Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2010 | 1(2) | 121-136

Article title

Lektury szkolne w ratingu PEGI

Selected contents from this journal

Title variants

EN
COMPULSORY READING AT SCHOOL RATED UNDER PEGI

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The paper discloses the double standards in age ratings applied to literature and video games in Poland. The equivalent of age rating for literature can be found in school obligatory reading lists: e.g., books recommended for 13-15-year-olds must have been rated [13+]. Curricular criteria can, then, be compared to video games ratings thanks to the PEGI Questionnaire: 25 out of its 50 questions focus entirely on thematic content, which makes them applicable to any medium - including literature. Applied to selected books prescribed for Polish schoolchildren aged 10-13 (primary school, three final years) and 13-16 (junior high school), PEGI generally confirms school ratings of Sex, Drugs and Bad Language, but repeatedly produces ratings [16+] and [18+] in the Violence and Discrimination categories.

Journal

Year

Issue

Pages

121-136

Physical description

Document type

ARTICLE

Contributors

  • Michal Mochocki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydzial Humanistyczny, Instytut Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej, ul. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz, Poland

References

  • Braun-Gałkowska, M. (1997). Gry komputerowe a psychika dziecka. Edukacja i Dialog, 92. Online: <http://www.eid.edu.pl/archiwum/1997,95/listopad,133>.
  • Collodi, C. (2009). Pinokio (tłum. K. i E. Kabatcowie). Warszawa: Świat Książki.
  • Cragg, A., Taylor, C., Toombs, B. (2006). Video Games. Londyn: BBFC. Online: sekcja Games, <http://www.videostandards.org.uk>.
  • Kluszczyński, R. (1999). Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej. Warszawa: Instytut Kultury.
  • Lewis, C.S. (2003). Opowieści z Narni. Tom 1 (tłum. A. Polkowski). Poznań: Media Rodzina.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej (2008). Podstawa programowa z komentarzami. Tom 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
  • Mochocki, M. (2008). Etyka bohaterów narracyjnych gier fabularnych. Homo Communicativus, 3(5), 229-237.
  • Pan European Game Information (bez daty). Czym są ratingi? W: Informacje o PEGI. Online: < http://www.pegi.info/pl/index/id/359>.
  • Pan European Game Information (bez daty). Co to jest PEGI? W: Informacje o PEGI. Online: <http://www.pegi.info/pl/index/id/364>.
  • Pan European Game Information (bez daty). Co oznaczają poszczególne znaki? W: Informacje o PEGI. Online: <http://www.pegi.info/pl/index/id/369>.
  • Pan European Game Information (bez daty). Oznaczenie „PEGI OK”. W: Informacje o PEGI. Online: <http://www.pegi.info/pl/index/id/1462>.
  • Pan European Game Information (bez daty). PEGI Questionnaire. Online: <http://www.pegi.info/en/index/id/1184/media/pdf/235.pdf>.
  • Sienkiewicz, H. (1990). Krzyżacy. Tom 2. Warszawa: PIW.
  • Sienkiewicz, H. (1984). Potop. Tom 1-2. Warszawa: PIW.
  • Sienkiewicz, H. (1950). W pustyni i w puszczy. Warszawa: PIW.
  • Sofokles. (1984). Antygona. Warszawa: Ossolineum.
  • Szekspir, W. (1974). Tragedie I (tłum. J. Paszkowski). Warszawa: PIW.
  • Welman, A. (2009). „Speedway Liga” – recenzja gry. Technopolis. Online: <http://technopolis.polityka.pl/2009/speedway-liga-recenzja-gry>.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

CEJSH db identifier
11PLAAAA101134

YADDA identifier

bwmeta1.element.f180cb15-0686-39d8-bbaf-9e481587d2b8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.