PL EN


2012 | 2012 | 2 (151) | 103-116
Article title

System Zarządzania Jakością Według Normy ISO 9001 Jako Szansa Przejścia Organizacji na Wyższy Poziom Zarządzania Jakością

Authors
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Filozofia TQM uznawana jest za jedną z najnowocześniejszych form zarządzania jakością w organizacjach. Pomimo tego, że nie została nigdzie skodyfikowana, wdrożenie jej wymagań jest celem i dążeniem wielu przedsiębiorstw. TQM bazuje na umiejętności pracy zespołowej i jest rozwinięciem polityki organizacji od koncentracji na zyskach i ilości do oparcia się na potrzebach i zadowoleniu klientow. W literaturze panuje przeświadczenie, że implementacja znormalizowanego systemu zarządzania jakością jest pierwszym krokiem do wdrożenia TQM. W opracowaniu wskazano na istotę wdrażania wymagań normy ISO 9001 w kontekście dalszego rozwoju organizacji. Na podstawie przeprowadzonych badań i analiz zwrocono uwagę na wpływ implementacji systemu zarządzania jakością na doskonalenie przedsiębiorstwa w takich obszarach, jak: spełnianie wymagań klienta, stosowanie instrumentarium zarządzania jakością czy wzrost zaangażowania pracownikow.
Year
Volume
Issue
Pages
103-116
Physical description
Dates
published
2012-12-01
online
2013-01-12
Contributors
author
  • Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
References
  • [1] Ciechan-Kujawa M., Rachunek kosztow jakości, OE, Krakow 2005.
  • [2] Ćwiklicki M., Obora H., Metody TQM w zarządzaniu firmą, Wyd. POLTEXT, Warszawa 2009.
  • [3] Dahlgaard J., Kristensen K., Kanji G., Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2004.
  • [4] Fitie H., Laus V., Etyczne aspekty strategii inwestycyjnej przedsiębiorstwa, „Społeczeństwo” 1996, nr 2.
  • [5] Gazda A., Wspołczesne problemy zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych, [w:] Wspołczesne aspekty zarządzania. Teoria i doświadczenie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszow 2010.
  • [6] Goranczewski B., Puciato D., TQM a jakość życia, „Problemy Jakości” 2010, nr 6.
  • [7] Karaszewski, R., Zarządzanie jakością - koncepcje, metody i narzędzia stosowane przezliderow światowego biznesu, Dom Organizatora, Toruń 2006.
  • [8] Kindlarski E., Rewolucja jakościowa w świecie i konsekwencje dla przedsiębiorstw w Polsce, [w:] Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, „Maszyny Robocze i Pojazdy” 1996, nr 46.
  • [9] Kłos Z., TQM nadal aktualne, [w:] Materiały VII Konferencji Poznań-Kiekrz, Poznań 2002,
  • [10] Kowalczyk J., Szef firmy w systemie zarządzania przez jakość ISO 9001 - TQM, CeDeWu, Warszawa 2005.
  • [11] Łukasiński W., Sikora T., Filozofia TQM szansą na skuteczne zarządzania organizacją, „Problemy Jakości” 2008, nr 11.
  • [12] Łunarski J., Systemy jakości normalizacji i akredytacji w zarządzaniu organizacjami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszow 2009.
  • [13] Oakland J., Kompleksowe zarządzanie jakością, [w:] Podręcznik zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2002.
  • [14] Penc J., Strategiczny system zarządzania, Placet, Warszawa 2001.
  • [15] Sęp J., Perłowski R., Pacana A., Techniki wspomagania, zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszow 2010.
  • [16] Skrzypek E., Kaizen, „Problemy Jakości” 2010, nr 7.
  • [17] Stamatis D.H., TQM engineering handbook, CRC Press, New York 1997.
  • [18] Szczepańska K., Koncepcyjne ujęcia zarządzania jakością, „ABC Jakości” 2010, nr 1-2.
  • [19] Urbaniak M., Korzyści wynikające z wdrożenia systemow zarządzania cz. II, „Problemy Jakości” 2006, nr 7.
  • [20] Wasilewski L., Do czego służy TQM?, „Problemy Jakości” 1998, nr 3.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.doi-10_2478_v10166-012-0018-6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.