PL EN


2011 | 18 |
Article title

Rola komentarza lektorskiego jako tekstu podstawowego w nauczaniu obcokrajowców

Content
Title variants
Languages of publication
Abstracts
PL
Przedstawiona w artykule analiza nagrań rozmów lektora z grupą cudzoziemców pozwoliła na wysunięcie następującej tezy: komentarz lektorski jest tekstem podstawowym w nauczaniu obcokrajowców. Pełni różnorakie role: funkcjonuje jako korekta, uwaga dotycząca konkretnej wypowiedzi ucznia lub jako pouczenie. Jest też reakcją na wszystkie pozostałe zdarzenia, mające miejsce w klasie. Wielofunkcyjność komentarza, a także różnorodność tonacji (żartobliwa, poważna) sprawiają, iż jest on szeroko stosowany w nauczaniu jpjo.
EN
The article presents an analysis of the recordings of a teacher’s conversations with a group of foreigners, which allowed the following thesis: the teacher’s comments are a ‘primary text’ in the process of teaching foreigners. The comments fulfill a variety of roles: they function as an adjustment, a comment to the student’s speech, or as a remark. They can also be a reaction to all the other events taking place in the classroom. Multifunctionality of the comments and the diversity of tone (humorous, serious) cause them to be widely used in teaching Polish as a foreign language.
Year
Volume
18
Physical description
Dates
published
2011
Contributors
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
URI
http://hdl.handle.net/11089/9279
YADDA identifier
bwmeta1.element.hdl_11089_9279
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.