Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 7 | 179-191

Article title

Typy zadań polonistycznych kształtujących twórcze myślenie uczniów w perspektywie psychodydaktycznej na przykładzie konkursów Złota Żabka i Złota Żaba

Content

Title variants

EN
Types of Polish language tasks shaping creative thinking in students from a psychodidactic perspective on the example of Złota Żabka and Złota Żaba competitions

Languages of publication

Abstracts

EN
Aim. The aim of the research was to indicate/identify types of Polish language tasks which may support and develop creative thinking in students at the second and third level of education. Methodology. Competition papers from Złota Żabka (competition dedicated for primary school students) and Złota Żaba (middle school edition) in the Polish language constitute the subject of the research. The sentences taken from the 1991-2016 competition papers were analyzed. The classification of tasks from the competition papers was applied and used to identify types of Polish language tasks shaping creative attitudes in students. In the research the findings of Edward Nęcka, a researcher on creativity psychology, on intellectual processes constituting creative thinking (deduction, induction, transformation, metaphorisation, creation of associations, abstract thinking) were used. Results: The analysis of the material has shown that there are a lot of tasks which shape and develop creative thinking in Złota Żabka and Złota Żaba competition papers. The authors of the competitions propose activities which motivate intellectual operations connected with creative thinking and take into account participants’ divergent thinking. The typology of tasks in Złota Żabka and Złota Żaba competition is assumed to be partially also the typology of tasks shaping and developing creative attitudes in students. Conclusions: Education plays a special role in shaping creative thinking which is a disposition that every human possesses at a certain level. Didactic activities (tasks motivating intellectual processes leading to creative thinking, taking into account divergent thinking, containing instructions which evoke positive attitude to the problem being solved) which are planned and thought over may support creative thinking in adolescents.
PL
Cel badań. Celem badania było wskazanie typów zadań polonistycznych, które mogą wspierać i rozwijać twórcze myślenie uczniów na drugim i trzecim etapie edukacyjnym. Metoda. Przedmiot badań stanowiły arkusze konkursów Złota Żabka (konkurs adresowany do uczniów szkoły podstawowej) i Złota Żaba (edycja przeznaczona dla gimnazjalistów) w dziedzinie języka polskiego. Przeanalizowane zostały zadania z konkursów przeprowadzonych od 1991 do 2016 roku. Podczas badania materiału zastosowano klasyfikację zadań pojawiających się w arkuszach i według nich określano typy zadań polonistycznych kształtujących twórcze postawy uczniów. W tym celu posłużono się ustaleniami Edwarda Nęcki, badacza psychologii twórczości, na temat procesów intelektualnych wchodzących w skład twórczego myślenia (dedukcja, indukcja, przekształcanie, metaforyzowanie, dokonywanie skojarzeń, abstrahowanie). Wyniki. Analiza materiału wykazała, że w arkuszach konkursów przedmiotowych Złota Żabka i Złota Żaba znajduje się wiele zadań, które kształtują i rozwijają twórcze myślenie. Autorzy konkursów proponują aktywności, które motywują do uruchomienia operacji intelektualnych związanych z twórczym myśleniem i dopuszczają myślenie dywergencyjne uczestników. Przyjmuje się zatem, że typologia zadań pojawiających się w konkursach Złota Żabka i Złota Żaba stanowi równocześnie typologię, choć niepełną, zadań kształtujących i rozwijających twórcze postawy uczniów. Wnioski. Twórcze myślenie jest dyspozycją naturalną dla każdego człowieka, ale nie każdy korzysta z niej w równym stopniu. Szczególną rolę w jego kształtowaniu odgrywa edukacja. Zaplanowane i przemyślane działania dydaktyczne mogą bowiem wspierać twórcze myślenie dorastających ludzi (m.in. zadania motywujące do uruchomienia procesów intelektualnych prowadzących do twórczego myślenia; dopuszczające myślenie dywergencyjne; zawierające polecenia, które wywołują pozytywne nastawienie do rozwiązania problemu).

Year

Issue

7

Pages

179-191

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Fredry 10, 61-701 Poznań

References

  • Appelt K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, (s. 259-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, (s. 345-378) Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Dobrołowicz W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
  • Dylak S. (2014). Podstawowe założenia pedagogiczne realizowane w projekcie «Przygoda z Klasą». Pobrane z: http://cdew.pl/prof-dr-hab-stanislaw-dylak-podstawowe-zalozenia-pedagogiczne-realizowane-w-projekcie-przygoda-z-klasa/.
  • Gromadzka B. (2009). Konkursy polonistyczne dla szkół podstawowych i gimnazjów jako szkoła logicznego i twórczego myślenia. W: G. Tomaszewska, B. Kapela-Bagińska, Z. Pomirska (red.), Jestem, więc piszę: między rzemiosłem a wyobraźnią, (s. 89-105). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Huget P. (2012). Rola szkoły i nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej uczniów. W: A. Janus-Sitarz (red.), Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, (s. 17-38). Kraków: Universitas.
  • Korczak J. (1998). Szkoła życia. Obrazki szpitalne. Artykuły pedagogiczne i medyczne (1900-1912). W: tegoż, Dzieła, t. 4., s. 18. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Latona”.
  • Kosyra-Cieślak T. (2013). O to chodzi! Język polski. Zeszyt ćwiczeń cz. 1, klasa 5. Warszawa: Stenor.
  • Maslow A. (2004). W stronę psychologii istnienia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Mucha K. (2012). O to chodzi! Język polski. Zeszyt ćwiczeń cz. 1, klasa 4. Warszawa: Stenor.
  • Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego (2008), t. 2: język polski. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=232&from=pubindex&dirids=11&lp=6.
  • Szmidt K.J. (2009). Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji. W: K. Piotrowski, W. Lizęga (red.) Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie, (s. 7-23). Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji „Kangur”.
  • Szymańska M. (2012). Metafory w twórczych wypowiedziach pisemnych uczniów. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • www.jaronski.pl.
  • www.odyseja.org.
  • www.zlotazaba.pl.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-1426

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ffc6fdab-dd25-40c9-8f16-172916074a54
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.