Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 301 | 1 | 75-96

Article title

Podatki i efekty zewnętrzne w modelu Nelsona-Phelpsa z heterogenicznością

Content

Title variants

EN
Taxes and Externalities in the Nelson-Phelps Model with Heterogenity

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niniejsza praca łączy zmodyfikowany model Nelsona-Phelpsa z modelem Ramseya-Cassa-Koopmansa z kapitałem ludzkim. W zaprezentowanym modelu występują zarówno prywatne, jak i publiczne inwestycje w kapitał ludzki. Poszukuje się w nim odpowiedzi na pytanie, czy w przypadku występowania oporu społecznego przed wprowadzeniem finansowania publicznej edukacji podatkiem ryczałtowym opłacalne jest dla płatników netto podatków wprowadzenie edukacji publicznej finansowanej podatkiem konsumpcyjnym bądź dochodowym. Wyprowadzony model wskazuje na możliwość wystąpienia wzrostu dobrobytu płatników netto opodatkowania nieneutralnego względem rynku w przypadku finansowania z podatku edukacji publicznej. Badanie wskazało, że jest to bardziej prawdopodobne w przypadku państw rozwijających się i o małym zróżnicowaniu majątku w gospodarce. Pozytywne efekty dochodowe są większe, kiedy edukacja jest finansowana podatkiem konsumpcyjnym. W państwach rozwiniętych efekty te występują wyłącznie w takim modelu finansowania. Natomiast dla państw rozwijających się bardziej opłacalne może się okazać wprowadzenie finansowania edukacji podatkiem dochodowym – ze względu na większą podstawę opodatkowania i związany z tym silniejszy pozytywny efekt dla kapitału ludzkiego.
EN
This paper aims to answer the question of whether it is economically profitable for net taxpayers to introduce public education financed by consumption or income tax in a situation where it is impossible to finance public education with a flat-rate tax. This question was answered using a modified Nelson-Phelps model including both private and public investments in human capital. The results obtained indicate that such a move may be profitable, especially in the case of developing countries with insignificant differences in property. It was also found that positive income effects are greater in the case of financing education with consumption tax, and that in developed countries such effects can only occur with this type of tax. On the other hand, developing countries may find it more socially profitable to introduce education financed by income tax due to the greater tax base and a stronger positive effect on human capital.

Year

Volume

301

Issue

1

Pages

75-96

Physical description

Dates

published
2020-03-31
received
2019-04-16
revised
2019-12-05
accepted
2020-01-15

Contributors

References

  • Arrow K. [1951], An Extension of the Basic Theorems of Classical Welfare Economics, Berkeley Symposium on Mathematical Statistics and Probability.
  • Barro R., Mankiw N. G., Sala-i-Martin X. [1992], Capital Mobility in Neoclassical Models of Growth, NBER Working Paper No. 4206.
  • Becker G. [1964], Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, Harvard University Press, Cambridge.
  • Benhabib J., Spiegel M. [1994], The role of human capital in economic development evidence from aggregate cross-country data, Journal of Monetary Economics, 34 (2).
  • Benhabib J., Spiegel M. [2002], Human Capital and Technology Diffusion, FRB of San Francisco Working Paper No. 2003–2.
  • Blankenau W., Simpson N. [2004], Public Education Expenditures and Growth, Journal of Development Economics, 73 (2).
  • Blankenau W., Simpson N., Tomljanovich M. [2007], Public Education Expenditures, Taxation and Growth: Linking Data to Theory, The American Economic Review, 97 (2).
  • Croix de la D., Doepke M. [2007], To Segregate or to Integrate: Education Politics and Democracy, NBER Working Paper No. 13319.
  • Dissou Y., Didic S., Yakautsava T. [2016], Government spending on education, human capital accumulation, and growth, Economic Modelling, 58.
  • Domenech R., Fuente de la A. [2001], Schooling Data, Technological Diffusion, and the Neoclassical Model, The American Economic Review, 91 (2).
  • Dorosiewicz S. [2003], Równania różniczkowe zwyczajne, w: Dorosiewicz S. (red.), Matematyka Tom III, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Drazen A. [2000], Political economy in macroeconomics, Princeton, Princeton University Press. Fuente de la A. [2000], Mathematical Methods and Models for Economists, Cambridge University Press, USA.
  • Goldin C., Human Capital, [2014], http://scholar.harvard.edu/files/goldin/files/human_capital_handbook_of_cliometrics_0.pdf, dostęp 24.09.2017.
  • Kłopotowski J., Kołatkowski D. [2007], Funkcje jednej zmiennej, w: Dorosiewicz S. (red.), Matematyka Tom I, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH, wyd. drugie.
  • Lucas R. [1998], On the Mechanics of Economic Development, Journal of Monetary Policy, 22.
  • Mankiw N. G., Weinzierl M., Yagan D. [2009], Optimal Taxation in Theory and Practice, https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/4263739/Mankiw_OptimalTaxationTheory.pdf, dostęp 22.09.2017.
  • Mincer J. [1958], Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, Journal of Political Economy, 66 (4).
  • Mirrlees J. [1971], An Exploration in the Theory of Optimum Income Taxation, The Review of Economic Studies, 38 (2).
  • Nelson R., Phelps E. [1966], Investment in Humans, Technological Diffusion, and Economic Growth, The American Economic Review, 56 (1/2).
  • Pigou A. [1920], The Economics of Welfare, London, Macmillan.
  • Ramsey F. [1927], A Contribution to the Theory of Taxation, The Economic Journal.
  • Sharif M., Ramanathan K. [1981], Binomial innovation diffusion models with dynamic potential adopter population, Technological Forecasting and Social Change, 20 (1).
  • Uzawa H. [1965], Optimum Technical Change in an Aggregative Model of Economic Growth, International Economic Review, 6 (1).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_33119_GN_116665
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.