Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 44 | 2 | 179-193

Article title

Myślenie artystyczne i myślenie mityczne

Authors

Content

Title variants

PL
Artistic and mythical thinking

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule podjęto probę ukazania podobieństw i rożnic między myśleniem artystycznym a mitycznym postrzeganiem świata. Analizując transformację myślenia mitycznego w artystyczne, wskazano na rolę w tym procesie mechanizmu metafory pojęciowej.
EN
The author attempts to show similarities and differences between artistic and mythical perceptions of the world. Analysing the transformation of mythical thinking into artistic thinking, the article shows the role of the conceptual metaphor mechanism in this process.

Journal

Year

Volume

44

Issue

2

Pages

179-193

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Brehmer J. (2010), Wprowadzenie do filozofii umysłu, Wydawnictwo WAM, Kraków.
  • Butrym S. (2000), Nieświadome w myśleniu naukowym, [w:] Nieświadomość jako kategoria filozoficzna, red. A. Motycka, W. Wrzosek, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  • Chorzępa P., Czakon D. (2014), The Category of Artistic Thinking and the Conception of Roman Ingarden’s Aesthetic Situation, [w:] „The Polish Journal of Aesthetics”, vol. 34, nr 3.
  • Darenakiy V. Yu. (2005), O logike poeticheskogo myshleniya, [w:] „Praktichna filosofiya”, No. 4, Institut Filosofi.
  • Freidenberg O. (2007), Obraz i pojęcie, tłum. B. Żyłko, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Godlewski G. (2008), Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Goody J. (2011), Poskromienie myśli nieoswojonej, przeł. M. Szuster, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Havelock E. A. (2006), Muza uczy się pisać: rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, tłum. P. Majewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Ignatenko M. A. (1986), Genezis suchasnogo khudozhn’ogo mislennya, Nauk. Dumka, Kiev.
  • Innis H. (1964), The Bias of Communication, Univerity of Toronto Press, Toronto.
  • Kasperowicz R., Wolicka E., (red.) (2003), Myśl, oko i ręka artysty. Studia nad genezą procesu tworzenia, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, Lublin.
  • Lakoff G., Johnson M. (1988), Metafory w naszym życiu, przeł. i wstępem opatrzył T. P. Krzeszowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Losev A. F. (2008), Dialektika mifa, Moskva.
  • Mendecka G., (red.) (2010), Oblicza twórczości, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Nęcka E. (1995), Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Nęcka E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Obolevitch T. (2011), Od onomatodoksji do estetyki. Aleksego Łosiewa koncepcja symbolu, Wydawnictwo WAM, Kraków.
  • Ong W. (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
  • Pieter J. (2005), Psychologia filozofowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Polishchuk O. P. (2007), Khudozhnye myslennya: estetyko-kul’turolohichnyy dyskurs. Kiev.
  • Popek S., (red.) (2004), Tworczość w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Rojek P. (2012), Rozwinięte imię magiczne. Teoria mitu A.F. Łosiewa, [w:] Aleksy Łosiew, czyli rzecz o tytanizmie XX wieku, red. J. Uglik, E. Tacho-Godi, L. Kiejzik, Scholar, Warszawa.
  • Sapeńko R. (2013),Myślenie artystyczne jako przesłanka twórczości, Rec. Olena Poliščuk Hudožne mislennă: ectetiko-kul’turologičnij dyskurs, Kijow 2007, [w:] „Literatura i Kultura Popularna”, nr XIX, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Stróżewski W. (1983), Dialektyka twórczości, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.
  • Tokarz A. (2005), Dynamika procesu twórczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Yermash G. L. (1982), Iskusstvo kak myshleniye, Wyd. Iskusstvo, Mockva.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.mhp-c5f58ea1-775c-4b0c-b1cf-6de2305e06f0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.