PL EN


2015 | 15 |
Article title

The image of the corporate world in business English speaking exercises at upper intermediate level

Title variants
EN
Obraz świata korporacyjnego w ćwiczeniach rozwijających sprawność mówienia w wybranych podręcznikach do języka angielskiego biznesowego na poziomie średniozaawansowanym wyższym
Languages of publication
Abstracts
EN
For pre-service students who have no professional experience, business English course books might become one of the main sources of information on how the corporate world communicates in English. Business English course books also provide students with an insight into the participation of men and women in international labour markets, as well as female and male positions on the corporate ladder. However, course books may understate the enormous variation in style and language which exists in the world of international business. They might also present a ‘false’ picture of gender roles in the labour market. The article presents results of an analysis of the sections developing oral communication in selected business English course books, with regard to speaking skills and their transferability across various speakers, branches of industry, national and corporate cultures, the variety(ies) of English students are taught, as well as female and male positions in the world of international business.
PL
Dla osób, które uczą się języka angielskiego na lektoratach w szkołach wyższych i które nie posiadają doświadczenia zawodowego, podręczniki do języka angielskiego biznesowego mogą stać się jednym z głównych źródeł pokazujących w jaki sposób świat biznesu i korporacji międzynarodowych komunikuje się po angielsku. Podręczniki do języka angielskiego pokazują również uczącym się tego języka, jak wygląda sytuacja zawodowa kobiet i mężczyzn na międzynarodowych rynkach pracy i jakie pozycje zajmują kobiety i mężczyźni na szczeblach hierarchii korporacyjnej. Należy pamiętać jednak, że podręczniki do języka angielskiego biznesowego nie pokazują pełnego zróżnicowania językowego tak charakterystycznego dla międzynarodowego świata biznesu. Podręczniki te również pokazują nie do końca prawdziwy obraz mężczyzn i kobiet na rynku pracy. Artykuł prezentuje wyniki analizy ćwiczeń rozwijających sprawność mówienia w wybranych podręcznikach do języka angielskiego biznesowego na poziomie średniozaawansowanym wyższym pod kątem ćwiczonych umiejętności (np. negocjowanie, small talk, cold calling, itd.), komunikacji formalnej i nieformalnej, rodzajów języka angielskiego (np. język angielski brytyjski, język angielski amerykański, itd.), oraz ról kobiet i mężczyzn w międzynarodowym świecie biznesu. Na końcu artykułu znajdują się wskazówki pedagogiczne, których celem jest pokazanie, jak należy pracować ze studentami szkół wyższych korzystającymi z podręczników do języka angielskiego biznesowego, tak aby obraz świata biznesowego kształtujący się trakcie lektoratów był jak najbardziej wierny rzeczywistości.
Publisher

Year
Volume
15
Physical description
Dates
published
2015
Contributors
References
  • Aleksandrowicz-Pędich, L., 2003, “Ukryty program w podręcznikach do nauki języków obcych”, in: Reforma w nauce języka obcego. Nowe programy i podręczniki, ed. Hanna Komorowska, Warszawa, 123–131.
  • Amvela, E.Z., 2000, “Lingua franca”, in: Routledge Encyclopaedia of Language Teaching and Learning, ed. M. Byram, London, 356–359.
  • Andrewes, S., 2011, “Communicative language learning: Communicative for what purpose?”, Modern English Teacher 20(2), 5–13.
  • Andrewes, S., 2012, “We are what we wear]], Modern English Teacher 21(2), 5–8.
  • Arikan, A., 2005, “Age, gender and social class in ELT coursebooks: a critical study”, Hacettepe University Journal of Education 28, 29–38.
  • Aydınoğlu, N., 2014, “Gender in English language teaching coursebooks”, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 158, 233–239.
  • Bhatia, V.K., 2004, Worlds of Written Discourse. A Genre-Based View, London.
  • Bhatia, V.K, Bremner, S., 2012, “English for Business Communication”, Language Teaching 45(4), 410–445.
  • Britton, G., Lumpkin, M., 1977, “For Sale: Subliminal bias in textbooks”, The Reading Teacher, 31(1), 40–45.
  • Byram, M., 1989, Cultural Studies in Foreign Language Education, Clevedon.
  • Coles, G., 1977, “Dick and Jane grow up: Ideology in adult basic education readers”, Urban Education, 12(1), 37–53.
  • Cunningsworth, A., 1995, Choosing your coursebook, Oxford.
  • Davies, B., 1995, Gender Bias in School Textbooks, London.
  • De Crow, K., 1972, “Look, Jane, Look! See Dick Run and Jump! Admire him!”, in: ed. S. Anderson, Sex differences and Discrimination in Education, Ohio, 44–49.
  • Demir, Y., Ertaş, A., 2014, “A Suggested Eclectic Checklist for ELT Coursebook Evaluation”, The reading Matrix, 14(2), 243–252.
  • Dzięcioł-Pędich, A., 2015, “Challenges of Developing Speaking Skills in Business English Courses at the Tertiary Level”, in: Productive Foreign Language Skills for an Intercultural World. A Guide (not only) for Teachers, ed. M.B. Paradowski, Frankfurt am Main, 63–77.
  • Ehrenreich, S., 2010, “English as a Business Lingua Franca in a German Multinational Corporation: Meeting the Challenge”, Journal of Business Communication 47, 408–431.
  • Ellis, R., 1997, “The empirical evaluation of language teaching materials”, ELT Journal, 51(1), 36–42.
  • Filak, A., 2002, “Men and Women Between Cultures: Gender Stereotypes in EFL Coursebooks in Poland (1947–2001)”, NeoLit Online. A culture in-Between, 1(2), 1–49.
  • Global employment trends 2014. Risk of a jobless recovery?, 2014, Geneva: International Labour Office. Available at: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms 233953.pdf Accessed: 22.08.2015.
  • Graddol, D., 2000, The Future of English? A guide to forecasting the popularity of the English language in the 21st century, The British Council. Available at: https://microsites.bournemouth.ac.uk/business-postgraduate/files/2014/09/CIGBE-The-Future-of-English.pdf. Accessed: 22.08.2015.
  • Graddol, D., 2006, English Next. Why global English may mean the end of ‘English as a Foreign Language, The British Council. Available at: http://englishagenda.britishcouncil.org/sites/ec/files/books-english-next.pdf. Accessed: 22.08.2015.
  • Grant, N., 1987, Making the most of your textbook, Oxford.
  • Gray, J., 2010, “The Branding of English and The Culture of the New Capitalism: Representations of the World of Work in English Language Textbooks”, Applied Linguistics 31(5), 714–733.
  • Günay, D., 2015, “Who Populates the Visual Landscape of the ELT Coursebooks?: A Photo Analytical Exploration”, Journalism and Mass Communication, 5(8), 388–404.
  • Huhta, M., Vogt, K., Johnson, E. Tulkki, H., Hall, D.R., 2013, Needs Analysis for Language Course Design. A Holistic Approach to ESP, Cambridge.
  • Kickpatrick, A., 2007, World Englishes. Implications for international communication and English language teaching, Cambridge.
  • Lewandowski, M., 2014, “Gender stereotyping in EFL grammar textbooks. A diachronic approach”, Linguistik online 68, 6/14, 83–99.
  • McDonough, J., Shaw, C., Masuhara, H., 2013, Materials and methods in ELT. A teacher’s guide. Third edition, Oxford.
  • Mercer, N., 1996, English at work, in: Using English: from conversation to canon, eds. J. Maybin, N. Mercer, London, 84–108.
  • Michel, A., 1986, Down with Stereotypes! Eliminating sexism from children’s literature and school textbooks, Paris.
  • Nickerson, C., 2005, “English as a lingua franca in international business contexts”, English for Specific Purposes 24, 367–380.
  • Sercu, L., 1998, “In-service teacher training and the acquisition of the intercultural competence”, in: Language Learning in Intercultural Perspective. Approaches through drama and ethnography, eds. M. Byram, M. Flemming, Cambridge, 255–289.
  • Seidlhofer, B., 2004, “Research perspectives in teaching English as a lingua franca”, Annual Review of Applied Linguistics 24, 209–39.
  • Seidlhofer, B., 2005, “English as a lingua franca”, ELT Journal 59(4), 339–341.
  • Şeker, M., Dinçer, A., 2014, “An Analysis of Gender Stereotyping in English Teaching Course Books”, Çukurova University Faculty of Education Journal, 43(1), 90–98.
  • Sleeter, C., Grant, C., 1991, “ Race, Class, Gender and Disability in Current Textbooks”, in: eds. W. Apple, L.K. Christian-Smith, London, 78–110.
  • Sowden, C., 2011, “EFL on a mushroom: the overnight growth in English as a Lingua Franca”, ELT Journal 66 (1), 89–96.
  • Tanner, R., Green, C., 1998, Tasks for Teacher Education, Harlow.
  • Toprak, T.E., Aksoyalp, Y., 2014, “The Question of Re-Presentation In EFL Course Books: Are Learners of English Taught about New Zealand?”, International Journal of Society, Culture & Language, November, 91–104.
  • Walker, R., 2015, “The globalization of English: implications for the language classroom”, Modern English Teacher 24(2), 42–44.
  • Women in business and management: gaining momentum. 2015. Geneva: International Labour Office. Available at: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms 334882.pdf. Accessed: 26.08.2015.
  • World Development Report 2012. Gender Equality and Development. 2011. Washington, DC: The World Bank. Available at: http://siteresources.worldbank.org/INTWDR2012/Resources/7778105-1299699968583/7786210-1315936222006/Complete-Report.pdf. Accessed: 22.08.2015.
  • Zawadzka, E., 2004, Nauczyciel języków obcych w dobie przemian, Kraków.
  • Zhang, Z., 2013, “Teaching Business English”, in: The encyclopedia of applied linguistics, ed. C.A. Chapelle, Oxford, 2.
  • http://datatopics.worldbank.org/gender/key%20gender%20employment%20indicators. Accessed: 22.08.2015
  • http://www.econ.uj.edu.pl/studenci/sylabusy/ekonomia. Acessed: 18.11.2015
  • https://wsaib.pl/studenci/plan-studiow. Accessed: 18.11.2015.
  • https://weiz.po.opole.pl/download/sylabusy/adm1/adm1-ns-obowiazkowe.p
Document Type
Publication order reference
Identifiers
URI
http://hdl.handle.net/11320/4669
YADDA identifier
bwmeta1.element.hdl_11320_4669
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.