Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 1 | 282-293

Article title

Inclusive education - a space for development of all students or a utopian vision?

Authors

Content

Title variants

PL
Edukacja włączająca – przestrzeń dla rozwoju wszystkich uczniów czy utopijna wizja?

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Current education policy seeks to promote an inclusive education model that aims to prevent social exclusion and marginalization by taking advantage of the potential of diversity. Inclusive education is an idea that is part of the direction of systemic changes in contemporary educational policy. Despite the many years of presence in the educational space, this concept is not free from critical remarks regarding the real possibilities of implementing its assumptions in everyday educational practice. The bright vision of the school for everyone creates a difficult model in practical implementation. This article attempts to show the potential of inclusive education on the one hand as a space for change, and on the other as a utopian concept difficult to implement in its present shape, but socially important and necessary in modern special education.

Year

Issue

1

Pages

282-293

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Śląski

References

  • Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych z niepełnosprawnością, Studia z Teorii Wychowania, 4.
  • Czerwińska K. Edukacja inkluzyjna uczniów z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu wizji utopijnych (?). Downloaded on 4 August 2019. Site: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/87508/11_Czerwinska_Kornelia_Edukacja_inkluzywna_uczniow_z_niepelnosprawnoscia_wzroku.pdf
  • Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (2009). Współczesna przestrzeń edukacyjna uczniów klas młodszyh. W: J. Izdebska, J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
  • Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Gerlach R. (2014). Edukacja w warunkach zmian cywilizacyjnych, Przegląd Pedagogiczny, 2.
  • Głodkowska J. (2010). Dydaktyka specjalna w poszukiwaniu wzorców – współczesne tendencje w edukacji źródłem uogólniających inspiracji. W: tejże (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  • Kantowicz E. (2006). Społeczne włączanie i integracja – wyzwaniem dla pedagogów i pracowników socjalnych. W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej. Toruń: Wydawnictwo Akademickie „Akapit”.
  • Kozłowska K. (2014). Pozytywna funkcja konfliktów w przestrzeni edukacyjno-wychowawczej. W: M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
  • Michalik M. (2006). Przestrzeń jako wartość. Prometeusz, 9.
  • Podgórska-Jachnik D. (2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. W: Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane perspektywy praktyki edukacyjnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Pytka L. (2017). Inkluzja społeczna. Pojęcia i główne nurty myślenia. Wersje i kontrowersje. W: T. Zacharuk, E. Jówko (red.), Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego.
  • Speck O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis.
  • Surina I. (2010). Rozważania o przestrzeni edukacyjnej – od teorii do praktyki edukacyjnej. W: tejże (red.), Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Szumski G. (2014). Edukacja włączająca – niedokończony projekt, Ruch Pedagogiczny,
  • Szumski G. (2011). Teoretyczne koncepcje edukacji włączającej. W: Z. Gajdzica (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza ,,Humanitas”.
  • Szymczak M. (red.) (1995). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Śliwerski B. (2010). Komu służą rankingi oświatowe. Współczesny dyskurs o rywalizacji w szkolnej edukacji. W: M. Kowalski, A. Pawlak, A. Famuł-Jurczak (red.), Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Zacharuk T. (2011). Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum, 1

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ff28031e-7e7f-40f2-84a7-92fc2d57905c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.