PL EN


2020 | 69 | 7-36
Article title

Techniques of Bridging the Gulf: Dialectic and Reductionism in McDowell and Fichte

Authors
Title variants
PL
Techniki budowania mostu nad przepaścią: dialektyka i redukcjonizm u McDowella i Fichtego
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
“Dialectic” has been a matter of growing interest in contemporary philosophy. The present article analyzes dialectical methods and positions them by reference to two paradigmatic texts of German idealism and analytic philosophy, i.e. J.G. Fichte’s Science of Knowing (1804) and J. McDowell’s Mind and World. Both dialectical approaches will be interpreted with regard to their contribution in the debate on reductionism and anti-reductionism: both Fichte and McDowell claim that philosophical positions and logical terms stand in a dualistic relationship to one another, on the one hand, but are separated by a gulf, on the other. I will argue that for McDowell dialectic seems to be an alternative to one-sided reductionisms as well as to normal anti-reductionistic holism. Furthermore, for Fichte dialectic is an adequate method for describing the relationship of reductionism and anti-reductionism itself. Both see in dialectic a technique for bridging the gulf between binary opposite terms of logic as well as mutually exclusive positions, such as mind and world, subject and object, or idealism and realism.
PL
We współczesnej filozofii „dialektyka” cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Artykuł ten analizuje metody dialektyczne i rozważa je w odniesieniu do dwóch paradygmatycznych tekstów z obszarów idealizmu niemieckiego i filozofii analitycznej, tj. Teorii wiedzy J.G. Fichtego (1804) oraz Umysłu i świata J. McDowella. Przedstawione w nich ujęcia dialektyczne zostaną zinterpretowane w kontekście ich wkładu do debaty na temat redukcjonizmu i antyredukcjonizmu. Zarówno Fichte, jak i McDowell uważają, że stanowiska filozoficzne oraz terminy logiczne: z jednej strony są ze sobą powiązane, z drugiej zaś – oddzielone są od siebie przepaścią. Pokażę, że dla McDowella dialektyka wydaje się alternatywą zarówno dla jednostronnego redukcjonizmu, jak i dla normalnego antyredukcjonistycznego holizmu. Ponadto zaś – że dla Fichtego dialektyka jest adekwatną metodą opisywania relacji między redukcjonizmem i antyredukcjonizmem. Obaj myśliciele widzą w dialektyce technikę budowania mostu nad przepaścią rozciągającą się pomiędzy binarnie przeciwnymi terminami logicznymi, a także pomiędzy tym, co zdaje się wzajemnie wykluczać, jak umysł i świat, podmiot i przedmiot czy idealizm i realizm.
Year
Issue
69
Pages
7-36
Physical description
Contributors
author
References
  • Brandom R., Tales of the Mighty Dead: Historical Essays in the Metaphysics of Intentionality, Cambridge, MA 2002.
  • Browning J., McDowell and the Contents of Intuition, “Dialectica” 2019, Vol. 73, No. 1–2, pp. 83–104.
  • Dews P., Nature and Subjectivity: Fichte’s Role in the Pippin/McDowell Debate in the Light of His Neo-Kantian Reception, “Fichte-Studien” 2010, Vol. 35, pp. 227–243.
  • Dummett M., Origins of Analytical Philosophy, Cambridge, MA 1993.
  • Esfeld M., Sachse C., Soom P., Marrying the Merits of Nagelian Reduction and Functional Reduction, “Acta Analytica” 2012, Vol. 27, No. 3, pp. 217–230.
  • Ellis F., On the Dismounting of Seesaws, “Philosophy” 2001, Vol. 76, No. 1, pp. 31–54.
  • Fichte J.G., Die Wissenschaftslehre: Zweiter Vortrag im Jahre 1804, in: Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, Vol. II/8, eds. R. Lauth, H. Gliwitzky, Stuttgart 1985.
  • Fichte J.G., Concerning the Concept of the Wissenschaftslehre, in: J.G. Fichte, Early Philosophical Writings, trans. and ed. D. Breazeale, Ithaca, NY 1993, pp. 87–137.
  • Fichte J.G., The Science of Knowing: J.G. Fichte’s 1804 Lectures on the Wissenschaftslehre, trans. W.E. Wright, Albany, NY 2005.
  • Gerrard S., A Philosophy of Mathematics between Two Camps, in: The Cambridge Companion to Wittgenstein, ed. Hans Sluga et al., Cambridge 1996, pp. 171–198. di Giovanni G., The Jacobi-Fichte-Reinhold Dialogue and Analytical Philosophy, “Fichte-Studien” 1998, Vol. 14, pp. 63–87.
  • Gulli M., Inferenzialismo e dialettica speculativa: Robert Brandom e la lettura critica di Hegel, “Giornale di metafisica” 2007, Vol. 3, No. 2, pp. 731–756.
  • Hegel G.W.F., Faith and Knowledge, trans. W. Cerf et al., Albany, NY 1977
  • Hegel G.W.F., Phenomenology of Spirit, trans. A.V. Miller, Oxford 1977.
  • Heßbrüggen-Walter S., Spontaneity and Causality: McDowell on the Passivity of Perception, in: John McDowell: Reason and Nature: Lecture and Colloquium in Münster 1999, ed. M. Willaschek, Münster 2000, pp. 21–27.
  • Houlgate S., McDowell, Hegel, and the “Phenomenology of Spirit”, “Owl of Minerva” 2009/10, Vol. 41, pp. 13–26.
  • Janik A.S., Wie hat Schopenhauer Wittgenstein beeinflußt?, “Schopenhauer-Jahrbuch” 1992, Vol. 73, pp. 69–78.
  • Jones R.H., Reductionism: Analysis and the Fullness of Reality, Lewisburg 2000.
  • Lemanski J., An Analogy between Hegel’s Theory of Recognition and Ficino’s Theory of Love, “British Journal for the History of Philosophy” 2019, Vol. 27, No. 1, pp. 95–113.
  • Lemanski J., Jansen L., Calculus CL as a Formal System, in: Diagrammatic Representation and Inference: 11th International Conference, Diagrams 2020, Tallinn, Estonia, August 24–28, 2020, Proceedings, eds. A.-V. Pietarinen et al., Cham 2020, pp. 445–460.
  • Limnatis N., The Dimensions of Hegel’s Dialectic, London 2010.
  • Maybee J.E., Hegel’s Dialectics, in: The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2019 Edition), ed. E.N. Zalta, URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/hegel-dialectics/.
  • McDowell J., Mind and World: With a New Introduction, 5th ed., Cambridge, MA 2000.
  • McDowell J., Having the World in View: Essays on Kant, Hegel, and Sellars, Cambridge, MA 2009.
  • Mittelstraß J., Theoria: Chapters in the Philosophy of Science, Berlin 2018.
  • Morrison B., Mind, World and Language: McDowell and Kovesi, “Ratio: An International Journal of Analytic Philosophy” 2002, Vol. 15, No. 3, pp. 293–308. Pluder V., Die Vermittlung von Idealismus und Realismus in der Klassischen Deutschen Philosophie, Stuttgart-Bad Cannstatt 2013. Pritchard D., A Defence of Quasi-Reductionism in the Epistemology of Testimony, “Philosophica” 2006, Vol. 78, pp. 13–28.
  • Rockmore T., Analytic Philosophy and the Hegelian Turn, “The Review of Metaphysics” 2001, Vol. 55, No. 2, pp. 339–370.
  • Rorty R., Philosophy and the Mirror of Nature, Princeton, NY 1980.
  • Risse W., Logik I, 6. (art.), in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, Vol. 5, ed. J. Ritter, Basel 1980, pp. 359–360.
  • Sellars W., Inference and Meaning, “Mind” 1953, Vol. 62, pp. 313–338.
  • Sellars W., Empricism and the Philosophy of Mind, Cambridge, MA 1997.
  • Testa I., Criticism from Within Nature: The Dialectic Between First and Second Nature from McDowell to Adorno, “Philosophy & Social Criticism” 2007, Vol. 33, pp. 473–498.
  • Tschirner P., Totalität und Dialektik. Johann Gottlieb Fichtes späte Wissenschaftslehre oder die lebendige Existenz des Absoluten als sich selbst bildendes Bild, Berlin 2017. van Riel R., Nagelian Reduction beyond the Nagel Model, “Philosophy of Science” 2011, Vol. 78, No. 3, pp. 353–375.
  • van Riel R., Van Gulick R., Scientific Reduction, in: The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2019 Edition), ed. E.N. Zalta, URL: https://plato.stanford.edu/archives/spr2019/entries/scientific-reduction/.
  • Whyman T., The Irrational in the Rational, or: John McDowell’s Dialectic of Enlightenment, “Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy” 2018, pp. 1–23.
  • Wittgenstein L., Philosophical Investigations: English & German, 2nd ed., trans. G.E.M. Anscombe, Oxford 1997."
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.mhp-9945b8f4-4d57-4e19-b458-a72aa7bb159e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.