PL EN


2011 | 18 |
Article title

Problematyka wizerunkowego modelowania polskości w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego – między obrazem a tekstem

Content
Title variants
Languages of publication
Abstracts
PL
Autorzy podejmują problematykę, w której kompetencje odbiorcy zbiorowego (studentów podejmujących naukę języka polskiego jako obcego) kształtowane są z wykorzystaniem specyficznej formy podawczej – wizerunku polskości. Jej obecność w analizowanych tekstach i w obrazach niezwykle często przypomina charakterystyką i strukturą przekazu komunikaty reklamowe. W światach modelowanych przez dysponentów treści edukacyjnych polskość jako kategoria opisowa koresponduje z tym, co nowoczesne, dynamiczne, w konsekwencji zaś konotujące wyłącznie pozytywy. Biorąc pod uwagę powyższe zmienne, autorzy analizują procesy modelowania polskości oraz ich wizerunkowe efekty, uwzględniając dystynktywne dla metodologii badania wizerunku płaszczyzny: psychologiczną, socjologiczną, komunikacyjną.
EN
The issue of shaping the students’ competence with the image of Polishness is discussed in the article. The way Polishness is presented in the analyzed texts resembles (in its characteristics and the way it is transmitted) advertising texts. Polishness as a descriptive category corresponds to what is modern, dynamic, and, consequently, positive. The authors analyze the processes of modeling “Polishness” and their visual effects. The aspects specific for the methodology of image analysis: psychological, sociological, and communicative, are taken into consideration.
Year
Volume
18
Physical description
Dates
published
2011
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
URI
http://hdl.handle.net/11089/9355
YADDA identifier
bwmeta1.element.hdl_11089_9355
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.