Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1/35 | 127-139

Article title

Fransa de Waala stanowisko w sporze o genezę moralności i jego konsekwencje dla pedagogiki religii

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Frans de Waal’s Conception of Genesis of Morality and Its Implications for Religious Pedagogy

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W swoim artykule przedstawiam jedno ze stanowisk w sporze o genezę moralności, budowane z punktu widzenia ewolucjonizmu, a reprezentowane przez psychologów społecznych i innych naukowców, a zwłaszcza prymatologa Fransa de Waala. Istotą dyskusji jest ciągłość rozwoju intelektu ludzi i (innych) zwierząt. Odniosę się do kontrowersji między tak zwaną teorią fasady (moralne skłonności/zdolności nie są wytworem ewolucji; przodkowie człowieka stali się moralni dzięki racjonalnym wyborom) oraz teorią matrioszki (podstawa moralności – empatia – pochodzi i rozwinęła się na drodze ewolucji). Jeżeli jednak zaakceptujemy tezę o ewolucyjnym pochodzeniu ludzkiej moralności, czy potrzebujemy jeszcze w naszym jednostkowym i społecznym życiu idei Boga jako prawodawcy, zarządcy i sędziego, która wydaje się być fundamentalna dla pedagogiki religii? I jeżeli fundamenty ludzkiej moralności są wrodzone, jako powinniśmy zmienić ideę edukacji religijnej?
EN
In my article, I present the statements about the genesis of morality from the evolutionary point of view, represented by social psychologists and other scientists, especially primatologists (Frans de Waal). The core of the discussion is the mental continuity between humans and (other) animals. I will discuss the controversy between so called “veneer theory” (moral tendencies/abilities are not created by evolution; human ancestors became moral by the rational choice) and “Russian doll theory/model” (the fundament of morality, empathy, is generated and developed by evolution). If we accept the thesis about evolutionary origins of human morality, do we still need in our individual and social life the idea of God as a holy lawgiver, governor and judge, which seems to be fundamental for religious pedagogy? If the sources of human morality are innate, how shall we change the idea of religious education?

Year

Volume

Pages

127-139

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Damasio, Antonio. Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Rebis 1999.
  • de Waal, Frans. Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych. Kraków: Copernicus Center Press, 2014.
  • de Waal, Frans. Małpa w każdym z nas. Dlaczego seks, przemoc i życzliwość są częścią natury człowieka?. Kraków: Copernicus Center Press, 2015.
  • de Waal, Frans. Małpy i filozofowie. Kraków: Copernicus Center Press, 2013.
  • Doris, John. Lack of Character: Personality and Moral Behavior. Cambridge University Press, 2002.
  • Haidt Jonathan. Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Sopot: Smak Słowa, 2014.
  • Haidt, Jonathan. „The Emotional Dog and Its Rational Tail: A Social Intuitionist Approach to Moral Judgment”, Psychological Review (2001): 814-834.
  • Kłysiak, Krzysztof, Wojciech Chudy. „Intuicja”. W: Encyklopedia Katolicka, t. 7, 402-404. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1997.
  • Szostek, Andrzej. Pogadanki z etyki. Częstochowa: Niedziela, 1993.
  • W poszukiwaniu moralnego charakteru, red. Natasza, Artur Szutta. Lublin: Academicon, 2015.
  • Walczak, Monika. Wgląd i poznanie. Epistemologia Bernarda J.F. Lonergana. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2012.
  • Welzer, Harald. Sprawcy. Dlaczego zwykli ludzie dokonują masowych mordów. Warszawa: Scholar, 2010.
  • Zimbardo, Philip. Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ff5c86cf-debd-4bce-a646-9b19929ec0bd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.