Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1 |

Article title

Niedostrzegany kryzys prowadzący do buntu

Content

Title variants

PL
Overlooked crisis leading to rebellion

Languages of publication

Abstracts

PL
W tekście podejmujemy próbę zastanowienia się nad przyczynami braku buntu wobec kryzysu systemu edukacji w Polsce. W związku z tym zwracamy uwagę na systemowe błędy prowadzenia badań ilościowych wynikłe z braku odpowiedniej wiedzy zarówno wśród tych, którzy zlecają analizy jak i tych, którzy je wykonują oraz analizujemy błędy polskich badań będące skutkiem naśladownictwa pomiarów międzynarodowych. W podsumowaniu, prezentując jedno studium przypadku uczennicy wykluczonej z systemu edukacji przedstawiamy cel dalszych, niezbędnych pomiarów tego systemu.
EN
The article presents conflicts occurring in education. The authors explain why, despite numerous studies, it is difficult to notice the true picture of the entire system. According to the authors, the sources of ignorance lie in the erroneous rules of the school and academic education, and in the imitation of international measurements (in educational studies in Poland). The description, cited at the end of the article, is the first of several case studies that will be mainly used in the following articles, presenting actions, which minimize the effects of the crisis of the system of education.

Contributors

References

  • Bonstingl J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.
  • Centralna Komisja Egzaminacyjna, Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2009, Warszawa 2009.
  • Centralna Komisja Egzaminacyjna, Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2012, Warszawa 2012.
  • Dagiel M. i in., Raport OBUT 2011, A. Pregler, E. Wiatrak (red.), Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2011.
  • Dąbrowski M., Żytko M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej RAPORT Z BADANIA ILOŚCIOWEGO, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2007.
  • Dudzikowa M., Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacja z obszaru edukacji (i nie tylko), [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji, M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
  • IBO, Diploma Programme curriculum framework, International Baccalaureate Organization, http://www.ibo.org/diploma/curriculum/.
  • IBO, Individuals and societies, International Baccalaureate Organization, http://www.ibo.org/diploma/curriculum/group3/.
  • IBO, Mathematics SL guide, International Baccalaureate Organization, Genewa 2014.
  • IBO, Sciences, International Baccalaureate Organization, http://www.ibo.org/diploma/curriculum/group4/SEHS.cfm.
  • Popowicz K., IB – dobre praktyki, TOK, https://sites.google.com/site/ibdobrepraktyki/tok.
  • Jędrzejewski M., My śmiecie – git ludzie, skini, sataniści, krysznaici, LAWSONIA, Warszawa 1993.
  • Kasprzak P., Cud nad Wisłą 2012, Oświatowa Fundacja Filmowa, Warszawa 2014.
  • Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, CKE, Warszawa 2012.
  • Kondratek B., Teorie odpowiedzi na pozycje testowe oraz klasyczna teoria testów, Uniwersytet Śląski, „Biuletyn Wydawniczy” 2009, nr 9.
  • Kućmierowska B., Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Wydawnictwo Akademickie Sedno, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa 2012.
  • Lackowski J., Niespełnione nadzieje maturalnych reformatorów, Ośrodek Myśli Politycznej 201313-09-28, http://www.omp.org.pl/artykul.php?artykul=31317.
  • Lagemaat R., Theory of knowledge for the IB Diploma, Cambridge University Press, Cambridge 2011.
  • Lutyński J., Działania pozorne, [w:] Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA, Wyniki badań w Polsce 2012, ifispan.waw.pl.
  • Mourshed M., Chijioke C., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, McKinsey & Company 2007, przekł. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2012.
  • OECD, Who are the strong performers and successful reformers in education?, PISA IN FOCUS 2013, nr 11.
  • Parlament Europejski, Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia 2006 r., http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c1111090_pl.htm.
  • Piotrowski M., Od TQM do żandarma, czyli pod prąd, VEDA, Warszawa 2013.
  • Piotrowski M., Brak i lekceważenie kapitału społecznego przyczyną niskiej skuteczności instytucji edukacyjnych i nie tylko, cz. I, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2015, w druku.
  • Piotrowski M., Pomiar dydaktyczny i polityka projakościowa gminy w obszarze oświaty, [w:] Biblioteczka Oświaty Samorządowej, t. 7, Decentralizacja oświaty, M. Herbst (red.), Centrum Interdyscyplinarne Modelowania Matematycznego i Komputerowego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2012.
  • Putkiewicz E., Korepetycje – szara strefa edukacji, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2005.
  • Śliwerski B., „Sformatowana” przez MEN edukacja historyczna Polaków – nie tylko w debacie publicznej, 24 marca 2012 1http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/201212/03/sformatowana-przez-men-edukacja.html.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

URI
http://hdl.handle.net/11320/3097

YADDA identifier

bwmeta1.element.hdl_11320_3097
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.