Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2017 | 43 | 1 | 31-42

Article title

Pozycjonowanie jako kategoria analizy nauczycielskich narracji autobiograficznych

Authors

Content

Title variants

EN
Positioning as a category of analysis of teachers’ autobiographical narratives

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Badania nad tożsamością nauczycieli stanowią istotny obszar badań pedeutologicznych. Wśrod prac empirycznych podejmujących tę problematykę, wyraźnie wyodrębnia się nurt badań wykorzystujących koncepcję metodologiczną zaproponowaną przez F. Schutze. Tekst jest próbą przybliżenia czytelnikom innego podejścia w badaniu tożsamości narracyjnej, nawiązującego do analizy konwersacyjnej. Istotą tego podejścia jest wprowadzenie do badań kategorii pozycjonowania, która może stanowić użyteczne narzędzie dla konceptualizacji i badania procesu konstytuowania się tożsamości narracyjnej.
EN
Studies on teachers’ identity constitute an essential field in pedeutologic research. Among empirical works undertaking this subject-matter, the research trend using F. Schutze’s methodological concept is clearly distinguishable. This article attempts at familiarizing the reader with a different, drawing on conversational analysis, approach to narrative identity research. The essence of this approach is to introduce the category of positioning into research. Positioning may be a useful tool for the conceptualization and the study of the process of narrative identity constitution.

Journal

Year

Volume

43

Issue

1

Pages

31-42

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Bamberg M. (1991), Identität in Erzählung und im Erzählen: Versuch einer Bestimmung der Besonderheit des narrativen Diskurses für die sprachliche Verfassung von Identität, “Journal für Psychologie”, nr 7.
  • Bauman Z. (2007), Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, GWP, Gdańsk.
  • Barthes R. (1998), Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, „Pamiętnik Literacki”, nr 4.
  • Bokszański Z. (1989), Tożsamość – interakcja – grupa, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
  • Burzyńska A. (2004), Kariera narracji. O zwrocie narratywistycznym w humanistyce, „Teksty Drugie”, nr 1-2.
  • Czyżewski M. (2012), Dyskursy tożsamościowe w nauce i życiu społecznym: odmiany, własności, funkcje, w: Tożsamość, nowoczesność, stereotypy, red. K. Kaźmierska, R. Dopierała, NOMOS, Kraków.
  • Davies B., Harre R., (1990), Positioning: The discursive production of selves, ”Journal of the Theory of Social Behaviour”, nr 20.
  • De Fina A. (2015), Narrative Identities, [w:] The Handbook of Narrative Analysis, red. A. de Fina, A. Georgakopolou, John Wiley&Sons, Chichester.
  • Dryll E. (2004), Homo narrans – wprowadzenie, [w:] Narracja, koncepcje i badania psychologiczne, red. E. Dryll, A. Cierpka, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.
  • Fitousii J. P., Ronsanvallon P. (2000), Czas nowych nierówności, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • Kubera J. (2005), Po postmodernizmie, czyli silne identyfikacje i słabe tożsamości, „Nauka” nr 1.
  • Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk.
  • Luciua-Hoene G., Deppermann A. (2002), Rekonstruktion narrativer Identität. Ein Arbeitsbuch zur Analyse narrativer Interviews, Springer Fachmedien, Wiesbaden.
  • Luciua-Hoene G., Deppermann A. (2004), “Narrative Identität und Positionierung, Gesprächsforschung”, nr 5.
  • Miller J. H. (1990), Narrative, [w:] Critical Terms for Literary Study, red. F. Lentricchia, T. McLaughlin, University of Chicago Press, Chicago.
  • Misztal B. (2000), Globalizacja, ryzyko i tożsamość. Przykład tworzenia pojęć teoretycznych w socjologii, [w:] Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, red. B. Misztal, Universitas, Kraków.
  • Oleś P. (2004), Konstruowanie autonarracji – refleksja teoretyczna, [w:] Narracja, koncepcje i badania psychologiczne, red. E. Dryll, A. Cierpka, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.
  • Rosner K. (2003), Narracja, Tożsamość i czas, Universitas, Kraków.
  • Stemplewska-Żakowicz K. (2002), Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, GWP, Gdańsk.
  • Stemplewska-Żakowicz K. (2005), Pozycjonowanie a nieświadome procesy potwierdzania zachowaniem cudzych koncepcji, „Przegląd Psychologiczny” nr 1, t. 48.
  • Zalewski B. (2004), Zjawisko pozycjonowania w dialogowych teoriach osobowości, „Roczniki Psychologiczne”, nr 2.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.mhp-b1909f4b-afd6-444d-91a4-9c9614a76c70
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.