PL EN


2012 | 3 | 315-335
Article title

Wpływ emocji na poznawanie

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Temat „emocje a poznanie” implikuje wiele różnego rodzaju problemów, np.: (1) wpływ emocji na poznawanie, (2) wpływ poznawania na emocje, (3) wpływ emocji na przekonania (i wiedzę), (4 ) wpływ przekonań (i wiedzy) na emocje. W artykule koncentruję się na pierwszej kwestii. Zaczynam od wstępnych uwag terminologicznych i sugestii, że termin „emocja” jest zbyt ogólny i w najbliższej przyszłości trzeba będzie go zastąpić kilkoma bardziej precyzyjnymi terminami. Emocje, z grubsza rzecz biorąc, są to stany psychofizyczne: (1) przyczynowane fizjologicznymi zmianami i neuronalnymi zdarzeniami, (2) posiadające aspekt uczuciowy, (3) zawierające komponent poznawczo-ocenny i (4) siłę motywującą, oraz którym towarzyszy (5) zewnętrzna ekspresja i (6) zachowanie (przyjmuję rozwiązanie, które godzi podejście fizjologiczno-cielesne z poznawczym). W kolejnej części analizuję wpływ emocji na wybrane procesy poznawcze: percepcję, uwagę, pamięć i myślenie. Na koniec omawiam niektóre poznawcze wady i zalety emocji.
Year
Issue
3
Pages
315-335
Physical description
Dates
published
2012-09-01
online
2013-03-08
Contributors
References
  • Ben-Ze’ev A. (2000), The Subtlety of Emotions, Cambridge, MA: MIT Press.
  • Brun G., Doguoglu U., Kuenzle D. (red.) (2008), Epistemology and Emotions. Aldershot: Ashgate.
  • Bruner, J.S., (1973), Beyond the Information Given: Studies in the Psychologyof Knowing, London: George Allen & Unwin Ltd.; przeł. B. Mroziak, w: J.S. Bruner, Poza dostarczone informacje, Warszawa: PWN 1978.
  • Cahill L., Prins B., Weber M., McGaugh J.L. (1994), β-Adrenergic Activationand Memory for Emotional Events, „Nature” 371 (6499), s. 702-704.
  • Damasio A.R. (1999), The Feeling of What Happens: Body and Emotion in theMaking of Consciousness, New York: Harcourt Brace, przeł. M. Karpiński, w: A.R. Damasio, Tajemnica świadomości: jak ciało i emocje współtworząświadomość, Poznań: Rebis 2000.
  • Damasio A.R. (2010), Self Comes to Mind: Constructing the Conscious Brain, New York: Pantheon; przeł. N. Radomski, w: A.R. Damasio, Jak umysłzyskał jaźń, Poznań: Rebis 2011.
  • De Sousa R. (1987), The Rationality of Emotions, Cambridge: MIT Press.
  • Doliński D., Błaszczak W. (red.) (2011), Dynamika emocji: teoria i praktyka, Warszawa: PWN.
  • Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1994), The Nature of Emotion: FundamentalQuestions, New York: Oxford University Press; przeł. B. Wojciszke, w: P. Ekman, R.J. Davidson, Natura emocji, Gdańsk: GWP 2002.
  • Foley R.A. (1995), Humans Before Humanity: An Evolutionary Perspective, Oxford: Blackwells Publishers; przeł. K. Sabath, w: R.A. Foley, Zanimczłowiek stał się człowiekiem, Warszawa: PIW 2001.
  • Frijda N.H., Manstead A.S.R., Bem S. (red.) (2000), Emotions and Beliefs. HowFeelings Influence Thoughts, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Griffiths P.E. (1997), What Emotions Really are. The Problem of PsychologicalCategories, Chicago: University of Chicago Press.
  • Holmberg D., Holmes J.G. (1994), Reconstruction of Relationship Memories:A Mental Models Approach, w: Schwarz, Sudman (red.) (1994), s. 267-288.
  • Humphrey N.K. (1992), A History of the Mind, New York: Simon and Schuster.
  • Izard C.E. (1971), The Face of Emotion, New York: Appleton-Century- Crofts.
  • Kenny A. (1963), Action, Emotion and Will, London: Routledge and Kegan Paul.
  • Lazarus R.S. (1991), Emotion and Adaptation, New York: Oxford University Press.
  • LeDoux J.E. (1996), The Emotional Brain, New York: Simon and Schuster.
  • Levine L.J., Pizarro D.A. (2004), Emotion and Memory Research: A GrumpyOverview, „Social Cognition” 22, s. 530-554.[Crossref]
  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. (red.) (2005), Psychologia emocji, Gdańsk: GWP.
  • Maruszewski T. (2002/2011), Psychologia poznania, Gdańsk: GWP.
  • Mele A.R. (1987), Irrationality: An Essay on Akrasia, Self-deception, and Selfcontrol, New York: Oxford University Press.
  • Nęcka E. (1999), Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Panksepp J. (1998), Affective Neuroscience: The Foundations of Human andAnimal Emotions, Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Parrott W.G., Spackman M.P. (2005), Emocje i pamięć, w: Lewis, Haviland- Jones (red.) (2005), s. 598-616.
  • Phelps E., Ling S., Carrasco M. (2006), Emotion Facilitates Perception andPotentiates the Perceptual Benefits of Attention, „Psychological Science” 17 (4), s. 292-299.[Crossref][PubMed]
  • Prinz J.J. (2004), Gut Reactions: A Perceptual Theory of Emotion, Oxford: Oxford university Press.
  • Schwarz N., Sudman S. (red.) (1994), Autobiographical Memory and theValidityof Retrospective Reports, New York: Springer-Verlag.
  • Spitzer M. (2007), Jak uczy się mózg, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa: PWN.
  • Stępień A.B. (1999), Zagadnienie poznawczej roli sfery emocjonalnej, w: tenże, Studia i szkice filozoficzne, t. 1, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
  • Thagard P. (2008), How Cognition Meets Emotion: Beliefs, Desires and Feelingsas Neural Activity, w: Brun, Doguoglu, Kuenzle (red.) (2008), s. 167-184.
  • Tokarz A. (2011), Procesy emocjonalne w aktywności twórczej, w: Doliński, Błaszczak (red.) (2011), s. 303-344.
  • Taylor R. (1989), The Virtue of Pride, w: J. Donnelly (red.) (1989), Buffalo: Prometheus.
  • Zajonc R. (1980), Feeling and Thinking: Preferences Need not Inferences, „American Psychologist” 35, s. 151-175.[Crossref]
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.doi-10_2478_v10271-012-0082-6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.