Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4 | 2 | 82-102

Article title

In search of a common language: teacher and student in educational space

Authors

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In my paper I would like to present the student and the teacher in educational space. I’d like to say about difficulties in communication between them and the search for a common language for dialogue. The context for this discussion will be the current socio- cultural space and the expectations of both the teacher and the student. The purpose of the text is to show the conditions through which the agreement between the student and the teacher is possible and identify a cultural experience of a common language. Considerations will be conducted from the perspective of the anthropological concept of education and subjective view of the student and the teacher.

Publisher

Year

Volume

4

Issue

2

Pages

82-102

Physical description

Dates

published
2016-05-01
online
2016-07-14

Contributors

author
  • Pedagogical University of Cracow, Poland

References

  • BAUMAN, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • BRANNY, E. (2009). Powieść a powieść hipertekstowa. In Żurek, S. J. & Dziak, A. (Eds.), e - polonistyka. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • BROCKI, M. (2003). W cieniu ciała. Charaktery 5, 61 - 63.
  • CHRZĄSTOWSKA, B. (1979). Teoria literatury w szkole. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • DYDUCH, A. (2005). Metody kształcenia sprawności językowej (1). Nowa Polszczyzna. 5, 31 - 43.
  • DYDUCH, A. (2006). Metody kształcenia sprawności językowej (2). Nowa Polszczyzna. 1, 13 - 25.
  • GADACZ, T. (2005). O umiejętności życia. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • JANUS-SITARZ, A. (2009). Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
  • JANUSIEWCZ, M. (2009). Literatura hipertekstowa - ewolucja tradycji czy tradycji zaprzeczenie. In Żurek, S. J. & Dziak, A., (Eds.) e - polonistyka. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • KŁAKÓWNA, Z. A. (2003). Przymus i wolność. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
  • KSIĄŻEK- SZCZEPANIKOWA, A. (1996). Ekranowy czytelnik. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • ŁOBOCKI, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls.
  • MANOVICH, L. (2006). Język nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • MEAD, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • MELOSIK, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Impuls.
  • MELOSIK, Z. & SZKUDLAREK, T. (2009). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków: Impuls.
  • MIKOŚ, E. (2001). O dialogu edukacyjnym. In Uryga, Z. & Budrewicz Z., (Eds.) Drogi i ścieżki polonistyki gimnazjalnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 16 - 30.
  • MYRDZIK, B. (2009). Dialog z Innym w przestrzeni kultury w wybranych koncepcjach. In Myrdzik, B. & Karwatowska, B. (Eds.) Dialog kultur w edukacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
  • MYRDZIK, B. (2006). Zrozumieć siebie i świat. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
  • OKOŃ, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
  • SIENKO, M. (2002). Polonistyka szkolna w gorsecie ideologii. Dyskusje wokół wychowania literackiego w latach 1944 - 1989. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  • SPOREK, P. (2010). Koniec ekranowego czytelnika? Polonistyka 11, 38 - 42.
  • SPOREK, P. (2011). Problemy z autorytetem nauczyciela we współczesnej szkole. In Żurek, S. J. & Bajan, M., (Eds.) Etyka nauczyciela. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • TISCHNER, J. (2001). Filozofia dramatu. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • URYGA, Z. (1996), Godziny polskiego. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • WALKER, D. F. & SOLTIS, J. F. (2000). Program i cele kształcenia. Warszawa: WSiP.
  • WOJNAR, I. (1995). Teoria wychowania estetycznego. Warszawa: Żak.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_1515_jolace-2016-0018
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.