Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | XVIII/3 |

Article title

Analiza dyskursywno-genologiczna nazw telewizyjnych programów publicystycznych w Polsce (2005-2015)

Title variants

EN
The discursive and genealogical analysis of proper names of television current affairs programmes in Poland (2005-2015)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule poddano analizie dyskursywno-genologicznej nazwy własne programów telewizyjnych i ich cechy językowo-pragmatyczne (strukturalne, semantyczne, funkcjonalne). Uwzględnione zostały zarówno czynniki kontekstowe (profilowanie kanału telewizyjnego, typ nadawcy medialnego, organizacja tzw. ramówki telewizyjnej), jak i uwarunkowania gatunkowe, które mają wpływ na formalno-semantyczne właściwości nazwy i jej funkcjonalność. Identyfikująca funkcja tytułów, choć obligatoryjna dla nazw własnych, bywa zakłócana z powodu ich identyczności lub podobieństwa, nadawcy bowiem większą wagę przywiązują do funkcji informacyjno-deskryptywnej oraz perswazyjnej niż nominacyjnej. Analiza leksykalno-semantyczna nazw dowodzi, że tytułu programów telewizyjnych pełnią przede wszystkim funkcję autoprezentacyjną i autopromocyjną.
EN
In the article, the titles of television programmes and their linguistic and pragmatic (structural, semantic, functional) characteristics were subjected to a discursive and genealogical analysis. The analysis took into account both the contextual factors (profiling of the television channel, the type of the media broadcaster, broadcast scheduling) and generic determinants, which have an influence on formal and semantic properties of the name and its functioning. The identifying function of titles, even though it is obligatory for all proper names, is frequently distorted due to identity or similarity of titles as broadcasters pay more attention to their informative, descriptive and persuasive functions than to the identifying one. The lexical and semantic analysis of the names proved that titles of television programmes serve mainly the self-presentation and self-promotional functions.

Year

Issue

Physical description

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fc6b0bea-7a51-45bf-9355-873f9d1ea7b3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.