Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 (PL) | 15 | 247-277

Article title

Edukacja muzyczna w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji w kontekście systemu reprezentacji Jerome’a Brunera. Jej celowość oraz modyfikacja metodyki nauczania do pracy zdalnej

Authors

Content

Title variants

EN
Music Education in Training Early Childhood Education Teachers in the Context of Jerome Bruner’s System of Representations. Its Purpose and Teaching Methodology Modification for Remote Work

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawione zostają implikacje dla kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji z zakresu edukacji muzycznej wynikające z teorii psychologii roz- wojowej dotyczącej systemu reprezentacji Jerome’a Brunera. Autor stara się zwrócić uwagę, iż właściwe ich rozumienie wydaje się kluczowe dla budowania dobrego podłoża dydaktycznego w pracy ze studentami kierunków wczesnej edukacji. W drugiej części artykułu w odniesieniu do przedstawionej teorii ukazana zostaje modyfikacja wybranych metod prowadzenia edukacji mu- zycznej na wskazanym etapie kształcenia, w odniesieniu do wyzwań związanych z koniecznością pracy zdalnej. Autor szczegółowo omawia wybrane przykłady metodyczne i proponuje ich modyfi- kacje. Celem zabiegu jest ukazanie możliwości zachowania praktycznego charakteru działań eduka- cyjnych mimo niesprzyjających warunków, jakie niesie za sobą konieczność izolacji i pracy online.
EN
The article consists of two parts. The first presents the implications for training early childhood music education teachers which arise from the theory of developmental psychology concerning Jerome Bruner’s system of representations. The author strives to point out that their proper under- standing appears to be essential to building a good teaching foundation for working with early childhood education students. With reference to the theory in question, the second part of the article discusses a modification of selected methods of conducting music education at the indicated stage of education in relation to the challenges connected with the necessity to work remotely. The author discusses examples of methodology in detail and suggests modifications. The aim of such treatment of the matter is to demonstrate that it is possible to retain the practical nature of educational efforts in spite of the unfavourable conditions that stem from the need to be isolated and work online.

Year

Issue

15

Pages

247-277

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Bruner Jerome, Poza dostarczone informacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978.
  • Chomiński Józef M., Harmonia, [w:] Mała encyklopedia muzyki, red. S. Śledziń- ski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981, s. 376–389.
  • Cieśla Marzanna, Słojewska Monika, Świat trzylatka. Zbiór zabaw ruchowych, Wydawnictwo JUKA, Warszawa 2009.
  • Dąbrowski Mirosław, Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matema- tycznych polskich trzecioklasistów. Wyd. 2 zm., Centralna Komisja Egzami- nacyjna, Warszawa 2008.
  • Gopnik Alison, Kuhl Patricia, Meltzoff Andrew, Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci, Media Rodzina, Poznań 2004.
  • Inhelder Bärbel, Piaget Jean, The early growth of logic in the child, Harper, New York 1964.
  • Jacques-Dalcroze Emil, Pisma wybrane, tłum. M. Bogdan, B. Wakar, Wydaw- nictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
  • Kodály Zoltán, O edukacji muzycznej. Pisma wybrane, red. M. Jankowska, Aka- demia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2002.
  • Lipska Ewa, Przychodzińska Maria, Muzyka w nauczaniu początkowym. Meto- dyka, WSiP, Warszawa 1991.
  • Michalak Beata, Schulwerk Carla Orffa. Idea muzyki elementarnej i jej recepcja, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2009.
  • Rutkowski Jan, Zmierzch kształcenia? Wybrane Implikacje pedagogiczne filozo- fii Leo Straussa i Erica Voegelina, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszaw- skiego, Warszawa 2012, [http://dx.doi.org/10.31338/uw.9788323510468].
  • Schellenberg Glenn, Music and Cognitive Abilities, Current Directions in Psy- chological Science, 14(6), Washington 2005, [http://dx.doi.org/10.1111/ j.0963-7214.2005.00389.x].
  • Smoczyńska-Nachtman Urszula, Zabawy i ćwiczenia przy muzyce. Wydanie 4, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1983.
  • Wesołowski Franciszek, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków 2008.
  • Young Susan, Early childhood music education research: An overview, [w:] Re- search Studies in Music Education, Sage Publishing 2016, [http://dx.doi.org/ 10.1177/1321103X16640106]. Źródło: https://www.macphail.org/commu- nity-programs/online-sing-play-learn/ [dostęp: 17.01.2020].
  • Źródło: https://www.musictogether.com/parents/class-types/music-together-online [dostęp: 17.01.2021].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2545-3068

YADDA identifier

bwmeta1.element.mhp-f363c64d-dc46-4333-8dee-37b1360beb6f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.