PL
Tak w ogólnych poglądach pedagogicznych, jak i w uwagach o wychowaniu kobiet, - Montaigne kładzie głównie nacisk na wychowanie moralne. Nie broniąc kobietom pewnego minimum wiedzy, przestrzega je autor "Prób" przed zbytnią uczonością. Najważniejsze wszak jest to, by umiały rozwinąć w sobie piękność i wdzięk, dzięki któryś najlepiej “rządzą i regentami i całą szkołą". Stanowisko takie, choć trudne do obrony nawet na tle rzeczywistości XVI wieku, świadczy o oczarowaniu Montaigne'a naturalną kobiecością. Nasycenie intelektualnych aspiracji kobiet widzi Montaigne w poezji, historii i filozofii, tej jednak tylko w takim zakresie w jakim noże im pomóc poznawać siebie i świat, ,a zwłaszcza mężczyzn, i nauczyć panowania nad namiętnościami. Świadomy siły kobiecego erotyzmu, wypowiada się przeciw pruderii i fałszywemu wstydowi w sprawach płci,a za uświadomieniom i wolnością jako zasadą wychowania. Z drugiej strony zdając sobie sprawę, że wstydliwość jest dla kobiet mniej lub więcej świadomie stosowanym elementem gry miłosnej, podkreśla, że potęguje ona męską przyjemność i podnosi wartość miłosnej zdobyczy. Ze względu na charakter mężczyzn i istoty miłości winny zatem kobie+y zachować pewną powściągliwość erotyczną, która zapewnia trwalsze powodzenie i bardziej subtelne przebycie. Tak oto uwagi o wychowaniu kobiet przeradzają się w sztukę kochania bo mając na uwadze przeznaczenie kobiety chciałby ją Montaigne - nauczyć przede wszystkim sztuki miłości i sztuki współżycia z mężczyzną.