PL EN


Journal
2009 | 1 | 123-136
Article title

Zabawa w teatr. Kształcenie językowe z wykorzystaniem perspektywy neurobiologicznej i psychoruchowych predyspozycji uczniów

Selected contents from this journal
Title variants
EN
PLAYING THEATRE. LANGUAGE EDUCATION WITH THE USE OF NEUROBIOLOGICAL PERSPECTIVE AND PSYCHOMOTOR PREDISPOSITIONS OF THE STUDENTS
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
(Polish title: Zabawa w teatr. Ksztalcenie jezykowe z wykorzystaniem perspektywy neurobiologicznej i psychoruchowych predyspozycji uczniow). Introducing elements of drama techniques into the process of teaching foreign languages has a neurobiological justification. Research shows that several month old babies demonstrate linguistic sensitivity and readiness for linguistic expression. (L.A. Petitto, S. Holowka) This linguistic readiness is asserted through gestures and facial expressions. They are the first attempts at establishing a dialogue with the immediate environment. Taking advantage of theatrical activities during linguistic tasks aids the smooth transition from bodily communication to speech production, as it consolidates both forms of expression mentioned above. Research published in 'Psychological Science' demonstrates that gestures can play an important role in learning languages, directly affecting students, as gestures activate different sources of conveying meaning than speech itself. Words having visual-spatial meanings can be more easily expressed through gestures and movements rather than speech. (Iverson, Goldin-Meadow) Foreign language teachers can provide students with a greater range of self-expression by allowing them to use gestures and movements as well as introducing elements of drama techniques.
Journal
Year
Issue
1
Pages
123-136
Physical description
Document type
ARTICLE
Contributors
  • Kamila Kraszewska, Language Laboratories, ul. Subislawa 10, 80-354 Gdansk, Poland
References
  • Calvin, W. H. (2006). Świt ludzkiej inteligencji. Świat Nauki, wyd. spec., nr 1(7).
  • Edwards, C., Gandini, L., Forman, G. (1998). Introduction: Background and Starting Points. W: C. Edwards, L. Gandini, G. Forman, The hundred languages of children. Elsevier Science.
  • Gardner, H. (2005) Multiple lenses on the mind. Online: www.pz.harvard.edu/pis/hg.htm (data dostępu: 23 października 2008).
  • Gardner, H. (2008). Foreword: complementary perspectives on Reggio Emilia. W: C. Edwards, L. Gandini, G. Forman, The hundred languages of children. Elsevier Science.
  • Goleman, D. (2007). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
  • Hofman, A. (2007). Metoda guwernerska we współczesnej glottodydaktyce. Poliglota, nr 2(6).
  • Iluk, J. (2006). Jak uczyć małe dzieci języków obcych. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej.
  • Iverson, J. M., Goldin-Meadow, S. (2005). Gesture paves the way for language development. Psychological Science 16(5).
  • Lewandowska, I. (bez daty). Oral History. Online: http://historicus.umk.pl/modules/wfchannel/index.php?pagenum=5 (data dostępu: 25 lipca 2009).
  • Maley, A., Duff, A. (2005). Drama Techniques. Cambridge University Press.
  • Petitto, L. A., Holowka, S., Sergio, L. E., Ostry, D. (2001). Language rhythms in baby hand movements. Nature, 413.
  • Petitto, L. A., Kovelman, I. (2003). The bilingual paradox. Learning Languages, 8.
  • Sikorski, W. (2006). Mowa ciała w klasie. Psychologia w szkole, nr 4(12).
  • Stasiak, H. (2006). Wykład „Procesy myślowe, praca mózgu w odniesieniu do języka”. Zakład Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Tattersall, I. (2006). Dlaczego staliśmy się ludźmi. Świat Nauki, wyd. spec., nr 1(7).
  • Wieszczyczyńska, E. (2007). Wczesnoszkolna edukacja językowa a nauczanie czytania. Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
  • Wojtyś, E. (2006). Nauczanie języka angielskiego na poziomie podstawowym w oparciu o techniki dramy. Poliglota, nr 1(3).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
CEJSH db identifier
11PLAAAA101111
YADDA identifier
bwmeta1.element.f436ad2d-78ba-3a3a-b966-a0e2ff79892d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.