Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 6 | 3 | 111-121

Article title

Determinants of building competitive positions of family enterprises – case study

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper presents theoretical and practical aspects of the issue of a family enterprise and building a competitive advantage. The aim of the paper was to attempt to determine the elements building a competitive position of an enterprise and to identify the factors that have contributed to the success, with a case study of a family production company.

Publisher

Year

Volume

6

Issue

3

Pages

111-121

Physical description

Dates

published
2015-09-01
online
2015-08-04

Contributors

  • Politechnika Częstochowska
author
  • Politechnika Częstochowska

References

  • Bielski I. (2000), Przebieg i uwarunkowania procesów innowacyjnych, OPO, Bydgoszcz
  • Drucker P. F. (January-February 1995), Then Information Executives Truly Need, Harvard Business Review.
  • Hamel G., Prahalad C. K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa.
  • Jasiński A.H., Kamiński J. (Ed.) (2003), Uwarunkowania wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw. Z doświadczeń Województwa Podlaskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
  • Kałuża H. (2009), Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja, Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 75.
  • Kasiewicz S. (2006), Zmiana warunków konkurencyjności przedsiębiorstw [in:] Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M. (Ed.), Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy interesariusz y, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Kay J. (1996), Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa
  • Kochański T., Kurek S. T. (2003), Konkurencyjność przedsiębiorstw, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa.
  • Kwasek A. (2011), Koncepcja zarządzania wiedzą w nowym modelu gospodarki [in:] Zarządzanie zmianami, Zeszyty Naukowe nr 1/2011 (51), Bartosik K. (Ed.), Polish Open University, Wyższa Szkoła Zarządzania.
  • Kwiecień A. (2003), Reputacja jako źródło przewagi konkurencyjnej, [in:] W poszukiwaniu strategicznych przewag konkurencyjnych, part I., Czarnota J.L., Moszkowicz M., (Ed.), Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • Lemańska-Majdzik A., Tomski P. (2013), O sukcesie przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach nr 98 Seria: Administracja i Zarządzanie (25).
  • Matejuk J. (2003), Budowa konkurencyjności przedsiębiorstw w okresie transformacji, PRET S.A., Warszawa.
  • Nogalski B., Karpacz J., Wójcik-Karpacz A. (2004), Funkcjonowanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, OPO, Bydgoszcz.
  • Pierścionek Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  • Porter M. E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Safin K. (2007), Przedsiębiorstwo rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wydawnictwo AE im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Sipa M. (2009), Determinanty konkurencyjności małych przedsiębiorstw - wybrane aspekty [In:] Determinanty rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Okreglicka M., Ławińska O. (Ed.), Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • Skawińska E. (Ed.) (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw, nowe podejście, PWN, Warszawa- Poznań.
  • Skrojny G. (2006), Pokolenia perspektyw i perspektywy pokoleń w biznesie rodzinnym. Biznes Rodzinny w Polsce, „Wyzwania i Perspektywy”, nr 1.
  • STRATEGOR (2001), Zarządzanie firmą. Strategie, Struktury, Decyz je, Tożsamości, PWE, Warszawa.
  • Thorton G. (2004), Biznes rodzinny, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Tomski P. (2013), O przewagach konkurencyjnych firm rodzinnych w kontekście teorii zasobowej, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, tom XIV, zeszyt 6, część II, Wydawnictwo SAN.
  • Central Statistical Office, Bank of local data [online] www.stat.gov.pl/bdl/app/dane_podgrup.display?p_id=178258&p_token=0.5589475310407579#, access: 13 February 2014.
  • Globalisation and competitiveness: relevant indicators, organisation for economic cooperation and development, sti working papers 1996/5 (1996), General Distribution OCDE/GD (96)43, Paris, [online] http://search.oecd.org/officialdocuments/displaydocumentpdf/?cote=OCDE/GD(96)43&docLanguage=En, access: 15 February 2014.
  • Jabłowski J. (2014), Senior w firmie rodzinnej, „mif” Magazyn Firm Rodzinnych, 1 (5)/2014 [online] www.firmyrodzinne.pl/download/MFR_5_web.pdf, access: 25 January 2014
  • Latruffe L. (2010), Competitiveness, Productivity and Efficiency in the Agricultural and Agri-Food Sectors OECD Food, Agriculture and Fisheries Working Paper, No.30., [online] http:// www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/5km91nkdt6d6.pdf?expires=1392629516&id=id&accname=guest&checksum=1A787A10A52DE5C9BCF4843BA3968E3A, access: 14 February 2014.
  • Winnicka-Popczyk A. (2013), Firma rodzinna na dobre i złe czasy, „mif” Magazyn Firm Rodzinnych, 4/2013 [online] www.firmyrodzinne.pl/download/MFR_5_web.pdf, access: 25 January 2014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_2478_joim-2014-0023
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.