Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | nr 7 | 36-47

Article title

Sektor kreatywny w gospodarce aglomeracji wrocławskiej

Authors

Title variants

The Creative Sector in Economy of the Wrocław Agglomeration

Languages of publication

PL

Abstracts

W pierwszej części artykułu autor przedstawił definicje sektora kreatywnego oraz klasy kreatywnej społeczeństwa wraz z opisem znaczenia tych zagadnień, a także stopnia rozpoznania w literaturze przedmiotu. Druga część zawiera listę oddziałów, które zaliczane są do sektora kreatywnego według klasyfikacji brytyjskiego Departament Kultury, Mediów i Sportu (DCMS) oraz Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) oraz analizę ilościową tych podmiotów w aglomeracji wrocławskiej. Podmioty te opisano według takich cech, jak: liczba pracujących, data powstania oraz forma własności. Dane obrazują sytuację na rok 2008.
EN
In the first part of article the author presented selected definitions of creative activities and the importance of these questions and the review of the literature. The second part includes the list of branches which belong to creative activities according to British classification by Department for Culture, Media and Sport (DCMS) and Polish Classification of Activity (PKD). Next part of analysis includes characteristics of entities representing creative branches in the Wrocław Agglomeration by number o employees, number of entities in different kinds of activity, the date of beginning of activity, and location, e.g. spatial diversity in Wrocław. All data present situation for 2008. (original abstract)

Year

Issue

Pages

36-47

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski

References

  • Florida R. (2002), The rise of the creative class, Basic Books, New York.
  • Florida R. (2005), Cities and the creative class, Routledge, New York-London.
  • Klasik A. red. (2008), Aktywność przedsiębiorcza i konkurencyjność ekonomiczna miast w procesie restrukturyzacji aglomeracji miejskich, Prace Naukowe AE w Katowicach, Katowice.
  • Pratt A. C. (2008), Creative cities: the cultural industries and the creative class, Geografiska Annaler: Series B. Human Geography, 90 (2).
  • Stryjakiewicz T. (2008 a), Rozwój sektora kreatywnego w regionach metropolitalnych, [w:] Region społeczno-ekonomiczny i rozwój regionalny, Stryjakiewicz T., Parysek J. J. (red.), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  • Stryjakiewicz T. (2008 b), Regiony kreatywnej wiedzy - zarys międzynarodowego projektu badawczego ACRE, [w:] O nowy kształt badań regionalnych w geografii i gospodarce przestrzennej, Czyż T., Stryjakiewicz T. (red.), Biuletyn KPZK PAN.
  • Törnqvist G. (1983), Creativity and renewal of regional life, [w]: Buttimer A. (ed), Creativity and context: A seminar raport (Lund Studies in Geography, B. Human Geography, No. 50), Lund: Gleerup

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ekon-element-000168281883
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.