Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 32 |

Article title

Sytuacja języka katalońskiego w XXI wieku na przykładzie wybranych terytoriów

Content

Title variants

PL
The situation of the Catalan Language in the Catalan Countries

Languages of publication

Abstracts

EN
The Catalan language is a language of romance group, closely related to Occitan. It is the only official language in Andorra, but it shares the status of official with Spanish in the Spanish Autonomous Communities of Catalonia, Valencia and Balearic Islands. It is not recognized as official in the Autonomous Community of Aragon in Spain, the Northern Catalonia in France and the Italian city of Alguer. However it is partially used in the latter as it remains the traditional language of the territory of the Catalan Countries. Depending on the formal status and history the situation of the language differs in many aspects including education, the possibility to use in the public situations and the knowledge. The article deals briefly with these questions on the basis of official statistics as well as the research of the author of the article.

Keywords

Year

Volume

32

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

References

  • Alland A. (2006), One Nation Two states, Nowy York.
  • Climent T. (1984), Realitat linguistica a la Val d’Aran, Barcelona.
  • Marí I. (2006), Linguistic diversity: a neglected dimension of cultural diversity, Barcelona.
  • Mucha J. (red.) (1999), Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa.
  • Nowicka E. (2011), Nasz język rozumieją aniołowie. Arumuni we współczesnym świecie, Kraków.
  • Linda K. (2006), Język jako główny wyznacznik tożsamości Katalończyków, „Wybrane Zagadnienia z Etnolingwistyki”, t. 1, Poznań.
  • Poniedziałek J. (red.) (2015), Wokół regionalizmu. Formy i odmiany kwestii regionalnej, Olsztyn.
  • Rzewuska B. (2015), Przypadek Valle de Aran jako społeczności pogranicza wielu kultur wspieranej przez władze lokalne, [w:] Społeczności lokalne jako miejsca zmian. Teoria i praktyka, (red.) M. Adamczyk, W. Olszewski, Polkowice.
  • Rzewuska B. (2016), Problemy i sukcesy edukacji regionalnego języka i kultury na przykładzie Katalonii Północnej, [w:] Społeczności lokalne w 25-leciu odrodzonej samorządności – perspektywa interdyscyplinarna, (red.) M. Adamczyk, W. Olszewski, Polkowice.
  • Sawicka A. (2007), Drogi i rozdroża kultury katalońskiej, Kraków.
  • Smith A. (2009), Etniczne źródła narodów, Kraków.
  • Smith D. (2003), Language planning in the Val d’Aran: The recent work of the Conselh Generau d’Aran’s ‘Oficina de Foment e Ensenhament der Aranés’ and its effects on the Aranés-speaking population, Cambridge University.
  • Terradas I. (1989), Catalan identity, [w:] Iberian identity: essays on the nature of identity in Portugal and Spain, (red.) R. Herr, J.H.R. Polt, Berkeley.
  • https://www.idescat.cat/en, [02.12. 2017].
  • http://llengua.gencat.cat, [02.12. 2017].
  • http://www.lanuovasardegna.it/alghero/cronaca/2017/05/13/news/gli-algheresi-vogliono-il-catalano-a-scuola-1.15332489, [02.12. 2017].
  • http://www.ccncat.cat/sites/default/files/%20Llenguaperseguida.pdf, [02.08.2013].
  • www.parla.cat, [02.12.2017].
  • http://biblioteka.sejm.gov.pl/wp-content/uploads/2015/10/Hiszpania_pol_300612.pdf, [03.03.2018].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

URI
http://hdl.handle.net/11320/7473

YADDA identifier

bwmeta1.element.hdl_11320_7473
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.