Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 15 | 2 | 93-105

Article title

Competitive factors for microenterprises in the process of marketing and logistic management based on the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Upon accession to the European Union, the SME sector in Poland found itself in a much more difficult situation than that of similar enterprises which had operated in the EU for years. New phenomena have occurred in this environment, including globalization, with not only its economic dimension, but also structural and functional ones, which comprehensively affects all fields of enterprises’ operations. Growth of competitiveness of SMEs, in particular of microenterprises, is a very interesting aspect and questions arise as to possible new methods of management which could help achieve this goal. This article presents the author's own research on SMEs in the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship from the perspective of competitive factors in the management process. The factors of chief significance to growth and development are presented as exemplified by marketing and logistic management process in a microenterprise.

Keywords

Publisher

Year

Volume

15

Issue

2

Pages

93-105

Physical description

Dates

online
2014-08-15

Contributors

  • University of Social Sciences

References

  • Bossak J. (2004) Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki kraju i przedsiębiorstwa. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne [in:] J. Bossak, W. Bieńkowski (red.),Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, t. I, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
  • Dominiak P. (2005), Sektor MSP we współczesnej gospodarce, PWN, Warszawa.
  • Fundacja Kronenberga (2010), Raport z badania czynników sukcesu mikroprzedsiębiorstw, Pentor, Warszawa.
  • Herman A. 2006), Nowe uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw [in:] B. Dobiegała-Korona, A. Herman (red.), Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  • Janczewska D. (2010), Zarządzanie marketingowo-logistyczne jako element konkurencyjności przedsiębiorstwa z grupy MŚP, ˶Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, Nr 1 (10), Wyd. AHE w Łodzi, pp. 49–62.
  • Janczewska D. (2012), Rozwój potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa w sektorze MŚP na przykładzie branży konstrukcji stalowych, Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe Nr 716, EKONOMICZNE PROBLEMY USŁUG NR 92, Strategiczne uwarunkowania kształtowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw SOOIPP Annual 2012, SZCZECIN, pp. 167–184.
  • Kamińska B. (2013), Koncepcja klastra jako sposób na poprawę konkurencyjności małych i średnich firm, ˶Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Tom XIV, zeszyt 8, cz. I.
  • Koźmiński A.K. (2004), Zarządzanie [in:] A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN Warszawa.
  • Matwiejczuk R. (2006), Zarządzanie marketingowo-logistyczne. Wartość i efektywność, Wyd. C.H. Beck, Warszawa.
  • Porter M.E. (1999), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Starczewska-Krzysztoszek M. (2008), Konkurencyjność sektora MSP – Monitoring kondycji sektora MSP, Badania Lewiatan, Warszawa.
  • Strużycki M. (2004), Uwarunkowaniarozwojowe przedsiębiorstw [in:] M. Strużycki (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem, Wyd. Difin, Warszawa.
  • Welsh J.A., White J.F. (1981), A Small Business Is Not a Little Big Business, Harvard Business Review 1988, vol. 59, nr 4 – cited by P. Dominiak (2005), Sektor MSP we współczesnej gospodarce, PWN, Warsaw, p. 25.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_2478_eam-2014-0019
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.