Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 8(2)/2016 | 275-293

Article title

FIRMA A ZNAK TOWAROWY – ZARYS PROBLEMATYKI

Content

Title variants

EN
BUSINESS NAME AND THE TRADEMARK – OUTLINE OF THE ISSUE

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wykonywanie działalności gospodarczej wielokrotnie wiąże się z oferowaniem określonych towarów lub usług, a ich utożsamianie z konkretnym przedsiębiorcą ma duże znaczenie zarówno dla odbiorców, jak i oferującego je przedsiębiorcy. Pomocne w tym zakresie są dwa pojęcia – firma i znak towarowy. Na postawie Kodeksu cywilnego przedsiębiorca działa pod firmą. W związku z tym w obrocie prawnym firma określa przedsiębiorcę. Natomiast zgodnie z Prawem własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Tym samym znak towarowy ma ułatwić odróżnianie towarów lub usług pochodzących z określonego przedsiębiorstwa. Znak towarowy służy zatem innym celom niż firma, której funkcją jest indywidualizacja przedsiębiorcy jako podmiotu prawa. W praktyce jednak pojawia się problem kolizji prawa do firmy i prawa ze znaku towarowego.
EN
Performing business activity frequently involves offering certain goods or services. Their identification with a particular entrepreneur is important both for consumers and entrepreneurs offering them. There are two concepts helpful in this regard - business name and trademark. On the grounds of the Civil Code, the entrepreneur operates under the business name. Therefore, in the legal system the business name determines the entrepreneur. However, according to the Act on industrial property, a trade mark can be anysigned which is possible to be presented in a graphical way, if such a sign is capable of distinguishing the goods of one entrepreneur from those of other entrepreneurs. Thus, the trademark is intended to facilitate distinguishing the goods originating from a particular entrepreneur. The trademark therefore serves a different purpose than the business name whose function is the individualization of the entrepreneur as a legal entity. In practice, however, there is the problem of conflict of right to the business name and the trademark rights.

Contributors

  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet w Białymstoku

References

  • Adamczyk A., Gędłek M., Znaki towarowe w praktyce małych i średnich przedsię-biorstw, Krajowa Izba Gospodarcza, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2013.
  • Babiarz S. Znak towarowy: zdolność aportowa i zdolność amortyzacyjna, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 864 Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 76, t. 1 (2015).
  • Brzozowski A., Kocot W.J., Skowrońska – Bocian E., Prawo cywilne. Część ogólna, Warszawa 2015.
  • Ciszewski J. (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2014.
  • Demendecki T., Niewęgłowski A., Sitko J.J., Szczotka J., Tylec G., Prawo własności przemysłowej. Komentarz, Warszawa 2015.
  • Gniewek E., Machnikowski P., Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2016.
  • Golat K., Golat R., Oznaczenia indywidualizujące przedsiębiorców, Warszawa 1998.
  • Gutowski M. (red.), Kodeks cywilny. Tom I. Komentarz. Art. 1-44911, Warszawa 2016.
  • Kidyba A. (red.), Kodeks cywilny. Komentarz. TOM I. Część ogólna, Warszawa 2009.
  • Klapczyńska M., Firma i jej ochrona, Warszawa 2004.
  • Michalak A., Prawo własności przemysłowej. Komentarz, Warszawa 2016.
  • Modrowiłko-Osajda J., Znak towarowy. Bezwzględne przeszkody rejestracji, Warszawa 2008.
  • Modrzejewska M., Użycie nazwiska osoby fizycznej w firmie przedsiębiorcy posiadającego osobowość prawną, „Przegląd Prawa Handlowego” 2008, nr 5.
  • Nowińska E., Szczepanowska – Kozłowska K., System Prawa Handlowego. Tom III. Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2015.
  • Osajda K., Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2015.
  • Pietrzykowski K. (red.), Kodeks cywilny. Tom I. Komentarz. Art. 1 – 44910, Warszawa 2015.
  • Pyziak – Szafnicka M., Księżak P. (red.), Kodeks cywilny. Część ogólna. Komentarz LEX , Warszawa 2014.
  • Radwański Z., Olejniczak A., Prawo cywilne – część ogólna, Warszawa 2015.
  • Sirocki K., Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 5 lutego 2010 r., III CSK 120/09, Lex nr 585820, Gdańskie Studia Prawnicze – Przegląd Orzecznictwa 2011, Nr 3.
  • Sitko J., Firma i jej ochrona, Warszawa 2009.
  • Skubisz R. (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 14b. Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2012.
  • Skubisz R., Mazurek M., Względne podstawy odmowy udzielenia praw ochronnego na znak towarowy, „Studia Prawa Prywatnego” Warszawa 2009, z. 3-4.
  • Sołtysiński S., Szajkowski A., Szumański A., Szwaja J., Kodeks spółek handlowych. Tom V. Pozakodeksowe prawo handlowe. Komentarz, Warszawa 2015.
  • Szwaja J., Firma w kodeksie cywilnym, „Prawo Spółek” 2004, nr 1.
  • Szwaja J., Zasada wyłączności firmy, „Prawo Spółek” 2004, nr 5.
  • Żelichowski M., Znak towarowy a oznaczenie przedsiębiorcy, www.kopipol.pl/wp-content/uploads/2011/11/Znak_towarowy.pdf [data dostępu 1.05.2016]
  • Żyznowski T., Firma w kodeksie cywilnym, „Przegląd Sądowy” 2003, nr 9.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fed21d48-f6f0-44f2-b573-5f9cd548aa00
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.