PL EN


2012 | 2 | 549-570
Article title

Śmierć w filozofii i w operze

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Artykuł sugeruje, że śmierć nie ma sensu, ale nadaje sens życiu. Śmierć czyni nas świadomymi tego, że podjęte przez nas działania mogą być przerwane przez nagły wypadek, naturalne nieszczęście, utratę sił życiowych. Ta sytuacja przypomina wyzwanie stojące przed reżyserem operowym, który w każdej chwili musi się liczyć z nerwowym załamaniem aktora lub techniczną awarią na scenie. By uniknąć klapy, reżyser musi zadbać o to, by w każdej chwili wydarzało się coś przykuwającego uwagę, nie zapominając jednak, że może mu się udać pokazać przedstawienie do końca i wywrzeć pełne wrażenie na widzach. Tylko w kontekście tych przeplatających się perspektyw widzenia dzieła w krótkich odcinkach i w pełnej rozciągłości można pokazać rezygnację jako coś szlachetnego, poświęcenie jako niezwykłą decyzję i wytrwałość jako niewylatujący z pamięci akt woli.
Year
Issue
2
Pages
549-570
Physical description
Dates
published
2012-06-01
online
2013-03-08
Contributors
References
  • Alvarez Al (2002), The Savage God: A Study of Suicide, London: Bloomsbury.
  • Feinberg Joel (1984), Harm to Others, Oxford: OUP.
  • Hughes Derek (2007), Culture and Sacrifice: Ritual Death in Literature andOpera, Cambridge: CUP.
  • Kamiński Piotr (2008), Tysiąc i jedna opera, Warszawa: PWM.
  • Kański Józef (1978), Przewodnik operowy, Warszawa: PWM.
  • Nagel Thomas (1979), Mortal Questions, Cambridge: CIP.
  • Perrett Roy W. (1987), Death and Immortality, Dordrecht: Martinus Nijhoff Publ.
  • Pitcher George (1984), The Misfortune of the Dead, “American Philosophical Quarterly” 21 (April), s. 183-188.
  • Schumacher Bernard N. (2005), Death and Mortality in Contemporary Philosophy, Cambridge: CUP.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.doi-10_2478_v10271-012-0030-5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.