PL EN


2015 | 3 (24) | 112-122
Article title

Bariery i ograniczenia wdrażania koncepcji lean management – wyniki badań

Content
Title variants
EN
Barriers and limitations of implementing lean management concept – results of research
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
Companies operation in variable surroundings causes the increase of customers requirements. They expect inter alia: high quality products delivered on time and low prices. Thus a lot of non-production companies decided to implement lean management concept. It results inter alia from the positive effects of using Japanese management concepts, methods and techniques, but also from “dictate”. Parent companies are implementing lean management concept in subsidiaries without appropriate preparation. The aim of this article is to present − on the basis of research results − limitations in implementing lean management concept. The author presents 5 barriers and negative results. The author pays attention to the role of management involvement in a change, that is lean management. This article shows the reasons of desired effects lack of lean management concept using based on 5 WHY analysis.
Year
Issue
Pages
112-122
Physical description
Contributors
References
  • Aoki M., Jak działa fabryka Toyoty, Shinsei Consulting, Poznań 2013.
  • Brożyńska M., Kowal K., Lis A., Szymczak M., 5×dlaczego. Pierwszy podręcznik metody, 2K Consulting, Łódź 2014.
  • Byrne A., Jak zrewolucjonizować firmę dzięki Lean Management, czyli jak prezesi, dyrektorzy i właściciele wykorzystują zasady Lean Management do transformacji swoich firm i do zwiększenia wartości dostarczanej klientom, Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław 2013.
  • Chapman S.N., The fundamentals of production planning and control, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River 2005.
  • Curtis D.A., Making a success in manufacturing, McGraw-Hill, New York 1993.
  • Czerska J., Doskonalenie strumienia wartości, Difin, Warszawa 2009.
  • Czerska J., Podstawowe narzędzia Lean Manufacturing; Lean manufacturing Basic Toolbox, Lean QTeam, Gdańsk 2014.
  • Ćwiklicki M., Obora H., Metody TQM w zarządzaniu firmą. Praktyczne przykłady zastosowań, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2009.
  • Ford H., Dziś i jutro, ProdPress.com, Wrocław 2007.
  • Greasley A., Operations Management, SAGE Publications, Los Angeles 2008.
  • Hirano H., 5 Pillars of the Visual Workplace, ProdPublishing.com, Wrocław 2010.
  • Horbal R., Ukryty skarb, czyli jak zwiększyć produktywność usług w oparciu o model wielowariantowy i Lean Management?, Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław 2015.
  • Krasiński M., Kulturowe uwarunkowania wykorzystania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014.
  • Liker J.K., Franz J.K., Droga Toyoty do ciągłego doskonalenia. Jak osiągać znakomite wyniki dzięki strategii i operacyjnej doskonałości, MT Biznes, Warszawa 2013.
  • Locher D., Lean w biurze i usługach. Przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym, MT Biznes, Warszawa 2012.
  • Lubben R.T., Just in Time Manufacturing: An Aggressive Manufacturing Strategy, McGraw-Hill, New York 1988.
  • Milewski D., Milewska B., Just in Time, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2001.
  • Miller J., Villafuerte J., Wroblewski M., Kultura kaizen. Budowanie i utrzymywanie kultury ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa 2014.
  • O zmianie, red. P. Kubisiak, M. Bee, Harvard Business Review Polska, ICA N Institute, Warszawa 2012.
  • Osbert-Pociecha G., Zdolność do zmian jako siła sprawcza elastyczności organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.
  • Przybyła M., Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2003.
  • Ritchie B., Marshall D., Business Risk Management, Chapman & Hall, London 1993.
  • Rother M., Toyota Kata. Zarządzanie ludźmi w celu doskonalenia, zdobywania umiejętności, adaptacji oraz osiągania ponadprzeciętnych wyników, Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław 2011.
  • Shook J., Zarządzać znaczy uczyć. Rozwiązywanie problemów i rozwój pracowników z wykorzystaniem metody A3, Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław 2012.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-fc085d28-0993-45cb-a964-681c5209d76e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.