Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 14 | 2 |

Article title

Rozumienie pojęć moralnych w wychowaniu moralnym dzieci młodszych. Empatia i motywacja do zachowań moralnych

Content

Title variants

PL
The understanding of moral terms in moral education of younger children. Empathy and motivation for moral behaviours

Languages of publication

Abstracts

EN
The problem of understanding terms has been the subject of numerous analyses and investigations, whereas understanding moral terms by children of younger school age has not been the subject of analyses or research studies. This made me undertake research on morality, understanding it and creating terms. Bearing in mind Albert Schweitzer’s formulation that all good actions are born of hope, I based the concept of experimental stage adaptations of literary texts on the comparison of intelligence and child’s personality. Studying mutual relations between intelligence and personality is still a topical issue. In my view, creating and understanding moral terms in the process of teaching, thinking and discussing them takes place mainly in Polish studies. I did not separate moral terms from thinking, the sphere of feelings and free will in this education process. Mother tongue classes, literary texts should open man to the world, pointing out unquestionable moral values, which are the basis of our existence, our human existence. The truth, good, beauty are ageless values in every sphere of humanity. Hope is hidden in cognition and understanding their contents. The truth exists for every man, only when man himself as a complex person creates the truth in acting.

Year

Volume

14

Issue

2

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

References

  • Ajdukiewicz K., Logika pragmatyczna, Warszawa 1975.
  • Cieślikowski J., Literatura dziecięca. Teoria i krytyka literatury dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1985.
  • Cieślikowski J., Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975
  • Cieślikowski J., Wielka zabawa, Wrocław 1967
  • Coelho P., Być jak płynąca rzeka, Warszawa 2013.
  • Folkierska A., Typy wartości, ich miejsce i funkcjonowanie w kulturze [w:] H. Świda (red.) Młodzież a wychowanie, Warszawa 1979.
  • Freinet C., L’éducation morale et civique, Canne 1961.
  • Gołąb A., Doświadczenie jako kategoria psychologii rozwoju, [w:] A. Gurycka (red.), Przedmiotowość w doświadczeniach dzieci i młodzieży, Warszawa 1989.
  • Gołąb A., Normy moralne a gotowość udzielania pomocy innym, [w:] J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowania się ludzi, Warszawa 1976.
  • Gołąb A., Przejawy rozwoju moralnego jednostki, [w:] H. Jankowski (red.), Etyka, Warszawa 1973.
  • Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013.
  • Grzybek G., Etyka rozwoju a wychowanie, Rzeszów 2010.
  • Guzowski J., Etyczny wymiar wychowania, Olsztyn 2011.
  • Hazard P., Książki – dzieci i dorośli, Warszawa 1963.
  • Ingarden R., Przeżycie – dzieło – wartość, Kraków 1966.
  • Kohlberg L., Die Psychologie der Moralentwicklung, Frankfurt1995.
  • Kohlberg L., Candee D., The relationship of moral judgment to moral action [w:] W. M. Kurtines, J. Gewirtz (red.), Morality, moral behavior and moral development, Wiley, New York 1984.
  • Kohlberg L., Moral Development [w:] International Encyclopedia of the Social Sciences, t. 10, New York 1968.
  • Kohlberg L., Moral education in the schools a developmental view, „School Review” t. 74 nr 1 (1966).
  • Kohlberg L., Rozwój jako cel wychowania [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa 1993.
  • Kohlberg L., The development of children’s orientations toward a moral order, „Vita Humana” t. 6 (1963).
  • Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 2009.
  • Kotarbiński T., Istota oceny etycznej, „Etyka” nr 1 (1966).
  • Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1976.
  • Kozielecki J., O godności człowieka, Warszawa 1977.
  • Kozielecki J., O godności człowieka, Warszawa 1977.
  • Kozielecki J., Twórczość i rozwiązywanie, [w:] M. Materska, T. Tyszka (red.), Psychologia i poznanie, Warszawa 1992.
  • Lazari-Pawłowska I., Schweitzer, Warszawa 1976.
  • Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014.
  • Nalaskowski A., Przeciwko edukacji sentymentalnej, Kraków 1994.
  • Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.
  • Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1995.
  • Ossowska M., Pojęcie moralności, „Etyka” nr 1 (1966).
  • Ossowska M., Socjologia moralności, Warszawa 1963.
  • Papuzińska J., Leszczyński G., Dzieciństwo i sacrum. Studia i szkice literackie, Warszawa 1998.
  • Pawlica J., Podstawowe pojęcia etyki, Wrocław 1978.
  • Piaget J., Inhelder B., Psychologia dziecka, Wrocław 1996.
  • Piaget J., Narodziny inteligencji dziecka, Warszawa 1966.
  • Piaget J., Psychologia i epistemologia, Warszawa 1977.
  • Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka, Warszawa 1967.
  • Piaget J., Równoważenie struktur poznawczych, Warszawa 1981.
  • Piaget J., Sąd i rozumowanie u dziecka, Lwów – Warszawa1966.
  • Piaget J., Studia z psychologii dziecka, Warszawa 1966.
  • Piotrowski P., Górniewicz J., Pedagogika kultury i postkultury, Olsztyn 2015.
  • Propp W., Nie tylko bajka, Warszawa 2000.
  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowska M., Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Warszawa 1990.
  • Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, Warszawa 1978.
  • Vasta R., Haith M. M., Miller S. A., Psychologia dziecka, Warszawa 1995.
  • Rynio A. (red.), Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania, Lublin 2012.
  • Schweitzer A., Die Lehre von der Ehrfurcht vor dem Leben Grundtexte aus fünf Jahrzehnten, München 1966.
  • Schweitzer A., Die Lehre von der Ehrfurcht vor dem Leben Grundtexte aus fünf Jahrzehnten, München 1966.
  • Starnawski W., Bycie osobą podstawy moralności i wychowania, Warszawa 2011.
  • Śliwerski B., Istota i przedmiot teorii wychowania, [w:] B. Śliwerski, Z. Kwieciński, (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2008.
  • Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003.
  • Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976.
  • Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 2005.
  • Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 2011.
  • Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa, Warszawa 1980.
  • Trempała J. (red.), Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, Bydgoszcz 1995.
  • Trempała J., Rozumowanie moralne i odporność dzieci na pokusy oszustwa, Bydgoszcz 1983.
  • Trzebiński J., Twórczość a struktura pojęć, Warszawa 1981.
  • Walczyna J., Kształtowanie postaw społeczno-moralnych dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1978.
  • Walczyna J., O niektórych dylematach wychowania w przedszkolu, „Kwartalnik Pedagogiczny” nr 3 (1981).
  • Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2010.
  • Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
  • Wygotski L. S., Wybrane prace psychologiczne, Warszawa 1971.
  • Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 1999.
  • Żurakowski B., Literatura. Wartość. Dziecko, Kraków 1999.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

URI
http://hdl.handle.net/11320/3865

YADDA identifier

bwmeta1.element.hdl_11320_3865
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.