Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 7 | 2(13) | 161-188

Article title

Wykorzystanie narzędzi Web 2.0 przez wybrane biblioteki uczelniane najlepszych uczelni odnotowanych w QS World University Rankings 2013

Content

Title variants

EN
The use of Web 2.0 technologies by libraries from the best universities based on QS World University Rankings 2013

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zbadano wykorzystanie technologii Web 2.0 na stronach WWW bibliotek 10 najlepszych uniwersytetów według światowego rankingu uczelni wyższych QS World University Rankings 2013. Analizie poddano narzędzia, które umożliwiają i poprawiają komunikację z użytkownikami. Zbadano tworzone przez biblioteki m.in. fora dyskusyjne, kanały RSS, obecność na portalach społecznościowych (Facebook, Twitter), prowadzenie blogów. Przeanalizowano, w jakim stopniu wybrane narzędzia technologii Web 2.0 były używane przez placówki oraz jakim celom miały służyć. Badania zostały przeprowadzone w okresie od 1 stycznia do 15 marca 2014 r.
EN
The article presents results of a study conducted on the websites of the world’s top 10 universities according to the QS World University Rankings 2013. The aim of the study was to examine the use of Web 2.0 technologies on their libraries’ websites. The research involved analysis of tools that enable and improve communication with users. Tools such as discussion forums, RSS channels, social networks (Facebook, Twitter), blogging instant messengers etc. were examined. Then, it was analysed to what extent these libraries make use of Web 2.0 technologies and for what purposes. The research was done in period between 1st January and 15th March 2014.

Year

Volume

7

Issue

Pages

161-188

Physical description

Dates

published
2014-12

Contributors

  • Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej przy Wydziale Elektrycznym, Politechnika Wrocławska

References

  • About us. Mission [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://libraries.mit.edu/about/.
  • Ask a Librarian [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.lib.uchicago.edu/e/using/reference/ask.html.
  • Ask us! [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.stanford.edu/ask.
  • Bednarek-Michalska Bożena, Ocena jakości bibliotekarskich serwisów informacyjnych udostępnianych w Internecie. „Biuletyn EBIB” [online] 2002, nr 2 (31) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.pl/biuletyn-ebib/31/a.php?bednarek_michalska.
  • Bigo Łukasz, Web 2.0 – ewolucja, rewolucja czy... anarchia?! [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.idg.pl/news/85027.html.
  • Blogs at UCL Library Services [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://blogs.ucl.ac.uk/events/about-this-blog//.
  • Bodleian Libraries University of Oxford [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bodleian.ox.ac.uk/home.
  • Caltech Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.caltech.edu/.
  • Caltech Library Course Offerings − Spring ‘14 Classes [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.caltech.edu/learning/.
  • Caltech Library news and updates [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.caltech.edu/news/index.php/archives/date/2005/01.
  • Cambridge University Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.lib.cam.ac.uk/.
  • Cambridge University Library blogs [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.lib.cam.ac.uk/blogs/index.php.
  • Casey Michael, Librarians without borders [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.librarycrunch.com/2005/09/librarians_without_borders.html.
  • Chat Live with a Librarian! [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.princeton.edu/help/chat.
  • Contact us [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bodleian.ox.ac.uk/about-us/contact.
  • Derfert-Wolf Lidia, Blogi i RSS dla bibliotekarzy i bibliotek. „Biuletyn EBIB” [online] 2007, nr 7 (88) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2007/88/a.php?derfert.
  • Derfert-Wolf Lidia, Elektroniczne usługi informacyjne typu pytanie-odpowiedź: światowe trendy i doświadczenia bibliotek. „Biuletyn EBIB” [online] 2006, nr 1 (71) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2006/71/derfert.php.
  • Filas Matylda, Elektroniczna komunikacja między bibliotekami a użytkownikami [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://skryba.inib.uj.edu.pl/wydawnictwa/e06/filas.pdf.
  • Filipczak Małgorzata, Jak daleko stąd do nowoczesności − w stronę biblioteki drugiej generacji. „Biuletyn EBIB” [online] 2008, nr 1 (92) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2008/92/a.php?filipczak.
  • Gmiterek Grzegorz, Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu: biblioteka 2.0, Warszawa 2012.
  • Gmiterek Grzegorz, Library 2.0. Możliwości zastosowania Web 2.0 w bibliotekach polskich. „Biuletyn EBIB” [online] 2007, nr 4 (85) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2007/85/a.php?gmiterek.
  • Gmiterek Grzegorz, Library 2.0: nowe wyzwanie dla polskich bibliotek, [w:] Oblicza Internetu: architektura komunikacyjna, Elbląg 2007, s. 195−204.
  • Google, Facebook i Allegro tracą. NK.pl wypadła z top10 [online]. wirtualnemedia.pl [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/google-facebook-i-allegro-traca-nk-plwypadla-z-top10#.
  • Harvard Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://lib.harvard.edu/.
  • Hetman Jacek, Modele serwisów społecznościowych [online]. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 2009, 10 s. [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.web.gov.pl/g2/big/2010_02/fe231c5914c783f94d682ba79379bac8.pdf.
  • Imperial College London Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www3.imperial.ac.uk/library.
  • Imperiallibrary [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://instagram.com/imperiallibrary.
  • Information Skills Training [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ucl.ac.uk/library/infoskill.shtml.
  • Instagram [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://instagram.com/#.
  • Ioalibrary [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web:
  • http://instagram.com/ioalibrary.
  • Jaskowska Bożena, Dudczak Adam, Library 2.0 – rewolucja i przełom, czy kolejny etap rozwoju współczesnego bibliotekarstwa?, „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 3, s. 354−365.
  • Koszowska Agnieszka, Jack Maness o teorii Biblioteki 2.0 oraz o tym, co Web 2.0 oznacza dla bibliotek. „Biuletyn EBIB” [online] 2007, nr 4 (85) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2007/85/a.php?koszowska.
  • Library Course Reserves [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.lib.uchicago.edu/e/using/reserve/.
  • Library news online [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ucl.ac.uk/library/Newsletter/archive.shtml.
  • Library Staff News and Events [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.harvard.edu/blog/harvard-library.
  • Maness Jack M., Library 2.0 Theory: Web 2.0 and Its Implications for Libraries [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.webology.ir/2006/v3n2/a25.html.
  • Miller Claire Cain, Another Try by Google to take on Facebook. „The New York Times Business Day Technology” [online] 2011, June [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.nytimes.com/2011/06/29/technology/29google.html?pagewanted=all&_r=0.
  • Miller Maria, Mroczek Elżbieta, Profil użytkownika i inne elementy Web 2.0 w bibliotekach cyfrowych. „Biuletyn EBIB” [online] 2007, nr 7 (88) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2007/88/a.php?miller_mroczek.
  • MIT Libraries [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://libraries.mit.edu/.
  • MIT Libraries news [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://libraries.mit.edu/news/date/2014/01/.
  • Mudd Manuscript Library Blog [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: https://blogs.princeton.edu/mudd/.
  • O’Reilly Tom, What is Web 2.0 [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html.
  • Ostrowska Danuta, Od Web 2.0 do Biblioteki 2.0, „Bibliotekarz” 2008, nr 3, s. 10−13.
  • Pinterest [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://about.pinterest.com/en.
  • Piotrowicz Grażyna, Bibliotekarz a „użytkownik − klient” we współczesnej bibliotece uczelnianej. W: Czytelnik czy klient? Ogólnopolska konferencja bibliotekarzy, Toruń, 4−6 grudnia 2003 r. (Materiały konferencyjne EBIB, nr 7) [online]. Warszawa: Komisja Wydawnictw Elektronicznych SBP, 2003 [dostęp 31 października 2014]. Web: http://ebib.oss.wroc.pl/matkonf/torun/piotrowicz.php.
  • Podcast – a co to jest? [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://podcastsportowy.wordpress.com/podcast-a-co-to-jest/.
  • Princeton University Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.princeton.edu/.
  • Productions shot at the Bodleian [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bodleian.ox.ac.uk/about-us/filming/productions. Projects, events and training [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ucl.ac.uk/library/open-access/events.
  • QS World University Rankings 2013 [online] [dostęp 31 października 2013]. Dostępny w World Wide Web: http://www.iu.qs.com/university-rankings/world-university-rankings/.
  • Sawicka Dagmara, Funkcje witryny internetowej biblioteki akademickiej, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 1, s. 13−19.
  • Sidorczyk Anna, Gogiel-Kuźmicka Anna, Web 1.0, Web 2.0, czy może już Web 3.0? − narzędzia i technologie informacyjno-komunikacyjne stosowane na stronach WWW bibliotek technicznych szkół wyższych w Polsce. „Biuletyn EBIB” [online], 2012, nr 2 (129) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/129/129_sidorczuk.pdf.
  • Sociology Portal [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://libguides.princeton.edu/content.php?pid=359253.
  • Stanford University Libraries [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://library.stanford.edu/.
  • Ścisłowski Robert, RSS: wiedzieć wszystko w ciągu 5 minut! [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.pcworld.pl/news/80538.html.
  • Textanattendant – Imperial CollegeLondon [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www3.imperial.ac.uk/library/getintouch/textanattendant.
  • Theme: Information Skills [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.training.cam.ac.uk/cul/theme/infoskills?providerId=119246.
  • Twitter − o nas [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: https://twitter.com/about.
  • UCL Library services [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ucl.ac.uk/library/.
  • University of Chicago Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.lib.uchicago.edu/e/index.html.
  • Video tutorials & works hops [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://libguides.mit.edu/video/.
  • Video tutorials and workshops [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://libguides.mit.edu/video.
  • Videos [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ucl.ac.uk/library/video.shtml.
  • Walkowska Justyna, Jeśli nie Web 2.0, to co? „Biuletyn EBIB” [online] 2012, nr 2 (129) [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.nowyebib.info/images/stories/numery/129/129_walkowska.pdf.
  • Welcome to the University Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.lib.cam.ac.uk/students/.
  • What’s on [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bodleian.ox.ac.uk/whats-on.
  • Workshops and Classes [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://ox.libguides.com/content.php?pid=289070&sid=2376530.
  • Yale Study Spaces Scheduling [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://schedule.yale.edu/.
  • Yale University Library [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World
  • Wide Web: http://web.library.yale.edu/.
  • Yale University Library News [online] [dostęp 31 października 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.library.yale.edu/librarynews/.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fc3cc3b0-e35d-45e9-922e-36f3730fc6f2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.