Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2017 | 43 | 1 | 273-285

Article title

Oczekiwania rodziców z klasy średniej wobec szkoły i nauczyciela

Content

Title variants

EN
Middle-class parents’ expectations towards school and the teacher

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł zawiera opis, analizę i interpretację części wyników badań doświadczeń rodziców z klasy średniej związanych z wczesną edukacją potomstwa oraz subiektywnych znaczeń jakie jej nadają. Na początku tekstu pokazuję edukację dzieci i młodzieży jako jedną z ważniejszych wartości współczesnych rodziców środowisk klasy średniej, następnie prezentuję dane empiryczne (ich opis, analizę i interpretację), zgromadzone dzięki zastosowaniu wywiadu narracyjnego, dotyczące znaczeń nadawanych, przez tę grupę rodziców, wczesnej edukacji dziecka, ktore wiązali oni z oczekiwaniami wobec szkoły i nauczyciela.
EN
The article describes, analyses, and interprets partial results of the study on middle-class parents’ experience related to the early education of their children and the subjective meanings that they ascribe to this education. At the beginning of the text, the author presents children’s and adolescents’ education as one of the most important values in the opinion of the contemporary middle-class parents. Next, the author presents empirical data (their description, analysis, and interpretation), gathered through narrative interviews, about the meanings ascribed by this group of parents to children’s early education, which meanings parents connected with their expectations towards school and the teacher.

Journal

Year

Volume

43

Issue

1

Pages

273-285

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Domański H. (1994), Społeczeństwa klasy średniej, IFiS PAN, Warszawa.
  • Domański H. (1999), Klasa średnia, [w:] Encyklopedia socjologiczna, t. 2, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Domański H. (2002), Polska klasa średnia, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Dudzikowa, M. (1996). Osobliwości śmiechu uczniowskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Dudzikowa M. (2007). Pomyśl siebie. Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Dudzikowa M. (2008), Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności, [w:] Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty, t. 4, red. M.Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Feinberg W., Soltis J. F. (1998), Szkoła i społeczeństwo, tłum. K. Kruszewski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Grzebałkowska M. (2012), Wychowaj sobie geniusza, „Wysokie Obcasy” 31 marca 2012, nr 13.
  • Jaskulska S. (2012). O budowaniu przez Komitet Nauk Pedagogicznych PAN (na przykładzie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów) kapitału społecznego w środowisku naukowym, „Rocznik Pedagogiczny”, 35.
  • Handy Ch. (1999), Głód ducha. Poza kapitalizm. Poszukiwanie sensu w nowoczesnym świecie, PWE, Wrocław.
  • Handy Ch. (2003), Kultura szkoły i jej znaczenie, [w:] Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą, red. D. Elsner, Wyd. Ośrodka Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii i Eksploatacji Radomiu, Radom.
  • Klus-Stańska D., Nowicka M. (2013), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa.
  • Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, tłum. E. Koziej, Z. Knutsen, P. Kwieciński, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Motyl K. (2014), O szkole jako fabryce nudy i śmiechu, [w:], Podstawy edukacji. Trendy cywilizacyjne wobec wiedzy, drugiego człowieka, społeczeństwa, red. M. Piasecka, A. Irasiak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Niezgoda A. (2003), Dzieci skazane na sukces, „Polityka” nr 38.
  • Nowak-Łojewska A. (2011), Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  • Nowicka M. (2010), Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Nyczaj-Drąg M. (2001), Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra.
  • Nyczaj-Drąg M. (2007), Nauczyciel wobec dzieci i rodziców z klasy średniej jako reprezentantów neoliberalnej rzeczywistości, [w:] Nauczyciel - tożsamość - rozwój, red. R. Kwiecińskiej, S. Kowal, M. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
  • Nyczaj-Drąg M., (2015), Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  • Palska H. (2002), Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Wyd. IFiS PAN, Warszawa.
  • Pawlicka A. (2008), Mamy klasę średnią, „Przekrój” nr 2.
  • Robinson K., Aronica L. (2015), Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Wydawnictwo Element, Gliwice.
  • Smolińska-Theiss B. (2008), Lepiej urodzeni – lepiej kształceni, [w:] Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, red. M. Dudzikowej, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk.
  • Soroka-Fedorczuk A., Nyczaj-Drąg M. (2014), O potrzebie i zasadach projektowania ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [w:] Oferty zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Internetowe e-bookowo.pl.
  • Śliwerski B. (2012), Szkoła na wirażu zmian politycznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Śliwerski, B. (2013). Zmierzamy ku edukacyjnej katastrofie. Sowietyzację zastąpiła amerykanizacja, http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/ artykuly/701245,zmierzamy_ku_edukacyjnej_katastrofi e_sowietyzacje_zastapila_amerykanizacja.html (4.05.2013).
  • Tuohy D. (2002), Dusza szkoły, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wachowiak A. (2001), Modele życia rodzinnego przedstawicieli klas średnich, [w:] Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, red. Z. Tyszka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.mhp-248e6d2c-08a8-4f42-b2d1-16c559a2590d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.