Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 21 |

Article title

Funkcje ekspresywizmów gwarowych w komunikacji internetowej

Content

Title variants

EN
Functions of Dialectal Expressivisms in Internet Communication

Languages of publication

Abstracts

PL
Przedmiotem artykułu jest funkcjonowanie ekspresywizmów gwarowych w komunikacji internetowej o charakterze nieoficjalnym. Internauci w swoich wypowiedziach na forach internetowych wykorzystują liczne dialektyzmy, wśród których znaczący odsetek stanowią leksemy nacechowane ekspresywnie. Na tę grupę składają się nie tylko leksemy mające takie nacechowanie w gwarach, lecz także leksemy neutralne w wyjściowych systemach, które w komunikacji potocznej nabierają ekspresywności. Ekspresywizmy gwarowe w analizowanych tekstach pełnią różne funkcje, a mianowicie nominatywną, wartościującą, perswazyjną, identyfikującą, charakteryzującą i ludyczną. Często użycie konkretnego leksemu wiąże się z realizacją kilku funkcji równocześnie, ale tylko jedna z nich jest główna, inne – sekundarne.
EN
The subject of the article is the functioning of dialectal expressivisms in unofficial internet communication. In their statements on internet forums, internet users use numerous dialectisms, a significant percentage of which are expressive lexemes. This group consists not only of dialect expressivisms, but also of neutral dialect lexemes that have become expressivisms in colloquial communication. In the analyzed texts, dialectal expressivisms perform various functions, namely nominative, evaluative, persuasive, identifying, characterizing and ludic. Often, the use of a particular lexeme involves the realization of several functions simultaneously, but only one of them is the main one, while the other is secondary.

Year

Volume

21

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk [Institute of Polish Language, Polish Academy of Sciences], Kraków [Cracow]

References

  • Burska-Ratajczyk, B. (2013). Realizacja funkcji perswazyjnej w tekstach gwarowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7525-856-1
  • Gajda, S. (2004). Rytualność i kreatywność w zachowaniach językowych. W J. Mazur (Red.), Rytualizacja w komunikacji społecznej i kulturowej (ss. 11–16). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Grabias, S. (1981). O ekspresywności języka: Ekspresja a słowotwórstwo. Wydawnictwo Lubelskie.
  • Kiklewicz, A. (2008). Dwanaście funkcji języka. LingVaria, 2008(2(6)), 9–27.
  • Kurek, H. (2017). Funkcja gwary w tekście. Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego, 64, 137–146.
  • Lubaś, W. (2003). Polskie gadanie: Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Naruszewicz-Duchlińska, A. (2005). Wirtualny Hyde Park – kilka uwag o komentarzach internetowych. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna: Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2005(1), 249–253.
  • Puzynina, J. (1992). Język wartości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Rak, M. (2015). Kulturemy podhalańskie. Księgarnia Akademicka.
  • Rejter, A. (2006). Leksyka ekspresywna w historii języka polskiego: Kulturowo-komunikacyjne konteksty potoczności. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Schulz von Thun, F. (2001). Sztuka rozmawiania: T. 1. Analiza zaburzeń (P. Włodyga, Tłum.). Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
  • Sikora, K. (2017). Zagadnienie trwałości gwarowego słownictwa w języku młodych mieszkańców wsi: Na przykładzie kilku gwar południowej Małopolski. W D. K. Rembiszewska (Red.), Dynamika rozwoju gwar słowiańskich w XXI wieku (ss. 157–167). Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
32387989

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_11649_sm_2392
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.