Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 3 | 2 | 33-50

Article title

Indeks rynku sztuki. Badania pilotażowe dla wybranych malarzy polskich

Content

Title variants

EN
Art price index. Preliminary investigation for selected Polish painters

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Inwestycje w dzieła sztuki są traktowane jako alternatywne inwestycje w stosunku do klasycznych, podejmowanych na rynku finansowym, a ich znaczenie wśród inwestorów wydaje się rosnąć. Celem badania jest konstrukcja indeksu hedonicznego cen malarstwa polskiego na podstawie danych pochodzących z rynku aukcyjnego. Przedstawione wyniki mają charakter pilotażowy i dotyczą dzieł wybranych autorów, wystawionych do sprzedaży na aukcjach Polsce w latach 2007–2010. Indeks hedoniczny jest metodą szacowania przybliżonej wartości dzieła sztuki, która pozwala obliczyć indeks cen, korygujący średnią cenę prac twórcy o cechy jakościowe, które są zmiennymi objaśniającymi w modelu hedonicznym. Modele oszacowano na podstawie 3 prób, w których znalazły się dzieła malarzy wybranych na podstawie różnych kryteriów. Wykorzystano takie charakterystyki dzieł, jak nazwisko autora, informację o tym czy żyje, wielkość i technika wykonania obrazu i rok sprzedaży.

Year

Volume

3

Issue

2

Pages

33-50

Physical description

Contributors

  • Dr inż., Katedra Ekonometrii i Statystyki, Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki, SGGW w Warszawie
  • Prof. dr hab., Katedra Ekonometrii i Statystyki, Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki, SGGW w Warszawie

References

  • 1. Campbell R.A.J. (2008), Art as a Financial Investment, “The Journal of Alternative Investments”, Spring.
  • 2. Candela G., Figini P., Scorcu A. E. (2003), Price indices for artists - A proposal, Department of Economics, University of Bologna, Discussion Paper.
  • 3. Citadel Art Price Index (2012), Econex, http://www.citadelartpriceindex.co.za/ENG/SiteCollectionImages/Reports/Top%20100%20Artists%20November%202012.pdf, dostęp 02.06.2013.
  • 4. Citadel Art Price Index (2013), Econex, http://www.citadelartpriceindex.co.za/ENG/Lists/FullReports/CustomDispForm.aspx?ID=8, dostęp 04.07.2013.
  • 5. Higgs H. (2010), Australian Art Market Prices during the Global Financial Crisis and two earlier decades, Discussion Paper, 2010-03, Griffith University.
  • 6. Kraeussl R., van Elsland N. (2008), Constructing the True Art Market Index - A Novel 2-Step Hedonic Approach and its Application to the German Art Market, CFS working paper, Center for Financial Studies Frankfurt University, No. 11.
  • 7. Kraeussl R., Wiehenkamp Ch. (2010), A call on Art investments, CFS working paper, Center for Financial Studies Frankfurt University, No. 2010,03, https://www.ifk-cfs.de/fileadmin/downloads/publications/ wp/10_03.pdf, dostęp 15.12.2012.
  • 8. Lucińska A. (2012), Rozwój artystyczny malarzy a ceny obrazów na polskim rynku sztuki, w: Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, Zarzecki D. (red.), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • 9. Mei J., Moses M. (2002), Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, “American Economic Review”, December.
  • 10. Nesheim L. (2006), Hedonic price functions, CEMMAP, London.
  • 11. Pesando J.E. (1993), Art as an Investment: The Market for Modern Prints, “American Economic Review”, No. 83.
  • 12. mHsieh S., Lee J., Tzeng L.Y. (2010), Art as an Investment: Empirical Study of Asian Contemporary and Chinese 20th Century Modern Art, International Conference on Finance Department of Finance, National Taiwan University, December 10 -11, http://www.fin.ntu.edu.tw/~conference/conference2010/proceedings/proceeding/11/11-1(A40).pdf, dostęp 11.12.2012.
  • 13. Sokołowska E. (2012), Ewolucja i perspektywy rozwoju art investment jako alternatywnej formy inwestowania, w: Ekonometria dla praktyki, Piłatowska M. (red.), Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu, Toruń.
  • 14. Triplett J.E. (2006), Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes, OECD, Paris.
  • 15. Widłak M. (2010), Metody wyznaczania hedonicznych indeksów cen jako sposób kontroli zmian jakości dóbr, „Wiadomości Statystyczne”, nr 9 (592).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ff971d8f-65f4-41b0-bebd-4bbc543a8751
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.