Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2012 | 16 | 2 | 343-360

Article title

The design and the implementation of the development strategy at public higher education institutions

Authors

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The design and the implementation of the development strategy at public higher education institutions This article focuses on identification of the model approach to designing and implementing a development strategy in a higher education institution. The main reason for taking up the topic of formulating and implementing development strategies in higher education institutions is the growing demand for developing a model of designing and implementing strategies in entities of this type. Higher education institutions are specific organizations, therefore it is not possible to apply methods of the strategic analysis, which were designed mainly for creating strategies of enterprises, in the direct way. The aim of the article is to emphasize the role of the strategic thinking in the context of the management of a higher education institution. Moreover, it is in this article on the basis of the GUS data that the information on higher education institutions, academic staff and students was summarized. It is in the study that the method of document analysis was applied. The structure according to forms, types of higher education institutions and numbers of students were analysed. The evaluation of discussed changes of discussed parameters over time was carried out.
PL
Projektowanie i implementacja strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych Artykuł koncentruje się na wskazaniu modelowego ujęcia procesu projektowania i wdrażania strategii rozwoju w uczelni wyższej. Zasadniczą przesłanką podjęcia tematu dotyczącego formułowania i implementacji strategii rozwoju w szkołach wyższych jest rosnące zapotrzebowanie ze strony uczelni na opracowanie modelu projektowania i wdrażania strategii w tego typu podmiotach. Uczelnia wyższa jest specyficzną organizacją, dlatego nie można w sposób bezpośredni zastosować metod analizy strategicznej, które zostały zaprojektowane głównie z myślą o budowaniu strategii przedsiębiorstw. Celem artykułu jest uwypuklenie roli myślenia strategicznego w kontekście zarządzania szkołą wyższą. Ponadto w artykule, na podstawie danych GUS, zestawiono informacje o uczelniach, kadrze akademickiej i studentach. W opracowaniu wykorzystano metodę analizy dokumentów. Analizie poddano strukturę uczelni według form, typu uczelni oraz liczby studentów. Dokonana została ocena zmian w czasie omawianych parametrów.

Publisher

Journal

Year

Volume

16

Issue

2

Pages

343-360

Physical description

Dates

published
2012-12-01
online
2012-12-28

Contributors

author
  • University of Zielona Góra Faculty of Economics and Management

References

  • 1. Chromińska N., Guliński J., Lesicki A. (2011), Strategia rozwoju Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przygotowanie i wdrażanie, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” nr 167.
  • 2. Cyfert Sz., Kochalski C. (2011), Projektowanie i wdrażanie strategii rozwoju na uczelni wyższej na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” nr 167.
  • 3. Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce (2009), Ernst&Young Business Advisory, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
  • 4. Dwornikowska M. (2011), Tworzenie modelu zrządzania strategicznego na uczelni wyższej na przykładzie Akademii Medycznej we Wrocławiu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” nr 167.
  • 5. Jasiczak J., Kochalski C., Sapała M. (2011), Wstępne wyniki badań nad projektowaniem i wdrażaniem strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” nr 167.
  • 6. Kochalski C. (red.) (2011), Model projektowania i wdrażania strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
  • 7. Leja K. (2011), Koopetycja metodą doskonalenia zarządzania szkołą wyższą, „Przegląd Organizacji” nr 7-8.
  • 8. Nowodziński P. (2011), Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą wyższą, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu” nr 167.
  • 9. Olechnicka A., Płoszaj A., Wojnar K. (2011), Strategie przodujących uczelni wobec nowych uwarunkowań i funkcji szkół wyższych, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 1 (43).
  • 10. Rajchel K. (2007), Kierunki zmian w usługach edukacyjnych szkoły wyższej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej” nr 244, „Zarządzanie i Marketing” z. 10.
  • 11. Ryńca R., Radomska J. (2009), Dylematy strategiczne uczelni wyższych, „Współczesna Ekonomia” nr 3 (11).
  • 12. Szkoły wyższe i ich fi nanse w 1998 roku (1999), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • 13. Szkoły wyższe i ich fi nanse w 2000 roku (2001), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • 14. Szkoły wyższe i ich fi nanse w 2002 roku (2003), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • 15. Szkoły wyższe i ich fi nanse w 2004 roku (2005), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • 16. Szkoły wyższe i ich fi nanse w 2006 roku (2007), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • 17. Szkoły wyższe i ich fi nanse w 2008 roku (2009), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • 18. Szkoły wyższe i ich fi nanse w 2010 roku (2011), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • 19. Wosik D. (2006), Strategia jakości zarządzania szkołą wyższą w świetle postulatów procesu bolońskiego oraz kryteriów akredytacji środowiskowej - doświadczenia Wydziału Towaroznawstwa Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, w: K. Leja (red.), Problemy zarządzania w uczelni opartej na wiedzy, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  • 20. http://www.ue.poznan.pl/cms/att/STRATEGIA/Karta_Strategiczna_UEP.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_2478_v10286-012-0074-9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.