Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 2 | 1 |

Article title

Codzienność wychowania jako przestrzeń symboliczna. Między myśleniem a działaniem pedagogicznym, czy inaczej między inter- a transdyscyplinarnością

Authors

Content

Title variants

PL
The Everyday Reality of Education as a Symbolic Space. Between Pedagogical Thinking and Practice or Between Inter- and Transdisciplinarity

Languages of publication

Abstracts

PL
Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych zogniskowanych wokół „codzienności wychowania” jako pojęcia nadrzędnego, a także trzech kategorii wyznaczających zakres i porządek zaprezentowanych rozważań. Trzy kategorie powyżej przywołane zostały zaczerpnięte z podtytułu I. Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej (Re)konstrukcje Codzienności Wychowania, który brzmiał: „Codzienność wychowania: pojęcie – koncepcje – teorie”. Konferencja zorganizowana została przez pracowników Katedry Teorii Wychowania UŁ w Łodzi, w dniu 5 marca 2015 roku.
PL
Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych dotyczących codzienności wychowania, interpretowanej jako przestrzeń symboliczna. Prezentowane rozważania osadzone zostały w perspektywie paradygmatu interpretatywnego i odnoszą się do relacji istniejącej między teorią oraz praktyką pedagogiczną, mającej szczególne znaczenie dla rozumienia rzeczywistości społeczno-kulturowej, w tym codzienności wychowania. Codzienność wychowania rozumiana jest tutaj jako taka przestrzeń, której właściwości są źródłem aktywności podejmowanych przez osoby w niej funkcjonujące oraz szczególny fenomen, którego istota uobecnia się w myślach i działaniach człowieka. Jako taka jest ona źródłem wielorakich doświadczeń osadzonych w różnorodnych kontekstach ludzkiego funkcjonowania, także w różnorodnych perspektywach oglądu działalności pedagogicznej. Kategoria codzienności, w ten sposób rozumiana, niesie ze sobą określoną moc interpretacyjną, mającą szczególne znaczenie dla gromadzenia wiedzy o świecie życia codziennego (w tym o rzeczywistości wychowania) oraz dla realizacji badań zarówno inter-, jak i transdyscyplinarnych dotyczących tej przestrzeni.
EN
The presented paper is a result of theoretical research on the everyday reality of education, interpreted as a symbolic space. The reflection has been set in the perspective of interpretative paradigm and refers to the relation between pedagogical theory and practice that is especially important for the understanding of the social and cultural reality including the everyday reality of education. This concept is understood here as a space whose properties are the source of activities undertaken by people that function in it as well as a unique phenomenon the nature of which is manifested in human thoughts and actions. As such, it is a source of multiple experiences set in various contexts of human activity, also in different perspectives on pedagogical activity. The category of everyday relity, comprehended in this way, has particular interpretative power that is especially significant for gathering knowledge about the world of everyday life (including the reality of education) and for the implementation of research, both inter- and transdisciplinary, related to this space.

Year

Volume

2

Issue

1

Physical description

Dates

published
2016

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

URI
http://hdl.handle.net/11089/19708

YADDA identifier

bwmeta1.element.hdl_11089_19708
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.