complex World, „Harward Business Review”, Vol. 29, No. 3.
  • Adamczyk J. (2003), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Arystoteles (2001), Polityka, w: Dzieła wszystkie, t. VI, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Baj K., Krakowińska A. (2012), GRI G4 – nowy standard raportowania, w: Audyt zewnętrzny sprawozdania finansowego a wiarygodność przedsiębiorstwa, Żukowska H., Janik W. (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin http:// odpowiedzialnybiznes.pl/public/files/Wspolna%20odpowiedzialnosc _Raportowanie%20spoleczne-pdf, dostęp dnia 10.07.2016.
  • Banasik P. (2015), Społeczna odpowiedzialność – przełom w zarządzaniu organizacją wymiaru sprawiedliwości, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 3.
  • Banasik P., Niestrój J. (2014), Koncepcje dobrej praktyki Sąd w otoczeniu społecznym, Poprawa wizerunku sądu i Sąd jako organizacja samoucząca się opracowane w ramach wdrożenia pilotażu dobrego zarządzania jednostkami wymiaru sprawiedliwości w ramach Projektu PWP Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych – case management Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, Warszawa, niepubl.
  • Berman S., Jones T., Wicke A. C. (1999), Covergent Stakeholders Theory, „Academy of Management Review”, No. 24.
  • Bowen H. (1953), Social Responsibilities of the businessman, Harper&Row, New York.
  • Carnegie A. (1933), The Gospel of Wealth, Doran&Company, Garden City.
  • Carroll A. B. (1991), The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders – balancing economic, legal and social responsibilities, „Business Horizons”, Vol. 39.
  • Carrol A. B. (2008), A three-dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, w: Social Forces and the Manager. Readings and Cases, edsa. Crane A., The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibilty, Oxford-New York.
  • Communication from the Commission of the European Communities concerning Corporate Social Responsibility: A business contribution to Sustainable Development, Commission of the European Communities (2002), Brussels, COM (2002) 347.
  • Cowe R. (2004), CSR hits the boardroom, w: EBF on Corporate social Responsibility, European Business Forum, Summer, London.
  • Crook C. (2005), The Good Company, „The Economist”, 22.01.
  • Dobiegała-Korona B. (2016), Transformacja wymiaru sprawiedliwości w kierunku organizacji otwartej, w: Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych. cz. 2 Zarządzanie i Ekonomia, Banasik P., Sobiecki R. (red.), C.H. Beck, Warszawa.
  • Drucker P. F. (1946), The Concept of the Corporation, John Day, New York 1946, The New Society. Notes on the New Polities, The Public Interestes, No. 4.
  • Eells R. (1960), The Meaning of Modern Business, Columbia University Press, New York.
  • Elkington L. (1998), Cannibals With Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business, Stony Creek, CT: New Society Publishers, Oxford.
  • Europejska Kampania (2002), w: Odpowiedzialny biznes wyzwaniem dla europejskiej gospodarki, FOB, Warszawa.
  • Freeman R. (1984), Strategic Management: Stakeholder Perspective, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York.
  • Gasparski W., Ryan L. (red.) (1996), Human Action in Business: Praxiological and Ethical Dimensions, Transaction Publishers, New Brunswick (USA)–London (UK).
  • Gasparski W. (2004), Wykłady z etyki biznesu. Nowa edycja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  • Gioia D. A., Thomas J. B. (1996), Identity, image, and issue inter-pretation: Sensemaking during strategic change in Academia, „Administrative Science Quarterly”, Vol. 41, No. 3.
  • Green Paper (2001), Promoting a European framework for corporate social responsibility, www.eur-lex.europa.eu.
  • Grayson D., Hodges A. (2004), Corporate Social Opportunity! 7 steps to make Corporate Social Responsibility work for your business, Greenleaf Publishing Limited.
  • Halme M. (2007), Something good for everyone? Investigation of Tyree corporate responsibility approaches, Helsinki School of Economics, Working Paper.
  • Hampden-Turner Ch., Trompenaars A. (2003), Siedem kultur kapitalizmu. USA, Japonia, Niemcy, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Holme R., Watts P. (2000), Corporate social Responsibility: making good business sense, World Business Council for Sustainble Development.
  • Jedynak A. (2008), Odpowiedzialność w globalnej wiosce, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.
  • Mazurczak A. (2012), Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu jako nowy element raportowania biznesowego, w: Kierunki ewolucji sprawozdawczości i rewizji finansowej, Micherda B. (red.), Difin, Warszawa.
  • Mikulska T., Michalczuk G. (2014), Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” nr 827, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 69.
  • Noll H. H. (2002), Sociale Indikatoren. Eine Zwischenbilanz, w: Social Indicators and Social Reporting: The International Experience, Genov, Nicolai Ed.,Advances in Sociological Knowledge over Half a Century, International Social Science Council, Paris.
  • Paliwoda-Matiolańska A. (2009), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, C.H. Beck, Warszawa.
  • Płoszajski P., Pohrybieniuk P., Szumniak J. (2008), Firma jako odpowiedzialny obywatel. Koncepcja podstawy globalnej piramidy ekonomicznej w praktyce, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Pisz Z., Rojek-Nowosielska M. (red.) Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • PN-ISO 26000 Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2012.
  • Prahalad C. K., Hammond A. (2002), Serving the World’s Poor Profitably, „Harvard Business Review”, September.
  • Rok B. (2003), Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Warszawa.
  • Rok B.(2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Rok R. (2008), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w kontekście strategii osiągania obopólnej korzyści w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Pisz Z., Rojek-Nowosielska M. (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Roszkowska P. (2011), Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność, Difin, Warszawa.
  • Smith N. C., Lenssen G. (red.) (2009), Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Studio EMKA, Warszawa.
  • Szumniak-Samolej J. (2013), Odpowiedzialny biznes w gospodarce sieciowej, Poltext, Warszawa.
  • Wachowiak P. (2013), Wrażliwość społeczna przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Wachowiak P. (2011), Społeczna odpowiedzialność biznesu – wyzwania stojące przed polskimi przedsiębiorstwami, „e-Mentor”, lipiec–sierpień.
  • Wytyczne GRI4, https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/ Polish-G4-Part-One.pdf.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fb6c2917-ba61-483a-9a6b-907bafb5a2d3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.