Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!
2017 | 23 | 69-80

Article title

Prawne i techniczne aspekty budowy i eksploatacji oczyszczalni indywidulanych Legal and technical aspects of the construction and operation of individual waste water treatment plants

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Construction of sanitary sewage systems in municipalities is becoming increasingly challenging due to the high construction costs and increasing levels of debt. Instead of collective systems, individual wastewater treatment systems have started to be used: about 200.000 were installed in Poland in 2015. In many of the installed individual treatment systems, the technology used made it impossible to control the quality of treated wastewater. There were also difficulties with the systems’ exploitation by the users, after the warranty period expired. At the same time many municipalities united into larger agglomerations to get funding from the national municipal sewage treatment program (KPOŚK). According to regulations, all the treated wastewater in such an agglomeration should meet the quality requirements of the largest treatment plant in the agglomeration. In the case of individual treatment systems, this is difficult to implement and costly to sustain because of the need to increase the frequency of testing the quality of treated wastewater. The Institute of Technology and Life Sciences, having analyzed the existing situation, will study active treatment systems and propose technical and legal solutions enabling their further construction and use in compliance with existing EU and Polish standards and environmental requirements.
PL
Budowa systemów kanalizacji sanitarnej w gminach jest dla nich coraz większym wyzwaniem ze względu na wysokie koszty ich budowy i wzrastający zakres innych nowych inwestycji infrastrukturalnych finansowanych przez samorządy. W miejsce zbiorczych systemów rozpoczęto od kilku lat budowę indywidualnych oczyszczalni, których np. w roku 2015 wykonano w Polsce około 200 tys. W budowanych oczyszczalniach, w wielu przypadkach, nie było możliwości kontroli jakości oczyszczanych ścieków ze względu na zastosowane technologie. Trudności nastręczało również prowadzenie eksploatacji przez użytkowników, którzy są zobowiązani ją prowadzić po zakończeniu okresu gwarancyjnego. Jednocześnie wiele gmin, aby uzyskać dofinansowanie z Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK) , łączyło się w większe aglomeracje, a zgodnie z obowiązującymi przepisami, na terenie aglomeracji jakość oczyszczanych ścieków ze wszystkich oczyszczalni powinna spełniać wymagania jakości największej z nich, znajdującej się na terenie aglomeracji. W przypadku oczyszczalni indywidualnych jest to zadanie trudne do zrealizowania i jednocześnie kosztowne w eksploatacji ze względu na konieczność zwiększenia częstotliwości badań jakości oczyszczanych ścieków. Instytut Technologiczno-Przyrodniczy, po przeanalizowaniu istniejącej sytuacji, podjął się wykonania badań działających oczyszczalni i zaproponowania rozwiązań technicznych i prawnych umożliwiających dalszą ich budowę i stosowanie z zachowaniem istniejących norm i wymagań środowiskowych UE i krajowych.

Keywords

Year

Issue

23

Pages

69-80

Physical description

Dates

published
2017-12

Contributors

  • Instytut Technologiczno-Przyrodniczy w Falentach, Oddział w Warszawie
  • Instytut Technologiczno-Przyrodniczy w Falentach, Oddział w Warszawie

References

  • Barszczewska M., 2014, Oczyszczalnie ścieków komunalnych, działania i wyzwania, „Forum Eksploatatora”, 6, 75, s. 66-68.
  • Eymontt A., 2009, Wielokryterialna metoda oceny systemów odprowadzania ścieków na terenach wiejskich, Rozprawa habilitacyjna, „Prace Naukowe IBMER”,1,12.
  • Eymontt A., Gutry P., Wierzbicki K., 2008, Raport końcowy z przeprowadzenia monitoringu oceniającego efekt ekologiczny i sanitarny zagrodowych oczyszczalni ścieków ze złożem gruntowo-roślinnym, maszynopis-status 2/2.07.01, IBMER, Warszawa.
  • Eymontt A., Rogulski B., 2006, Oczyszczalnie przydomowe a zagrożenie środowiska wodnego, „Problemy Inżynierii Rolniczej”, 2, s. 107-116.
  • Helsinki Commission 2015, Updated Fifth Baltic Sea Pollution Load Compilation (PLC-5.5), Baltic Marine Environment Protection Commission, Helsinki.
  • Kuligowska-Roszak J., 2015, Aglomeracja – byt kłopotliwy, „Forum Eksploatatora”, 2, 77, s. 19.
  • Kunst S., Kayser K., 2000, Doświadczenia Dolnej Saksonii w zakresie zdecentralizowanych oczyszczalni ścieków – eksploatacja i konserwacja. Cykl monografii Komunalnej Akcji Środowiska VAN, 39, Hannower, s. 31-38.
  • Latawiec D., 2014, A jeśli nie „120” to co?, „Forum Eksploatatora”, 6, 75, s. 26-38.
  • Natural Resources Institute Finland Luke, Finland, 2015, Water emissions and their reduction in village communities-villages in Baltic Sea Region as pilots (Village Waters), Funding source of Baltic Sea Region, Priority 2 Efficient management of natural resources, 2.1. Clear waters.
  • Neemann G., 2000, Doświadczenia Dolnej Saksonii w zakresie zdecentralizowanych oczyszczalni ścieków – projektowanie i budowa, Cykl monografii Komunalnej Akcji Środowiska VAN, 39, Hannower, s. 15-30.
  • Opinia 2006, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno–Społecznego n.t. Stan faktyczny i perspektywy „dopasowanych” technologii ochrony środowiska w krajach przystępujących do U.E. KOM (2007), Bruksela, 22.3.2007, s. 22.
  • Otterpohl R., 2000, Perspektywy zdecentralizowanej gospodarki ściekowej w przyszłości. Cykl monografii Komunalnej Akcji Środowiska VAN, 39, Hannower, s. 66-82.
  • Ptak A., 2015, Zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców w obszarze gospodarki komunalnej przez samorząd gminy w Polsce. Wydatki na usługi komunalne w strukturze wydatków mieszkańców gmin, [w:] Z. Grzymała (red.) Wydatki na usługi komunalne w strukturze wydatków mieszkańców gmin, ocena w układzie regionalnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 47-63.
  • Suligowski Z., 2013, Zasady wykonywania „oczyszczalni przydomowych”, referat przedstawiony na konferencji w Krynicy.
  • Suligowski Z., 2015, A jeśli nie „120” to co? „Forum Eksploatatora”, 77, 2 s. 18-18.
  • Wieczorkiewicz-Dudek E., 2013, Pismo skierowane do Eksperta Ministra Środowiska ds. ocen wniosków o dofinansowanie, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ROW wds-ar-053-13/13 (1955) z dnia 07.05.2013 r. (Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich) udostępnione przez jego adresata Pana Zenona Świgonia ww. eksperta.
  • Wierzbicki K., 1998, System projektowania, budowy i eksploatacji oczyszczalni ścieków na złożach gruntowo – trzcinowych, „Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie”, 3, s. 13-133.
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. z dnia 16 grudnia 2014 r. poz. 1800).
  • Sprawozdanie z realizacji inwestycji w zakresie wodociągów i sanitacji wsi w 2016r., 2016, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, druk RRW-2.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.mhp-1fab50b8-6d1f-41f8-b745-cd21342d9745
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.