Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 8(944) | 101-116

Article title

Zarządzanie przez wartości jako metoda angażowania pracowników

Authors

Title variants

EN
Management by Values as a Method of Improving Organisational Engagement among Employees

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono psychologiczne uwarunkowania zależności pomiędzy zaangażowaniem w pracę a świadomością zgodności wartości osobistych i tych, którymi kieruje się organizacja. Punktem wyjścia jest omówienie roli wartości w ukierunkowaniu zachowań człowieka w ogóle, w nawiązaniu do humanistycznej koncepcji człowieka A. Maslowa i C. Rogersa. W szczególności zwrócono uwagę na udział wartości we wzbudzaniu motywacji wewnętrznej i w podejmowaniu istotnych decyzji. Zdaniem autora, działanie oparte na akceptowanych wartościach prowadzi do pełnego zaangażowania w realizację podjętych zadań, niezależnie od tego, czy zadania te wykonywane są w ramach umowy o pracę, czy „umowy” z samym sobą.
EN
The paper describes psychological determinants of the relationship between organisational engagement and an awareness of the correspondence between personal values and those that guide the organisation. The first part of the paper discusses the importance of values in directing human behaviour in general, in connection with the humanistic concept of man (A. Maslow, C. Rogers). Special attention has been given to the role of values in evoking intrinsic motivation and influencing important decision-making processes. The author claims that an action based on accepted values leads to full engagement to the tasks undertaken regardless of whether they are carried out by an employee of the company or a contractor.

Contributors

author
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Psychologii i Dydaktyki, ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków, Poland

References

  • Armstrong M. [2011], Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Blanchard [2007], Przywództwo wyższego stopnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Blanchard K., O’Connor M. [1997], Managing by Values. How to Put Your Values into Action for Extraordinary Results, Barrett-Koechler Publishers, Inc., San Francisco.
  • Collins J.C., Porras J.I. [1984], Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, Harper Business, HarperCollins Publishers Inc., New York, http://www.jtbookyard.com/uploads/6/2/9/3/6293106/success_built_to_last.pdf (data dostępu: 1.09.2015).
  • Czekaj J., Ćwiklicki M. [2014], Uwarunkowania tworzenia innowacji organizacyjnych, http://mpra.ub.uni-muenchen.de/54742/1/Uwarunkowania%20tworzenia%20innowacji%20organizacyjnych_Czekaj_%C4%86wiklicki_.pdf (data dostępu: 12.03.2015).
  • Czerniachowicz B. [2012], Zasoby przedsiębiorstwa jako czynnik kreowania przewagi konkurencyjnej [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Drucker P. [2000], Zarządzanie w XXI wieku, Muza SA, Warszawa.
  • Kaczmarek B. [2012], W kierunku nowoczesnego zarządzania – wybrane problemy [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Kluckhohn C. [1951], Values and Value-orientations in the Theory of Action: An Exploration in Definition and Classification [w:] Toward a General Theory of Action, eds. T. Parsons & E. Shils, Harvard University Press, Cambridge, MA.
  • Kouzes J.M., Posner B.Z. [2003], Wzmocnić ducha, Studio Emka, Warszawa.
  • Kouzes J.M., Posner B.Z. [2010], Przywództwo i jego wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Kożusznik B. [2005], Wpływ społeczny w organizacji, PWE, Warszawa.
  • Lachowski S. [2012], Droga ważniejsza niż cel, Studio Emka, Warszawa.
  • Mączyński J. [1998], Diagnozowanie partycypacji decyzyjnej, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  • Neher A. [2000], Priorytety w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem, „Zarządzanie na Świecie”, nr 14.
  • Nogalski B., Dunal A. [2012a], Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych. Studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego, http://jmf.wzr.pl/pim/2012_4_2_8.pdf (data dostępu: 2.10.2014).
  • Nogalski B., Dunal A. [2012b], Kultura organizacyjna – przedstawienie koncepcji [w:] Przeobrażenia i wsparcie procesów zarządzania ludźmi, red. J.S. Kardas, Studio EMKA, Warszawa.
  • Nogalski B., Szpitter A. [2012], Kultura organizacyjna w zarządzaniu organizacją wielokulturową [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Oczkowska R. [2012], Offshoring w świetle wybranych koncepcji ekonomicznych [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Ostrowska K. [1994], W poszukiwaniu wartości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Penc J. [1995], Decyzje w zarządzaniu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, seria: Biblioteka Menedżera, Kraków.
  • Peters T. [1992], Liberation management, Macimillian London Limited, London.
  • Peters T. [2005], Biznes od nowa!, Studio Emka, Warszawa.
  • Petersen D., Hillkrik J. [1993], Praca zespołowa, WNT, Warszawa.
  • Posner B.Z., Schmidt W.H. [1992], Values Congruence and Differences between the Interplay of Personal and Organizational Value Systems, „Journal of Business Ethics”, vol. 12(2).
  • Rokeach M. [1973], The Nature of Human Values, Free Press, New York.
  • Skalik J. [2012], Kulturowe uwarunkowania wzrostu i rozwoju organizacji gospodarczych [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Stachowicz-Stanusch A. [2004], Zarządzanie poprzez wartości. Perspektywa rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • Stachowicz-Stanusch A. [2007], Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice.
  • Stankiewicz J., Góralczyk M. [2012], Zmienność otoczenia a kształtowanie strategii przedsiębiorstwa w kontekście jej związków z kulturą organizacyjną [w:] Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. B. Mikuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Stocki R., Prokopowicz P., Żmuda G. [2008], Pełna partycypacja w zarządzaniu, Oficyna Wolters-Kluwer, Warszawa.
  • Walton S., Huey J. [1994], Sam Walton. Made in America, WNT, Warszawa.
  • Wojtczuk-Turek A. [2009], Zaangażowanie jako istotny wymiar postawy pracownika wobec pracy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 10.
  • Zbiegień-Maciąg L. [2005], Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fe444f84-4482-4cf3-bcf8-c11a17bc7df7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.