PL
Inwestycje w dzieła sztuki są traktowane jako alternatywne inwestycje w stosunku do klasycznych, podejmowanych na rynku finansowym, a ich znaczenie wśród inwestorów wydaje się rosnąć. Celem badania jest konstrukcja indeksu hedonicznego cen malarstwa polskiego na podstawie danych pochodzących z rynku aukcyjnego. Przedstawione wyniki mają charakter pilotażowy i dotyczą dzieł wybranych autorów, wystawionych do sprzedaży na aukcjach Polsce w latach 2007–2010. Indeks hedoniczny jest metodą szacowania przybliżonej wartości dzieła sztuki, która pozwala obliczyć indeks cen, korygujący średnią cenę prac twórcy o cechy jakościowe, które są zmiennymi objaśniającymi w modelu hedonicznym. Modele oszacowano na podstawie 3 prób, w których znalazły się dzieła malarzy wybranych na podstawie różnych kryteriów. Wykorzystano takie charakterystyki dzieł, jak nazwisko autora, informację o tym czy żyje, wielkość i technika wykonania obrazu i rok sprzedaży.