Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 14 | 2 | 58-71

Article title

REALIZACJA FUNKCJI BIOLOGICZNO-OPIEKUŃCZEJ W PIECZY ZASTĘPCZEJ (NA PRZYKŁADZIE POWIATU BIALSKIEGO)

Content

Title variants

EN
IMPLEMENTATION OF THE BILOLOGICAL AND CARING FUNCTIONS IN THE FOSTER CARE (ON THE EXAMPLE OF DISTRICT OF BIALA PODLASKA)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Streszczenie Materiał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego.
EN
Abstract The material for the article was created as part of the project "Education, levelling developmental and educational deficits of charges of family-run children’s houses and care and educational institutions (based on the example of Biała Podlaska poviat)". The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Material and methods Two methods: diagnostic survey and study of individual cases were used in the research, using proprietary questionnaires for charges, interview questionnaires with educators of care and educational centres and family facilities, an observation sheet and talks with coordinators and directors of the examined institutions. Results The research was carried out in Biała Podlaska poviat in three care and educational centres and three family-run children's homes. Conclusions Based on the above analyzes, one can speak of the existence of certain problems in the implementation of the biological and protective function in the Bialski poviat.

Year

Volume

14

Issue

2

Pages

58-71

Physical description

Dates

published
2020-10-16
received
2020-05-04
revised
2020-06-22
accepted
2020-06-22

Contributors

  • Zakład Pedagogiki, PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej

References

  • Adamski, F. (2002). Rodzina – wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Adamski, F. (1984). Socjologia małżeństwa i rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Badora, S., Czeredrecka, B., Marzec, D. (2001), Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
  • Fontana, D. (1995). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
  • Garczyński, S. (1972), Potrzeby psychiczne. Niedosyt. Zaspokojenie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Górski, J. (red.). (2015). Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Hasik, J., Gawęcki, J. (2000). Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Jan Paweł II. (1983). Jan Paweł II o małżeństwie i rodzinie. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  • Jarosz, M. (2012). Zalecenia zdrowego żywienia w schorzeniach układu krążenia, układu oddechowego, narządu ruchu, psychosomatycznych i onkologicznych. Warszawa: Instytut Żywności i żywienia.
  • Kawula, S. (2009). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Komosińska, K., Woynarowska, B. (2010). Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku. W: W. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska. (red.). Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (s. 209-220). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kowalewska, A. (2010). Żywienie. W: W. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska. (red.). Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (s. 189-199). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ruszkowska, M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
  • Sikorski, T. (1986), Rodzina jako źródło kształtowania człowieka. Od myśli Karola Wojtyły do nauczania Jana Pawła II. W: Cz. Czapów i in. (red.), Spojrzenie na współczesną rodzinę w Polsce w kontekście wskazań soborowych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  • Woynarowska, B., Kołoto H. (2004), Aktywność fizyczna i zachowania sedenteryjne nastolatków. Remedium, nr 6, s. 14-15.
  • Woynarowska, B. (2010). Aktywność fizyczna. W: W. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska (red.). Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (s. 201-208). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ziemska, M. (1979), Rodzina i dziecko. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_29316_rs_124412
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.