Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 5 | 1 | 9-18

Article title

Theoretical Analysis of Occupational Development Aspects from the Viewpoint of the Personality’s Constant Individual Traits Concept

Authors

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The concept of personality’s constant individual traits and its significance, as well as implications for problems connected with choosing an occupation have been presented in the paper. Selected theories of occupational development have been analyzed from the concept viewpoint and certain traits of occupational personality presented by authors of occupational development theories have been confronted with constant individual traits of personality. Six types of J. Holland’s occupational personality (i.e. realistic, investigative, artistic, social. industrious and conventional) have been analyzed. The number of kinds of each type has been calculated, after considering constant individual traits of personality. It has been concluded that due to constant individual traits of personality the processes connected with choosing an occupation should be highly individualised. Possibility of applying the concept to preparing a list of occupations and typology of occupational careers has been pointed out. Including constant individual traits of personality among basic determinants of occupational success has been suggested.

Publisher

Year

Volume

5

Issue

1

Pages

9-18

Physical description

Dates

published
2015-03-01
online
2015-03-13

Contributors

author
  • Maria Skłodowska-Curie Warsaw University, Poland

References

  • 1.Bańka, A. (1994). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym [Science of occupations, occupational counselling, labour exchange. Psychological methods and strategies of helping the unemployed]. Poznań : Wydaw. Print-B, p. 288 (in Polish).
  • 2.Hall, C.S., Campbell, John B., Lindzey, G. (1966). Teorie osobowości [Theories of personality], Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, p. 688 (in Polish).
  • 3.Mazur, M. (1996). Cybernetyczna teoria układów samodzielnych [Cybernetic theory of independent circles], Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, p. 231 (in Polish).
  • 4.Nowacki, T. (1999). Zawodoznawstwo [Science of occupations]. Radom : ITeE, p. 296 (in Polish).
  • 5.Skłodowski, H. (1999). Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego [Psychological problems of occupational counselling]. Łódź : Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, p. 270 (in Polish).
  • 6.Wilsz, J. (1996-97). Mechanizmy samoregulacji w systemie kształcenia [Mechanisms of self-regulation in the system of education], Częstochowa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, p. 246 (in Polish).
  • 7.Wilsz, J. (2000). Osobowościowe aspekty teorii rozwoju zawodowego w kontekście koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości [Personality aspects of the theory of occupational development in the context of the concept of constant individual traits of personality]. In : Lewowicki, T., Wilsz, J., Ziaziun, I., Nyczkało, N. (Eds.). Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia, No 2, Częstochowa-Kijów, p. 247-265 (in Polish).
  • 8.Wilsz, J. (1987). Prognozowanie rozwoju parametrów charakteru uczniów w celu optymalnego wyboru przyszłego zawodu [Forecasting development of parameters of characters of students aimed at optimum selection of their future occupation]. Szkoła Zawodowa, No 1, p. 14-19 (in Polish).
  • 9.Wilsz J. (1999). Przemiany edukacyjne z punktu widzenia podejścia systemowego i koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości człowieka [Educational changes from the point of view of the systemic attitude and the concept of man’s constant individual traits of personality]. In : Lewowicki, T., Wilsz, J., Ziaziun, I., Nyczkało, N. (Eds). Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia, No 1, Częstochowa-Kijów, p. 69-87 (in Polish).
  • 10.Wilsz, J. (2001). Psychologizowana wersja koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości i jej wykorzystanie przy wyborze zawodu [Psychological version of the personality’s constant individual traits concept and its use in choosing a profession]. In : Lewowicki, T., Wilsz, J., Ziaziun, I., Nyczkało, N. (Eds.). Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia, No 3, Częstochowa-Kijów, p. 405-415 (in Polish). prol prol
  • 11.Wilsz, J. (1987). blemów kadrowych [The Rola właściwości sterowniczych przy rozwiązywaniu role of steering properties in solving human resourci blems]. Humanizacja Pracy, No 3, p. 44-54 (in Polish). liu :es
  • 12. Wilsz, J. (2009). Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy [The theory of labour. Implications for labour pedagogy]. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls”, p. 523 (in Polish).
  • 13. Wilsz, J. (1996). Znaczenie stałych indywidualnych cech osobowości człowieka w procesie kształcenia przedzawodowego [The importance of constant individual traits of personality of man in the process of pre-occupational training]. In Jakowicka, M., Uździcki, К. (Eds.). Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX і XXI wieku : praca zbiorowa z okazji 70-lecia urodzin i 48-lecia pracy zawodowej prof. zw. dra hab. inź imietza Uździckiego Częstochowa„ p. 215-226 (in Polish).
  • 14. Більш, I. (1998). Врахування сталих індивідуальних рис особистості як іивий аспект гуманізації навчання й виховання [Considering constant individual traits of personality as an important aspect of humanisation of education and upbringing]. Педагогіка і психологія, № 2, Київ, р. 61-68 (in Ukrainian).
  • 15.Більш, I. (1999). Концепція сталих індивідуальних рис особистості та її використання у деяких практичних сферах [The concept of constant individual traits of personality and its application to certain practical problems]. Практична психологія та соціальна робота, № 1, р. 2-6 (in Ukrainian).
  • 16.Більш, І. (1997). Структура, зміст і функції сталих індивідуальних якостей учня у процесі допрофесійного навчання і виховання [The structure, content and functions of constant individual qualities of a student in the pre-professional training and education]. Abstract of thesis for a Doctorate’ Degree in Pedagogical Sciences Київ, p. 53 (in Ukrainian).
  • 17.Більш, I. (1999). Сукупність сталих індивідуальних рис особистості як критерій обрання професії та функціональної роли в її межах [Constant individual traits of personality as a criterion for choosing an occupation and role within its limits]. In : Ничкало, H. (Ed). Сучасна вища школа: психолого-педагогічний аспект, Київ, р. 60-77 (in Ukrainian).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_1515_rpp-2015-0015
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.