Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 3 | 1 | 168-178

Article title

Applying Business Process Approach to Information Systems – the Case of Public Administration

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The aim of this article is to identify grounds for using business process approach in IT projects in public sector and barriers faced by the introduction of this approach in public administration units. The content of the article mergers two approaches: theoretical and formal view of business process approach with the author’s experience in information systems projects carried out in public administration. The author presents several significant arguments for using business process approach. However, they are overwhelmed by many problems of the implementation of this approach, including: reluctant attitude to the process approach, bureaucratic mentality, a firmly fixed hierarchical organizational structure, and poor information culture among civil servants.

Year

Volume

3

Issue

1

Pages

168-178

Physical description

Contributors

  • Ph.D., Department of Business Informatics, Institute of Informatics and Digital Economy, Collegium of Economics Analysis, Warsaw School of Economics, Poland

References

  • 1. Ashraf J., Sarfraz Khattak N., Mohsin Zaidi A. (2010), Why do public sector IT projects fail, [in:] The 7th International Conference on Informatics and Systems (INFOS), Cairo University, Cairo.
  • 2. Bandara W., Indulska M., Chong S., Sadiq S. (2007), Major Issues in Business Process Management: An Expert Perspective, [in:] Proceedings ECIS 2007 - The 15th European Conference on Information Systems, St Gallen, p. 1240-1251.
  • 3. Brown T. (2001), Modernisation or Failure? IT Development Projects in the UK Public Sector, ”Financial Accountability & Management”, Vol. 17, No. 4, p. 363–381.
  • 4. Cats-Baril W., Thompson R. (1995), Managing information technology projects in the public sector, “Public Administration Review”, Vol. 55, No. 6, p. 559-566.
  • 5. Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce (2000), Komitet Badań Naukowych, Ministerstwo Łączności, Warszawa.
  • 6. Chmielarz W. (2010), Stan i dynamika rozwoju elektronicznej administracji w Polsce na tle tendencji europejskich, [in:] Gołuchowski J., Frączkiewicz-Wronka A. (eds.), Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym ’10, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice, p. 15-24.
  • 7. Czekaj J., Jabłoński M. (2009), Procesy biznesowe jako obiekt zarządzania, [in:] Czekaj J. (ed.), Zarządzanie procesami biznesowymi. Aspekt metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • 8. Davenport T.H., Short J.E. (1990), The New Industrial Engineering: Information Technology and Business Process Redesign, Center for Information Systems Research Working Paper No. 213, Sloan Working Paper No. 3190-90, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge.
  • 9. Drobiazgiewicz J. (2012), Elektroniczna platform usług administracji publicznej (ePUAP) – założenia a rzeczywistość, “Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych”, No. 24/2012, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, p. 63-69.
  • 10. ePolska2006. Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce (2002), Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.
  • 11. Frank M., Sadeh A., Ashkenasi S. (2011), The relationship among systems engineers' capacity for engineering systems thinking, project types, and project success, “Project Management Journal”, Vol. 42, No. 5, p. 31-41.
  • 12. Gauld R. (2007), Public sector information system project failures: Lessons from a New Zealand hospital organization, ”Labour Relations Review”, Vol. 24, No. 1, p. 102-114.
  • 13. Goodsell C.T. (2004), The Case for Bureaucracy. A Public Administration Polemic, CQ Press, Washington.14. Hammer M., Champy J. (1993), Reengineering the Corporation. A Manifesto for Business Revolution, Harper Business, New York.
  • 15. Hill L.B. (ed.) (1992), The State of Public Bureaucracy, M.E. Shape, Armonk.
  • 16. Kania K. (2012), Analiza możliwości informatycznego wspomagania programów projakościowych w organizacjach publicznych, [in:] Gołuchowski J. (ed.), Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe, No. 99, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, p. 55-66.
  • 17. Kisielnicki J. (2010), Budowa “przyjaznej administracji”, czyli o informatyzacji rejestrów publicznych i tworzenie platformy interoperacyjnej (aspekty ekonomiczne), [in:] Goliński J., Kobyliński A., Sobczak A. (eds.), Technologie informatyczne w administracji publicznej i służbie zdrowia, Monografie i opracowania, No. 569, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  • 18. Levine C.H., Peters B.G., Thompson F.J. (1990), Public Administration: Challenges, Choices, Consequences, Scott, Foresman/Little, Brown Higher Education, Glenview.
  • 19. Mazurek M. (2012), Wybrane czynniki sukcesu wdrożenia systemu BPM w urzędzie administracji państwowej, “Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych”, No. 24/2012, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, p. 189-199.
  • 20. Nelson M., Ravichandran T. (2004), Repeating Failure in Large-scale Government IT Projects: A Taxing Story, [in:] Proceedings of the Tenth Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Association for Information Systems, New York, p. 1136-1142.
  • 21. Polak P. (2009), Information Systems Integration - the Proposal of Classification, [in:] Korczak J., Dudycz H., Dyczkowski M. (eds.), Advanced Information Technologies for Management – AITM 2009, Research Papers of Wrocław University of Economics, No. 85, Wrocław University of Economics, Wrocław, p. 199-206.
  • 22. Rummler G.A., Brache A.P. (1995), Improving Performance: How to Manage the White Space on the Organizational Chart, Jossey-Bass, San Francisco.
  • 23. SOA Reference Architecture Technical Standard: Business Process Layer (2009), [in:] The SOA Source Book, The Open Group, http://www.opengroup.org/soa/source-book/soa_refarch/busproc .htm, accessed 25.02.2013.
  • 24. Stemberger M.I., Kovacic A., Jaklic J. (2007), A Methodology for Increasing Business Process Maturity in Public Sector, “Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge and Management”, Vol. 2, p. 119-133.
  • 25. Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej – ePolska na lata 2004-2006 (2003), Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa.
  • 26. Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013 (2008), Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Warszawa.
  • 27. Wieczorkowski J. (2012), Strategia informatyzacji w instytucjach administracji publicznej, “Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych”, No. 24/2012, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, p. 321-329.
  • 28. Wpływ informatyzacji na usprawnienie działania urzędów administracji publicznej w Polsce w 2010 r. Raport generalny z badań ilościowych dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (2010), GfK Polonia, Warszawa.
  • 29. Zwicker J., Fettke P., Loos P. (2010), Business Process Maturity in Public Administrations, [in:] vom Brocke J., Rosemann M. (eds.), Handbook on Business Process Management 2. Strategic Alignment, Governance, People and Culture, International Handbooks on Information Systems, Springer-Verlag, Berlin, p. 369-396.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ff80dd16-09c0-49cd-a14c-9751a4d566cb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.