Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 104 Esej, found footage, film montażowy | 167-177

Article title

Melanż historii, polityki i liryzmu – przyczynek do analizy filmu „Patriotka” Alexandra Klugego

Authors

Title variants

EN
Melange of History, Politics and Lyricism – a Contribution to the Analysis of Alexander Kluge’s “Patriot”

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autorka analizuje pochodzący z 1979 r. film „Patriotka” („Die Patriotin”), zrealizowany przez niemieckiego reżysera Alexandra Klugego, jednego z sygnatariuszy manifestu z Oberhausen, bodaj najsłynniejszego przedstawiciela tamtego pokolenia. Stworzony częściowo w oparciu o metodę „found footage” utwór, będący kompilacją formy fabularnej i dokumentalnej, oferuje wgląd w eseistyczną strategię autorską Klugego, zaś w szerszym znaczeniu stanowi przykład odbywających się na gruncie Nowego Kina Niemieckiego poszukiwań form wyrazu zdolnych przerodzić się w wehikuł trudno komunikowalnych treści historycznych, szczególnie w odniesieniu do mrocznej, pełnej imperialnych gestów historii Niemiec. Autorka przyjmuje, że narracja „Patriotki” jest rozpięta między trzema kontekstami – historią, polityką i liryzmem, stanowiącymi nie tylko punkty odniesienia w procesie interpretacji, ale również przenikające się elementy sensotwórcze.
EN
The author analyses the film “Patriot” (“Die Patriotin”, 1979), made by the German director Alexander Kluge, one of the signatories of the manifesto from Oberhausen, probably the most famous representative of that generation. Created partly on the basis of the found footage method, the work, which is a compilation of the narrative and documentary form, offers an insight into Kluge’s essayistic strategy, and in a broader sense it is an example of the exploration of forms of expression that can turn into a vehicle of hard-to-communicate historical content on the grounds of the New German Cinema, especially with regard to the dark German history, full of imperial gestures. The author assumes that the narrative of “Patriot” is spread between three contexts – history, politics and lyricism, which are not only reference points in the process of interpretation, but also interpenetrating elements generating meaning.

Year

Pages

167-177

Physical description

Contributors

author

References

  • 1. Gwóźdź, Andrzej. „Po obydwu stronach muru: kinematografie niemieckie.” In Historia kina. Tom 3. Kino epoki nowofalowej, edited by Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, s. 701. Kraków: Universitas, 2015.
  • 2. Kluge, Alexander. Die Patriotin, Frankfurt am Main: Zweitausendeins, 1979.
  • 3. Wach, Margarete. „Hieronymus im Mediengehäuse der Geschichte. Alexander Kluges ‘Baustellen-Artistik’. Literatur, Film, Fernseher und Theorie.” Filmdienst, February 1, 2007.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fc8b91ce-ef7b-40d6-8abf-2c9c47b035bc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.